Behövs andningslarm till 8-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma t 8-mån tjej
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 16:44

Behövs andningslarm till 8-månaders?

Inlägg av mamma t 8-mån tjej »

Jag tänkte kura min 8-månaders tjej och undrar:
1. Hon är van att sova på rygg och sover ofta ganska bra så. Ska jag ändå öva om henne så hon blir van att sova på mage? Har en känsla av att hon kommer att åprotestera vilt...
2. Om hon ska sova på mage, behöver vi andningslarm då trots att hon är så pass gammal och kan vända sig lätt själv, krypa omkring mm?
3. Vi övergår till sommartid om en månad drygt, ska jag vänja henne vi sommartid redan nu eller kura henne efter nuvarande klocka och sedan justera när vi går in i verklig sommartid?
4. (beroende på svar på fråga 3) När sommartiden inträffar, ska jag "ställa om" min lilla tjej till de nya tiderna på en gång, eller görs det med en kvart om dagen i 4 dagar tills man är på rätt tid?

Tacksam för svar!
svalsta
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 03 sep 2010, 08:29
Ort: Sthlm/Enskede

Re: Behövs andningslarm till 8-månaders?

Inlägg av svalsta »

1 : Om hon trivs med att sova på rygg så tycker ja du ska låta henne fortsätta med det, man kan kura även på rygg/sidan, men de flesta tycker det är lättast att kura från mage

2. De säger ju att barn upp till 1 år kan få "sömnapne" heter det så förresten? :shock: Men vi slutade dock med larmet när vår dotter var ca 8 månader, vi började glömma att sätta på larmet varje gång och tillslut tog vi bort det helt.

3. Ang tidsomställning så har vi gjort som så att vi tagit 15-20 min och tagit succesivt lite varje dag om de är antingen bakåt eler framåt i tiden..

4. så alltså kura henne efter tiderna som är nu. sedan kan du flytta succesivt när de är dags att byta till sommartid.. de kommer säkert gå bra, de gjorde de för oss. trodde dottern skulle märka stor skillnad i tiden men de var inte så farligt :P
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Behövs andningslarm till 8-månaders?

Inlägg av Luvisen »

Hej mamma t 8-mån tjej och välkommen! :P

Du har fått fin fina svar av Svalsta!

Vill dock tillägga att Anna Wahlgren alltid rekommenderar andningslarm till små som ska kuras. Från det att barnet är 11-mån är andningen tillförlitlig enligt Anna W.

Ställer frågor (protesterar vilt) gör de allra flesta barn vid första läggningen oavsett sovställning. Det är därför man lugnar i sängen tills de tar emot det. Beskedet alltså, om du läst lilla SHN-boken vilket jag utgår fr att du gjort! Hm hm! :lol:

Tidsomställningen görs på följande vis även om det finns många "egna" varianter.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad

Goa hälsn! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
mamma t 8-mån tjej
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 16:44

Re: Behövs andningslarm till 8-månaders?

Inlägg av mamma t 8-mån tjej »

Å va bra, då vet jag! Tack för båda svar & länk :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"