Dags för dagis för att lära sig svenska

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Dags för dagis för att lära sig svenska

Inlägg av Rosine »

Är det snart dags för dagis? Och hur blir det med ett (ännu) främmande språk?
Vår son blir tre i augusti och vi har nu börjat fundera på om vi ska anmäla honom till dagis till hösten trots att en av oss ska vara hemma med lillasystern. Saken är att vi tycker att sonen måste lära sig svenska snart, och det kan han bara på dagis. Vårt hemspråk är tyska och han har inte haft mycket umgänge med svenskan. Och om han inte lär sig svenskan kan han inte ta intensiv kontakt med andra människor, vuxna eller barn. Över huvudtaget tror vi att han behöver nu mer kontakt med andra att vi hittills kunnat erbjuda honom. Samtidigt tycker jag att det vore bra att ha honom hemma längre, och jag är förstås lite orolig hur det blir för honom i början då han inte förstår vad alla andra säger och inte blir förstådd. Visst finns det andra kommunikationsvägar, och särskilt för barn. Men ändå… Jag har egentligen ingen konkret fråga, men undrar om det finns andra här på forumet deras barn har ett annat hemspråk än svenska och hur ni har gjort.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Dags för dagis för att lära sig svenska

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag har inte erfarenheten av att barnen pratar ett annat språk än svenskan men jag tänker såhär. Anledningen till att man väntar med dagis till 3 år, i barnabokens filosofi, är för att det är först då de är redo att lämna flocken för egna äventyr. Jag tror det hade varit jobbigt för ditt barn att börja dagis när han dels är lite för liten och dels inte kan språket. Satsa på att vänta ett år till och engagera familjen i hans språkkunskaper så länge. Det finns många sätt man kan öva språk tillsammans hemma. För att sedan öva på att träffa och umgås med andra barn, kan man möta detta tillsammans. Till exempel genom öppna förskolan med mera. Vissa kommuner har familjegympa eller sångstund. Det är ju perfekt! Finns inte det kan ni väl börja gå på badhuset, säg en dag i veckan? Där träffar man också andra barn!

Så satsa på att träna honom socialt för livet precis som man gör med andra 2,5 åringar och lägg lite extra vikt vid att själva ansvara för hans språkutveckling. Barn i den åldern har väldigt lätt att lära sig ett nytt språk! Finns kanske släktingar i Sverige också som kan prata svenska med honom? Och ni i familjen? Tv-program?

Finns ju massor som hjälper och som inte innebär att han måste lämna flocken för tidigt.

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Dags för dagis för att lära sig svenska

Inlägg av Rosine »

Tack för dina funderingar, Anna.
Om han börjar på dagis till hösten ska han ju blivit tre år. Men vi har också funderat på de alternativ du nämner (öppen förskola, barngympa), fast vi befarar att det ger för lite tillfälle att kommunicera. Det handlar ju bara om några enstaka timmar i veckan. Lite svenska barnfilmer kan vi säkert introducera åt honom (och ändra på våra medievanor för att vi inte har TV eller video; helt enkelt ingen tid att titta själv). Jag måste dock erkänna att det inte känns naturligt för oss att prata svenska med sonen här hemma. Min mans och mitt modersmål är ju tyska. Hittills har vi även pratat tyska med honom när vi träffat svenskar. Det är kanske något vi måste ändra på nu då har han hunnit utvecklat språkkänslan ganska mycket. Att ha det som regel att vi pratar svenska med honom om vi befinner oss i svenskspråkigt område. En del av problemet är att vi lever lite tillbakadragen – och därför saknas kontakter med andra utanför vår familj. Vår släkt bor tyvärr inte i Sverige. Men sonen är mycket intresserad i att träffa andra, inte minst barn, det märks tydligen.
Det vore trevligt att höra lite hur ni andra deras barn inte har lärt sig svenska från början gör.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Dags för dagis för att lära sig svenska

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Rosine! :D

Jag tycker fortfarande att vi ska träffas och hänga! 8) Vår Storasyster är ju på dagis på förmiddagarna tis-ons-tors men Lillebror (som ju är i din killes ålder) finns ju tillgänglig. Och är både social och hyggligt svenskspråkig. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Dags för dagis för att lära sig svenska

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Här hemma blandar vi. Jag pratar mest svenska dock, men tycker att älsklingarna även kan lära sig lite tyska då jag ju fortfarande har släkt i Österrike.
Så jag kör svenka men med några inslängda tyxka ord, till att börja med. Typ Malzeit! Danke, Bitte, Komm doch mal, nein danke, kannst du mir helfen, bitte. Osv. Sen pratar jag vidare på svenska. Så de lär sig ju lite båda.
Pappan är dock helt svenk så han prata bara svenska med dem, även om han säger "Malzeit" ;)
Sen har mina små sagor i ensamleken. Och då sagor på tyska. Man kan ju även ha en saga på i bakgrunden annars oxå. Då hör älsklingarna det tyska (eller i ert fall det svenska) språket och kommer känna igen det sedan. Och så film på tyska. Även böcker på tyska. Då läser jag på tyska, men sen pratar vi om bilderna på svenska.

Ja, så gör vi. Jag vet inte om det är bra eller inte. Men själv lärde jag mig tyska mha. mina sagor. Jag minns det så väl! Ibörjan förstod jag inte ett dyft, men senare mer och mer och till slut kunde jag dem utantill, och förstod dem ;)
Ja, mina föräldrar lädre mig svenska först, även om båda var från österrike.

Kram
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Dags för dagis för att lära sig svenska

Inlägg av Rosine »

Tack , Bianca. Jo, det är nog dags att vi bli liter mera "tvåspråkig" här hemma. Sedan i höstas kommer en flicka till oss en gång i vecka för att gå ut med sonen på eftermiddagen. Men nu är tanken att be henne att läsa svenska böcker med honom och göra andra saker med mycket språklig kommunikation. Och så ska han ju träffa Chokladkaninens barn.
Vi ska se hur vi gör med dagis. Har många andra funderingar kring detta som inte har med språket att göra, men det blir kanske en annan tråd.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"