Fnurra for storebror

AMAMA

Fnurra for storebror

Inlägg av AMAMA »

:D

Kjære alle erfarne og gode hjelpere! Takk for dette forumet! Nå behøver jeg råd til storebror. Han får aldeles for lite søvn da han driver og romsterer og busar i vei etter legging :? Vi hadde våre perioder da vi byttet til stor seng, men det har blitt bra. Men de siste dagene har det ikke vært bra. Han deler rom med lillesøster (8mnd), og det er klart at hun også forstyrres nå.

Hva svarte skal vi gjøre? Storebror er snart fem år gammel. I det siste har svarene han har fått sikkert vært litt forvirrende da jeg har vært usikker i forhold til hva han gjør med lillesøster... :shock: Jeg har gått inn noen ganger, av og til har han virkelig måttet besje, i går stod han til slutt og ropte og spente i døren i 15 min før ha la seg. (Lillesøster sov heldigvis. Jeg holdt døren igjen.) Rommet er renset for alt annet enn senger og gardiner. Det er selvfølgelig helt mørkt i rommet også. I kveld la han täcket sitt over lillesøster i spjällisen.. Første gangen gikk jeg inn og sa at dersom han ikke kunne ha täcket på seg som store folk så kunne han ikke ha noe täcke. Den andre gangen tok jeg täcket fra ham for slik kan man jo ikke holde på dessverre... Da skrek han ved døren og Far grep inn :roll: og ga ham det tilbake. Det begynte igjen... Far var nå også "den gode" som kom med dynen likevel :twisted: og han sovnet til slutt. (Vi hadde ikke pratet gjennom dette siden det aldri hadde skjedd før, og far har dessuten jobbet alle kvelder siden lenge.)

Jeg ramser til han, men hvordan i huleste får man ramsen til å gjøre at han blir LIGGENDE i sengen. Min ramse kan låte "truende", men han er jo ute av sengen på et blunk. Vi buser og skratter og koser før vi legger han, som alltid i hans 12-timerssovende liv. Han er sosialt delaktig og "raser fra seg" både ute og inne i løpet av en dag. Kanskje har jeg overført noe slags "krav" til han, for nå forklarer han inngående at han måå buse før han skal sove. J-la ritual... Sånn kan vi ikke ha det!! Hva skal jeg gjøre for å komme på rett kjøl igjen??? En "kur" av et eller annet slag behøves tydeligvis. Skal vi flytte ut lillesøster da??

:heart: :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Re: Fnurra for storebror

Inlägg av Sagalinda »

Hej AMAMA! :D

Ja du alla våra älsklingar har sina perioder när det självklara ska ifrågasättas! Gossen är ju stor nu, han vet vad som gäller. Han vill bara kolla om det fortfarande är som det alltid varit. Precis som du vet att din man älskar dig - men ibland så måste du ju ändå liksom fråga, om du inte hört honom säga det på ett tag...

Så om du ställde frågan till din man, "Älskar du mig?" vill du säkert ha ett övertygande och klart svar. Om han svarar lite tveksamt "Njaeeeeaaaa...." kommer du att fråga igen och igen tills du är helt övertygad om att han faktiskt älskar dig. Dina frågor blir mer och mer desperata. På samma sätt är det med din son! Han kollar läget nu, och din osäkerhet skiner säkert igenom, varpå han känner sig tvungen att fråga ännu ihärdigare. Barn frågar ofta med påståenden och handlingar!

För det första måste du och din man vara överens om hur ni ska göra på kvällarna. Han får inte komma och ge täcket tillbaka om du en gång tagit det! Prata med varandra så ni är inne på samma linje.

Sedan är ju gossen också pratbar :D Ni kan faktiskt fundera tillsammans på dagen hur man ska göra på kvällarna efter nattningen. Fråga honom om han vet hur man gör! Gör en rolig lek av det, du kan låtsas vara honom medan han är mamma, och så ska han natta dig. Låt honom tala om för dig hur man ska göra. Du kan vara busig, springa upp och kasta täcket och sparka i dörren och ropa (med glimten i ögat förstås) och se vad han säger till dig. Helt säkert vet han att du gör fel! Sedan får han vara barn och du mamma, och så visar han hur det går till att bli nattad och du leker att du får en aha-upplevelse :wink: "Jasså är det SÅ man ska göra när det är natt, va BRA att du vet, TÄNK att du kan så bra, NU vet jag också att då det är natt ska man ligga ner tyst och sova..." Ja, något i den stilen :wink:

Sedan kan du också strax innan läggdags påminna honom om hur skönt det är att ligga ner och sova, och att alla är tysta på natten och att ingen får kliva upp före det är morgon o.s.v.

Sedan när du nattathåller du dig utanför rummet, gärna upptagen med något som har lite ljud. Genast du hör att han är ur sägen gläntar du på dörren och visar honom barskt tillbaka. Du behöver inte ramsa, det kan räcka med ett "TILLBAKA!" och sedan bara natti natti. Börjar han sätta täcket på lillasyster gör du precis som du gjorde förut: ger en varning om att han blir utan täcke om han fortsätter. Gör han det, så tar du täcket och han får det INTE tillbaka hur mycket han än gormar. Han får så lov att lära sig att du står för det du sagt. Sedan kan du alltid gå in och sätta täcket på honom då han somnat...

Om du bara är konsekvent och stoppar alla hans trick genast utan att han får något för dem (ingen uppmärksamhet, inget vatten, ingenting) kommer han att sluta. Men det tar några kvällar, så ha tålamod! Här hemma hos oss har Saga haft liknande trick för sig men det brukar ta tre kvällar av den behandling jag beskrivit ovan så lägger sig lugnet igen :wink:

Lyckat till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:heart: Hei kjære du!

Tusen takk for så raskt svar. Man kan si at vi leste litt på i gårkveld, maken og jeg. Etter en heller utrivelig legging i går gjorde jeg alvor av det jeg hadde sagt tidligere på dagen da vi hadde oss en prat - at søsken som deler rom og bare bråker og ikke sover dessverre ikke kan dele rom lenger... Vi flyttet lillesøster til vårt rom. Trist for storebror. (Lillesøster synest sikkert det var deilig å endelig få sove i fred litt :wink: , men det virker som at hun savnet han i dag tidlig!)

I dag har vi både snakket og lekt skuespill, storebror og jeg, og jeg har fortalt at dersom han viser at han kan legge seg som store folk så flytter vi dem sammen igjen, selvfølgelig. Jeg mente jeg leste at du gjorde det samme med dine søte små i en tråd fra 07 eller noe, kan det stemme? Men hvor lenge skal vi vente før vi flytter lillesøster tilbake? Leggingen i kveld gikk kjempefort, det må jeg si: Legge seg. Mor romsterer med mye lyd i rommet ved siden av. Sb springer opp og roper på ekstra teppe slik at han ikke skal fryse til IIIS!!! (Har han aldri hatt før i forgårs en stund da Far ;) gjorde som killen hadde funnet på i den stunden! Dessuten har han fårskinn under lakenet, ullpysj osv :lol: Ingen istapper der i gården! ) Jeg gjorde som du skrev; Tilbake! Til min forundring stoppet han på veien, og jeg kunne skysse han tilbake i sengen. Mor ute av rommet igjen fort. Storebror også ute igjen fort. Jeg holder igjen døren mens han tar sin klagesang og banker i vei. -Nei, dette går ikke, tenker jeg, han får ikke stå der og gorme! Jeg åpner og skysser han tilbake til sengen, streng og myndig 8) Han BLIR i sengen. Jeg romsterer i vei. Sb klager seg litt med forskjellige senarioer i kanskje 10 min :D Det var som om det var dette han ønsket seg. KLARE svar! Og så lengter han etter lillesøsteren sin :heart:

Skal vi ta henne inn igjen i morgen, eller bør vi vente tre dager så den fine vanen setter seg igjen?

Selvtilliten kommer seg. Klart vi kan fikse dette! Det er ikke storebror som er jobbig - han må bare ha klare svar som alle barn. Det visste jeg jo, men var litt ekstra trøtt, og hadde sikkert landet i en forventning at sånn var det. -Takk så langt !

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:heart: Va du är DUKTIG!! Jag blir så glad då jag läser ditt senaste inlägg! Det är fullt av insikt och Attityd och framåtanda :D Och javisst, nog är det jag som särat på flickorna då storasyster haft en fnurra med hopp ur sängen efter läggning :D Helt otroligt att du kommer ihåg! Jag lät Saga sova en natt i ett annat rum, och hon var helt galen över detta. Hon vrålade som en tokig i 45 minuter, försökte komma ut ur rummet säkert 100 gånger. Men nästa natt fick hon flytta in till sitt rum igen, där lillasyster låg. Detta för att lillasyster blev ledsen över att ligga ensam, det kändes fel att bestraffa henne. Men i ert fall lider ju inte lillasyster, så jag skulle säga till storebror att så fort han visat att han vet hur man gör när det blir natt (inte springa upp en enda gång, inte ropa eller gnälla, bara somna tyst och skönt och snällt) så får lillasyster komma tillbaka. Och så skulle jag göra klart för honom att lillasyster bara sover i samma rum så länge han gör som man ska på kvällen. Han måste ju visa lillasyster hur man ska göra, så att hon lär sig :wink: För han är ju STOR och VET, hon är LITEN och vill att han ska visa :wink:

Klart att ni fixar detta! Ni är ju redan halvvägs :D

Kram!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Ja, i kveld gikk det enda bedre! Hopp i seng. Mor ut og romsterter på utenfor. Ser Lammet til Storebror der. Etter at Sb har orientert seg i sengen roper han at Lammet mangler. Mor sender Lammet flyvende inn til ham og sier godnatt igjen. Sb prater lungt i ca 10 min og sovner deretter :D Det er så deilig for han ! (og for oss!!)

Han ønsker seg Lillesøster tilbake, selvfølgelig. Vi lar henne i allefall ligge hos oss i natt. Sb er helt på det klare med hva som må til, men han er ikke lei seg. Bare stor! Spørsmålet er om vi skal vente nok en kveld. Ser at Far er borte de kommende tre kveldene også, så da går det ikke så bra for meg å få Lillesøster inn på vårt rom dersom det skulle bli Sirkus igjen. Tja, jeg tror vi venter til onsdag, jeg, og forklarer dette til Sb. Litt lei blir han jo, men sånn er det... at lillesøster så sårt behøver søvnen sin og at vi må være sikre på at han vet hvordan man gjør...

Noen friske tips til Skratt til godnatt, forresten??

PS Jeg har da lest noen tråder om temaet i det siste, og går da gjenre litt bak i tid :wink: :heart:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei og hopp!

I går, kveld nr 2 (antar jeg) var også bra, men ikke så bra at jeg lot lillesøster komme tilbake i dag. For å være så tydelig som mulig venter vi til i morgen. Som Storebror selv sa; Før så visste jeg ikke hvordan jeg skulle gjøre da... men nå, nå veet jeg. Når vi / jeg endelig viste ham hvordan det skulle være, som sagt, svarte på spørsmålene skikkelig, om hvordan det skulle være om kvelden etter leggetid. I kveld sovnet han som en prest, pratet bare ca 5 min stille for seg selv. Dette var tredje kvelden, og i "oppfølgingsveckan" flytter vi lillesøster tilbake til ham.

Klem fra oss
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Tja #-o

I går flyttet vi lillesøster tilbake til storebror. Stor glede. Vi hadde ikke gjort noe skuespill eller lignende, (kanskje bare "mast" litt om hvordna man gjør...) og Sb var rede etter tre kvelder med stort sett bare lugn. Men han stilte spørsmål ved å komme ut en gang etter legging, var det vel. Deretter sang han i ca 1 time, ganske høyt. Lillesøster sov dog. Hvor høyt får man egentlig holde på? Det stör jo, det er sikkert.
I kveld hadde jeg gjort samme dumheten som i går, ikke forberedt eller lekt eller noen ting ](*,) Jeg var litt redusert med hodepine og annet skitt og har for øvrig hatt en av mine verste mamma-dager - helt idiot, helt enkelt, særlig for en stakkars snart 5-åring. Men nok om det. Tror nok ikke Sb har fått skratta nok i dag :(

Jeg fikk en god idè at jeg skulle legge dem samtidig, noe som kanskje ikke var en god idé? Storebror prøvde på sirkus noen ganger, men jeg var myndig og beredd og romsterende utenfor døra, så han kom ikke så langt. Men sang som bare det, jeg advarte en gang, tror jeg, og skulle virkelig gjort alvor av det og tatt lillesøster ut igjen, for man kan jo ikke ha søstrer hos seg om man gjør slik at de ikke kan få sove?
Så var det lillesøster som ble helt forvirra av alt bråket, vendte seg rundt og opp ned og alt mulig i senga, og to ganger var hun så fortvilet at jeg gikk inn og vendte henne. Så det tok sin tid. Kanskje en time i kveld før det ble ro.

Flytter vi lillesøster ut i morgen om det blir samme kalaset ?

Rapport og pepp fra amama
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej AMAMA!

Nå, hur har det gått i helgen??? Jag är så nyfiken! Jag hade sagt till Storebror att om han vill ligga och sjunga lite innan han somnar får han göra det, men då måste han sjunga tyst så att lillasyster inte störs. Sedan skulle han få öva sig på att sjunga tyst! Och så igen en gång prata om allt det där som du pratat med honom om, hur man gör på kvällen då det är dags att sova. Och igen, för hundrade gången, berätta varför lillasyster inte kan sova i samma rum om han leker cirkus på natten.

Men tänk så fantastiskt bra han kunde somna då lillasyster inte var där! Det är tack vare din attityd och din pedagogiska förmåga :wink: Så du ska känna dig som en BRA mamma, inte en dålig!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Ja, helgen var også et kapittel på veien... Far var hjemme, og attityden min åkte i toaletten når Isak begynte med spring på søndagen. (Litt hadde med å gjøre at jeg var litt stresset, og ”tok over” legginga for Far..) I alle fall. Lillesøster kunne ikke være der. Sb var helt vill. Har bare sett han slik en gang før, og det var på tilsvarende leggesirkus en kveld sist sommer. Da hadde vi spjällisen tilgjengelig, så det løste seg selik at han fikk tilbake den gode gamle spjällisen da. Jeg lurer av og til på om jeg skal la han sparke litt i døra igjen, for det ble verdens underholdning at jeg gløttet på døren og sa Tilbakeisengen denne kvelden. Han hadde moro som aldri før. Jaja. Han sovnet til slutt, jeg satt og holdt rundt han i sengen, ellers bare sparket og slo han. Det riktige hadde sikkert vært å bare holde igjen døren og la han holde på når han trosset sånn til de grader ? I alle fall. En gang ingen gang... Har aldri gjort det før, det var litt rart, det må jeg si ☺

I går ville Far ta over. Jeg prøvde så godt det lot seg gjøre å holde meg unna! Jeg som er så redd for skyldbelastning, hadde det litt vanskelig ;) Men jeg tror han ordnet det fint, etter ca 20 min med spring og din metode sov killen. Det siste Far hadde sagt var visst å true (hota?) med at han ikke fikk ha sine elskede anleggsleker... (Jeg vet ikke helt hvordan det hørtest ut.) Spontant følest det urettferdig ut, men visst vi prøver å gjøre det beste utav det, og spinner videre på mangelen på søvn dersom man ikke legger seg som folk om nettene, og da ooorker man vel ikke å leke med anleggsleksaker og må vel heller sooove på aleneleken ??? Jeg ville ikke ha truet slik, men kanskje vi har noe å snakke videre på med dette likevel – la ham fundere ?

Blabla. :) Liten rapport fra oss !
miniz

Inlägg av miniz »

Hei.

Hvordan gikk natta? Det er bare à ha màlet for öynene, sà kommer dere dit snart!

Har du forresten lest tràdene om 4,5 àringen pà favoritter pà barnafostran? Der kan du finne nyttige ting, selv om det er legginga han tuller med.

Klem.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei!

I går kveld gikk det forholdsvis fort. Jeg stod for legginga, og vi hadde snakket en del om hvor trett man blir osv tidligere på dagen. Han behøvde en påminning eller to, etter å ha sparket i døren, men la seg deretter fint.

I kveld gikk det også litt bedre. Han yret seg opp etter legging og sparket litt i døre, men uten respons sluttet han snart. Han prøvde seg tilbake, og jeg gløttet på døren og minte han på saker og ting. Siden, ca 45 min, har det vært stille prat i sengen, og nå tror jeg han sover.

Ikke så verst...

Skal absolutt friske opp det om 4,5 åringen. Det var jo også en ny tråd om emnet her nå som lettet en snartfemåringsmamma sitt hjerte!

Klem
miniz

Inlägg av miniz »

Hvordan gàr det for dere?
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei Miniz!

Det går på her. Storm ute, men ikke så verst inne.

Jeg leser påi 4-åringstråder. I går var det ok i tid. Men han hopper ut og sparker i døra på under et sekund. I går lurte han meg til å tro han skulle besje, for det måtte han til gangs i forgårs med diarè mm. I kveld blir det nye tak med, forhåpentligvis en klokere mamma!

Klem
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

LItt klokere. Fasen så mye bra det står i trådene, og man forstår litt og litt der man er etterhvert.
I dag tok det ikke lang tid for killen å komme til ro. Spark i døra, jeg er sååå raaar i magen... Det kunne jeg gått på, for han er vanligvis rar i magen, stakkarn, og det jobber vi med, men jeg stod med Attityden og visst var det ikke noe i magen. Han gikk fort å la seg etter noen spark i en dør jeg holdt igjen. Det føles ikke helt bra at jeg på en måte "tillater" han å sparke i døra, men går jeg inn er han Yr og vill. Andre råd?

Må bare fortelle om Storegutten som satte på en 60-vask i forgårs! Hele fadderuttan ordnet han selv - fra å ta av sengeklærne til å sette på maskina! Stolt! (Og i dag gjorde han det igjen etter å ha spyttet ned en pute (kudde) ... !

AMAMA

Inlägg av AMAMA »

I kveld og i går: Ingen spark i døra - ingenting :D Litt høylytt sang kan man innvende, men det varte bare veldig kort.

Trolig er det jeg som har tatt på meg besluttsomhetskåpen igjen, er alene hjemme med barna nå som nesten alltid. Dumt at min attityde raste når vi alle var hjemme sammen, men men. Jeg må jobbe med det, så ordner nok dette seg. Kanskje til og med Lillesøster får flytte tilbake? Jeg tror nok det ligger der hos storebror - han savner henne. Men "kuren" skal sette seg ordentlig før vi flytter henne inn igjen, for slik ut og inn med henne kan vi jo ikke ha det.

Rapporterer videre, slik at jeg ikke glemmer meg bort igjen :D

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"