Min 2-åring äter bara på dagis

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lisa99
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 01 dec 2010, 21:58

Min 2-åring äter bara på dagis

Inlägg av Lisa99 »

Jag undrar om det är någon som har några tips att dela med sig av när det gäller 2-åringar och mat.

Min 2-åring har varit lite si och så med maten ända sedan han föddes, har fått truga (vet att man inte ska det...), läsa bok samtidigt som jag matat honom (vet att man inte ska det heller...) osv. I höstas började han på dagis och från och med det så har han inte velat bli matad mer utan nu äter han bara själv. Det gör att det är helt omöjligt att få i honom mat om det inte är så att han vill själv. Och problemet är då att det inte är så ofta som han vill... På dagis äter han alltid bra. 95% av dagarna har han ätit bra när vi hämtar honom och de säger att han äter mycket. Kruxet är när vi är hemma. En helg hemma kanske han äter en pasta-skruv till lunch och en halv fiskpinne till kvällsmat, om något. Däremellan kanske lite yogurt eller en smörgås, men det kan också vara ingenting. Han dricker välling morgon och kväll så jag vet ju att han får i sig något, men jag känner mig orolig att han inte får i sig allt han borde få i sig.

Jag tycker inte att det gör någon skillnad om man hoppar över mellanmålen, han verkar klara sig länge utan att äta helt enkelt. Till saken hör att han är ganska bestämd. Om något inte är till belåtenhet skjuter han undan tallriken och säger "färdig" och då är det totalt omöjligt att få honom att äta något mer. Jag vet ju också att man inte ska truga för mycket och jag försöker verkligen undvika det och låta honom gå när han säger färdig men det är så svårt när jag vet att han inte ätit något... och jag vet givetvis att det är jag som skapat problemet, men hur kommer man ur det? Han vet ju hur det brukar funka.

Jag funderar även på att köra sova hela natten kuren på honom. Han vaknar några gånger varje natt och somnar inte själv, funderar på om det kan påverka maten om man får ordning på sömnen?

Några tips hur man ska tänka/göra med maten?

Lisa
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Min 2-åring äter bara på dagis

Inlägg av Tetz »

Hejsan Lisa99! :D

Trugande får ofta bestämda små människor att helt gå i baklås... Det är så otroligt lätt att göra ätandet till en maktkamp, och den kan man aldrig vinna som förälder. Inte för att barnet vinner heller, men du förstår kanske hur jag menar :wink: Trubbel med sömnen kan absolut påverka aptiten, men eftersom han äter på dagis kanske det finns andra/fler förklaringar. Och lösningar förstås :D

Kan du inte berätta lite om era måltider :?: Vad säger ni och hur gör ni :?:

Har ni barnaboken? Skaffa den annars gärna! Med den blir livet så himla mycket enklare och trevligare, för man får en djup förståelse vad små (och) stora människor behöver för att må bra. :thumbsup:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Lisa99
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 01 dec 2010, 21:58

Re: Min 2-åring äter bara på dagis

Inlägg av Lisa99 »

Hej!

Tack för ditt svar! Ja, jag vet att trugande inte riktigt funkar, men det är så svårt när man kommit in i det... :( vet inte riktigt hur vi ska bryta det. Vi har nog lite ond cirkel här när det gäller mat och äta... Ja, hur går en måltid till... Vi brukar duka tillsammans ganska ofta. Han brukar få hjälpa till och oftast är han positiv till mat och äta innan vi väl sätter oss. Sedan brukar jag alltid äta tillsammans med honom, det funkar aldrig när man själv inte äter, så vi äter alltid samma mat. Ofta vill han ju äta från min tallrik istället :) ibland får vi byta tallrik. Dock brukar det inte resultera i att han äter så värst mycket ändå. Leker med maten. Ibland funkar det att köra traktor (så att man får mata honom) men oftast inte... och bara några få tuggor (och där var vi tillbaka på trugandet). Han kan äta själv. Kruxet är att om man säger åt honom att inte leka med maten t.ex. så skjuter han undan tallriken och säger färdig, och så blir det inget mer. Har också försökt att skippa att ge honom något annat emellan så att han ska vara hungrig nästa måltid, men det funkar inte heller. Han verkar inte behöva mer än välling morgon och kväll. Ska man prova att ta bort vällingen kanske? Men det är ju det som man vet att han får i sig så det bär ju emot...

Jag har barnaboken, ska leta lite vad som står om mat. Dock har jag läst en del och jag vet ju vad man ska ha för inställning till det hela, frågan är vad man gör om det redan har blivit "fel"?

Mvh Lisa
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Min 2-åring äter bara på dagis

Inlägg av Tetz »

Okej, då förstår jag lite mer hur ni har det. Här kommer mina tips :D

Jag skulle helt och håller skippa alla kommentarer och tillrättavisande vid måltiderna. Ofta upptäcker barn maten genom att leka med den, och vill du skapa bra förutsättningar för honom att äta måste han få göra det ifred. Uppmärksamhet kan lätt stressa, speciellt om man som familj fastnat i ett dåligt mönster. Även beröm kan stressa lika mycket som kritik, för ätandet blir en prestation snarare än nåt man bara gör för att livet ska funka.

Att du vet med dig att du inte ska truga etc. gör att du har mycket goda chanser att rätta till det här. Och det är superbra att du äter tillsammans med honom och att ni äter samma mat. Jag tycker inte att du ska skippa vällingen, för det här handlar inte om aptit.

Tänk igenom hela matprocessen, från dukning till avdukning, och bestäm dig för hur du ska hantera de situationer du tror kan uppstå. Om du under lång tid sagt att han inte får leka med maten finns ju en överhängande risk att han måste prova lite extra, nu när du inte säger nåt. Men det ger med sig efter några dagar 8) "Tappar" han ut ett glas mjöl på golvet, så kan du hantera det som en olycka och helt neutralt säga "Oj då, mjölken trillade. Då torkar vi - här har du trasan". Allmänt slabb skulle jag dock bara ignorera, endast större saneringar skulle få utrymme.

Ställ helt enkelt fram maten till er och börja ät. Titta inte på hans tallrik, fråga inte om det är gott och truga inte ett smack. Oavsett om han inte ätit en endaste ärta när utsatt tid gått (20 minuter kanske), så fråga om han ätit färdigt och ta bort tallriken. Tacka för maten å hans vägnar och bete dig precis som om han ätit upp alltihopa. Vill du säga något så undvik laddade kommentarer, ett "Det är skönt att vara mätt i magen" duger fint.

Börja om! och glöm allt stök ni haft. Bestäm dig för ett förhållningssätt och kör på det. Grabben både kan och vill äta, han behöver bara lite förutsättning. Lycka till!
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Lisa99
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 01 dec 2010, 21:58

Re: Min 2-åring äter bara på dagis

Inlägg av Lisa99 »

Hej igen,

Ville bara tacka så jättemycket för tipsen. Idag har maten funkat. Kan ju vara en slump iofs men idag åt han bra både lunch och kvällsmat. Vi gjorde som vanligt med skillnaden att jag struntade i att säga något till honom om maten, och lät honom kladda och hälla ut mjölken på tallriken osv. Så skönt! Ska försöka hålla fast vid det. Tusen tack!

Lisa
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Min 2-åring äter bara på dagis

Inlägg av Tetz »

Toppenjobbat! :thumbsup: :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"