....Vet ni vad?....

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av blivandemamma »

Hej :D

Alldeles för längesen jag skrev någonting här fast det är nog mest för att allt har rullat på så himla snabbt.

Går in i v 38 på söndag och har varit mammaledig en vecka nu. Att jobba hela sommaren har varit jätteroligt faktiskt. Fått perspektiv till hemmalivet och en annan synvinkel på arbetslivet tror jag. Har inte haft det jobbigt alls. Varit hemma några få dagar under de här tre månaderna när jag själv känt att kroppen behövt vila. Men det är allt. Kände att jag var trött nu på slutet också, det var rätt lagom att gå hem.

Ingen jättestor mage för att vara trean, lågt blodtryck, helt ok järnvärde, perfekt socker och väldigt liten viktuppgång. Jag mår prima! Sammandragningarna har blivit fler och mer intensiva de senaste veckorna och det är bra tycker jag! Bebisen ligger rätt långt ner och var ruckbar, näsintill fixerad när jag var på kontroll i onsdags. Han kan fortfarande vända på rumpan så ryggen ligger på varierande håll. Han har aldrig varit speciellt aktiv eller sparkat nåt vidare, men rör sig heeela tiden, oh my vilken bökare! Precis som han inte vet hur han skall ligga. Är det bekvämt här eller skall jag ligga såhär?

Som ni hört nu så ja, det är en lillebror vi väntar! :heart: å lyckan är givetvis total här hemma. Fick reda på det för ett par veckor sedan när vi var på tillväxtultraljud. Känns helt fantastiskt! Tyvärr finns det ju dem som "beklagar" att vi inte väntar en flicka. Och att vi då får "på det igen..." för att få en flicka då.
Jag svarar gärna då "ja, vi bara väntar på att denne skall komma ut så vi kan försöka igen..."

Det brukar få folk att fatta..... :wink:

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av SusanD »

Åh vad roligt att få höra ifrån dig, har saknat rapporter men är nu riktigt nöjd över att höra att du mår väl. Snart behagar väl lillebror att födas också, oj så spännande det ska bli.

Tänk att det är så OTROLIGT viktigt att få barn av bägge kön, speciellt då om man har två pojkar tidigare. Det var ett himla tjat när vi väntade vår trea, nu ville vi väl verkligen ha en tös eller? Jag svarade att jag var helt nöjd om det var en frisk bebis som kom ut sen om den hade snopp eller kissemurra gjorde detsamma. Nu fick vi en tös och hon är den underbaraste lilla-storasyster man kan tänka sig. Men om det hade varit en pojk så hade ju han varit den underbaraste. Så är det ju.

Skönt att du kan ta det lite lugn nu även om du verkar ha haft det bra på jobbet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av Sarisparis »

Det närmar sig! :D Vad härligt att du mâr sâ bra, och sâ en liten lillebror pâ väg, alldeles alldeles underbart!

:heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av blivandemamma »

Lillebror är här! :heart: 20110927, 07:39.

Bebis (ja, namnlös!) sover. Han har varit väldigt matglad sedan han föddes så jag har nästan ammat dygnet runt de här första tre dygnen. Men nu börjar mjölken öka, skönt.

Jag har haft jättemycket förvärkar de sista två veckorna kan man säga och det har varit jobbigt. Det har inte bara varit sammandragningar och lite molande, det har varit känningar som värkar, som jag fått andas mig igenom men som ändå inte varit i förlossningklass riktigt... Sen har de inte ökat i styrka heller. Men tillräckligt jobbigt för att jag skulle fundera på hur länge det här skulle hålla på egentligen. Sista veckan (exakt en vecka) var det hela eftermiddagarna.

Så var det på måndagen också och jag var rätt less. Men att somna var inga problem, som vanligt. Arvid kissade i sängen vid halv två och jag å Daniel var uppe och fick duscha av honom, byta sängkläder och alltihop. Aldrig hänt så vi var väl lite virriga båda två mitt i natten sådär. Men jag hade inga känningar alls då och vi somnade om allihop. Jag vaknade sedan halv 5 av en ganska kraftig värk. Aldrig vaknat av värkar innan. Så jag låg kvar, tittade vad klockan var och det kom en till efter åtta minuter. Då gick jag på toa, packade lite grejer i badrummet och borstade tänderna. Efter två värkar haha! Då kom nästa, också åtta minuter senare och sen nästa 6 minuter senare. Då väckte jag Daniel. Vi tog fram väskan, klädde på oss och ringde min mamma. Hade fortfarande ungefär 6 minuter mellan värkarna. Ibland kom det en lite svagare värk däremellan. Men jag slutade räkna minuterna ungefär där för jag kände att de var väldigt starka.

Ringde förlossningen och vi var välkomna. Kände att jag kallsvettades och mådde illa. Sen körde vi (mamma kom väldigt snabbt och ville inte avslöja vilken hastighet hon kört i :lol: ) . Vi var på förlossningen strax efter 06 och jag blev kopplad till CTG. Jag hade rätt ont då och sa att jag nog snart ville ha lite lustgas. Eftersom jag var så lugn, och Daniel med, sa undersköterskan bara att jag fick vänta på barnmorskans undersökning och att de skulle läsa av CTG:n. En värk skrek jag till och kände för nån sekund att jag tappade kontrollen. Där bestämde jag mig för att möta värkarna som jag gjort tidigare, att nu skulle jag styra. Så jag fokuserade inåt, vilket gör att jag bara svarar på tilltal om jag verkligen måste, blundar och går in i varje värk för att slappna av och andas rätt.

När Bm kommer in i rummet så sa jag bara, det trycker, undersök mig. Och det gjorde hon ju. Fullt öppen, inga kanter kvar och en rejäl buktande hinna med mycket vatten. Då blev det fart, de klädde av mig, släckte i taket och alla förklädena dök på. Bebis stod en bit upp och man bestämde att inte ta hål på hinnorna så att förlossningen ändå kunde stanna upp liiite i hastighet. (Från första värk till detta tillfälle är det ca 2 timmar). "du får krysta nu om du vill", säger barnmorskan? Hallå, krysta tänker jag? Hade trycket nedåt men ingen krystkänsla. Alla som fött barn vet ju att det inte är läge å krysta om man inte har ett huvud som står och dessutom krystvärkar?! "Nej tack", säger jag bara Sen blev det skiftbyte. Nya barnmorskan säger att hon tror hon låter bli hinnorna och jag kan bara hålla med. Vid varje värk blir krystkänslan lite större men ändå mest som ett tryck. Första riktiga krystvärken kommer vattnet (då har jag precis berättat att bebisen kommer när vattnet kommer, så var det med Ebbe). Tydligen var bm ensam i rummet då och larmade men stod utan handskar och fick lite panik, sa både hon och Daniel i efterhand. Men bebisen kom inte, undersköterskan hann in, handskarna kom på och jag krystade ut huvudet i en värk och resten av bebisen i nästa. De var väldigt täta, men bm fick mig att stanna upp emellan. Lätt att man fortsätter krysta för att kroppen vill, fast man inte har en värk. Så när hon frågade, efter första värken," har du verkligen en värk nu, Anna?", kände jag ju att jag inte hade det, flåsade tills nästa värk kom och sen krystade jag. Jag låg på vänster sida, när han kommit ut, vände jag mig på rygg och då gav barnmorskan bebisen till mig så jag själv tog emot honom och la honom på min mage. Kort navelsträng så Daniel fick klippa den ganska snabbt. Moderkakan kom ut några minuter senare och livmodern drog ihop sig direkt jättebra. Jag sprack ingenting och känner inte av att jag fött barn alls, förutom att jag blöder. Väger som innan jag blev gravid, men med en degig mage Detta var MIN förlossning från start och jag är jäkligt GLAD och stolt att jag fick uppleva det. Häftigare än så här blir det inte

Världens vackraste bebis på hela 4135 gram och 53 cm, jag är sååå kär!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av Tetz »

:heart: :heart: :heart: GRATTIS :heart: :heart: :heart:

Underbar förlossningsberättelse, tack för att du delade med dig! Så jäkla bra jobbat! :D :-({|=
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av SusanD »

Stora grattiskramar till hela stora familjen. En sån underbar förlossning, tack för att du delar med dig av det fina.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av Stilla »

Äsch, nu gråter jag IGEN... :cry:
:D :D :D
Grattis!!!
:heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av Elle »

Bra jobbat Anna! Grattis till juvelen :heart: och njut av varandra! Är mycket avundsjuk på dig som får snusa nyföding... Underbart!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av miar70 »

:D Vilken härlig förlossning, och vilken liten prins du fick :heart:

Grattis till guldklimpen och bra jobbat!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av Sarisparis »

Grattis Anna! :D

Vilken härlig förlossning, fantastiskt bra jobbat! =D> =D> =D>

Mys nu ordentligt med alla dina pojkar. :heart:

Kram!
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av helamig »

Stort Grattis! Härlig förlossningsberättelse :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av inger »

Grattis :heart: :heart: :heart:
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av AMAMA »

:heart: :heart: :heart:
Åhh, Grattis for bebisen og fødselen!!!
Ta vare på deg og hverandre!
:heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"