4 årig son som inte vill bajsa

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Viol30
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 12:34
Ort: MALMÖ

4 årig son som inte vill bajsa

Inlägg av Viol30 »

Hjälp uppskattas.

Min son är 4 år, fyller snart 5. han har varit fri från blöjan sedan har var 2,5 år och alltid gått bra på pottan. Även tyckt att det var roligt. För två veckor sedan blev han hård i magen och förstoppad för första gången (sedan han var bebis). Detta har sedan dess påverkat honom. Han vill inte gå på toaletten alls. Är rädd att det gör ont. Skriker och gråter. :(
Vi har fått honom att gå ett par gånger och då bilr han så glad efteråt. Han säger då att det inte gör ont när han bajsar. Detta gör ju att man tycker att det borde bli som vanligt. .

Ikväll ville han inte heller kissa för då kanske bajset kommer. Blev hysterisk när vi ville att han skulle försöka. Vill inte tvinga honom men vill inte heller att han får ont.

Jag känner en oro att detta ska bli en stor sak och undrar om någon har råd hur jag ska hantera detta. Känner en stor frustration när min son inte riktigt vill leka för att han inte har bajsat. Jag känner inte igen min glada pojke.

Tacksam för svar. :?

_________________
Tvillingmamma till flicka och pojke 4 år
Glad tvillingmamma till flicka och pojke 4 år
Fd Medlem

Re: 4 årig son som inte vill bajsa

Inlägg av Fd Medlem »

Usch ja, funkar inte magen så funkar ingenting :roll:
Jag har inga riktigt kloka råd att ge, så jag puffar upp denna och hoppas på hjälp från andra forummedlemmar!
Men ställer ändå frågan: Vad händer om ni INTE tar honom till toa, utan han får gå när det är dags enligt honom själv?
Du kan också prova att ge honom dessa två dunder tips för hård mage:
- magnesiumcitrat, i pulverform, som du löser upp i vatten. Avslappnande och gör det lättare för det cenrrala nervsystemet att släppa greppet om avföringen. Köp i välsorterad hälsokost.
- gröna smoothies. Mixa en påse bladspenat med en banan, en mango eller par dadlar eller annat sött och bjud honom på. Fantastiska, lösliga fibrer som sätter fart på magen på ett milt vis.
Ulrika
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: 4 årig son som inte vill bajsa

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Det hände oss en el två gånger i somras att 3-åringen blev hård i magen och inte ville bajsa. Då har jag varit noga med att avdramatisera det, typ: oj, är bajset hårt, då ska vi ge bajset lite medicin så det blir mjukt och kan komma ut. :wink: Och så har jag givit henne ett par skedar linfröslem (man lägger nån sked linfrön i blöt i ett halvt glas vatten och låter det stå ett tag och sedan är det vattnet - som då har blivit tämligen slemigt :lol: - som man använder) vilket garanterat sätter sprutt på magen. 8) Man kan blanda linfröslemmet i nånting, förstås, men med min approach har det liksom blivit naturligt att hon sväljer en sked eller ett par (det är väl så man gör med medicin? :mrgreen:).

Sedan har jag aktat mig för att hålla på att fråga/tjata/övertala - med linfröslemmet gör jag vad jag kan för att hon ska bli tvungen att gå och för att det inte ska göra ont när hon gör det. Så sedan bidar jag bara min tid och låter henne sköta sina toalettbehov helt utan min inblandning. :wink:

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Viol30
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 12:34
Ort: MALMÖ

Re: 4 årig son som inte vill bajsa

Inlägg av Viol30 »

Tack för alla bra tips :) . Tyvärr har vi ännu inte lyckats bryta detta. Vi ger honom olika mat som gör att han inte blir hård i magen. Så det har han inte blivit igen.
Han har nu också fått för sig tyvärr att om han inte äter så mycket utan tuggar maten en massa så måste han inte gå på toaletten. Detta är verkligen inte roligt utan blir jobbigt. Jag har försökt med bajsböcker till att försöka prata om det men det är verkligen en hang up hos honom. Inte kul att se honom så påverkad som han är nu. Vill inte leka så mycket och är inte lika glad under vissa stunder på dagen då han håller sig.

Hoppas detta löser sig snart.

:cry:
Glad tvillingmamma till flicka och pojke 4 år
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"