Magmysterium

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Magmysterium

Inlägg av Ewa »

Bollar gärna om liten tufsa som jag inte riktigt blir klok på:

Mjölkfri sedan alltid (storebror var ju mjölkallergiker). Vid provokationer direkt resultat på avföring och eksem. Klagat på ont i magen sedan liten och mycket gasighet. Tog bort alla spannmål för drygt år sedan. Gasigheten försvann och det ljusa väldigt lösa bajset blev mer normalt. Men hon klagar fortfarande ofta på ont i magen. Gör henne uppmärksam på sambandet med lite tryck i magen och behöva gå på toaletten. Dock luktar hennes bajs rätt "dyigt", lite som sjögräs eller tång. Hon har kollats för tarminflammation och parasit, som inte visat något. Vi äter tämligen råsmart här hemma. Hon är en muskelbyggare av rang som kastar sig över proteinerna i rödaste rappet, får omega 3, probiotika och d-vitamin varje dag. Finns det något mer som kan ställa till det som jag inte kommit på?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Magmysterium

Inlägg av eefwah »

hej ewa!

har du provat att utesluta kolhydrater?

du är säkert mer kunnig om mat än vad jag är, men jag kan ändå inte låta bli att tipsa om annika dahlqvists lchf-blogg. jag läser där just nu och är ganska chockad över alla hälsovinster som tycks göras till höger och vänster genom att äta mycket (mer) rent fett, kött från gräsbetande djur, ekologiska mejeriprodukter samtidigt som man skär bort så mycket kolhydrater som möjligt, gärna alla.

om du har en tös som suktar efter protein så kanske det är värt att prova?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Fd Medlem

Re: Magmysterium

Inlägg av Fd Medlem »

Eva, det låter som om du har tänkt på det mesta. Något gluten verkar inte ingå, direkt? Ägg, har du testat att utesluta?
Jag har ett alternativ till sig som kommer på pm, om du verkligen vill gå till botten.
KRAM
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Magmysterium

Inlägg av Ewa »

Tack , eefwah! Men med tanke på hur lite kolhydrater som här äts i perioder tycks det mig osannolikt att det skulle ligga där :wink: Jag har verkligen inget emot en proteinrik kost, men vissa vitaminer och antioxidanter vill jag inte hon ska gå miste om så somliga kolisar lär jag nog se till att lura i henne även fortsättningsvis. Men, som sagt, ungen är något av en lchf:are utan mammans förtjänst.

Nya mamman, nej - något gluten äter hon inte. Och hemma ger vi inga substitut heller, vilket hon får ibland när hon är på förskolan. Vi bakar bröd på nötter och frön. Ägg har hon alltid varit tokig i, men i perioder blir det kost utan ägg. Har inte märkt någon skillnad, men har å andra sidan inte varit uppmärksam på just det. Trodde det skulle sätta sig som eksem i första hand. Som med mjölken och citrusen. Får kanske luska lite där då, vilket blir lite knepigt med tanke på unga frökens frukostpreferenser.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"