D-vitamin och omegor.

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
extradarkchocolate
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 19:38

D-vitamin och omegor.

Inlägg av extradarkchocolate »

:?: Jag har läst att D-vitamin är viktigt för barn som har autism. Men hur är det med barn som inte har autism, är d-vitamin lika viktigt och kan man märka framsteg eller annat hos barnet om man fortsätter efter 2-årsgränsen?

:?: Vilka omegor är viktiga, är eye-q den bästa eller går vanlig fiskleverolja lika bra? Kan jag ge fiskleverolja till ett spädbarn som inte ammas?

:?: Vad för mer tillskott är bra att ge barn, och hur gamla kan barnen vara samt vad ger det för effekt i sådana fall?

:?: Jag har boken Friskare barn, och har faktiskt inhandlat cellsalter helt apropå och utan en homeopatisk läkares ordination, för att det stod att det skulle vara bra. En kombinationsburk. Vad ska jag med den till egentligen? #-o :lol:

:arrow: Jag vet att detta inte är en sådan faktabank, men det finns säkert någon som vet något om något, om man säger.. :wink: 8) Hade vart intressant med mer vetande.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: D-vitamin och omegor.

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Man pratade just på nyheterna om att det råder STOR brist på D-vitamin hos oss nordbor. D-vitamin bör man ju äta hela livet, speciellt på vinterhalvåret. Hur mycket? Min son på 4-år får 20 droppar d-vitamin från apoteket.

Just autistiska skall visst behöva mer D-vitamin än vanliga men även ont i benen är tecken på d-vitamin brist som gått rätt långt.

Här kan du läsa lite mer och dra egna slutsatser tycker jag.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Omega-3, finns massa olika. För riktigt små barn rekommenderar jag att man punkterar kapslar och ger på sked. Min son fick nog från 6 mån. Men ersättning innehåller en del omega-3 så man får ha koll.
Ja fiskleverolja går också bra.
De bästa omega-3 för barn är Mor-EPA och Eye-Q. Eye-q innehåller jättenattljusolja som kan förbättra hjärnan och sömnen hos vissa, medans Mor-EPA har högre omega-3 halt.

Vill man ge annat preparat så jämför med dessa som är framtagna i mängd. Så vet du hur mycket.

Cellsalter kan jag inte så mycket om, så det får du nog vänta på någon annan som kan.

Sist! Magbaciller!! Antingen Sempers magdroppar (från födsel) eller Lactiplus (går också), 70% av immunförsvaret sker i magen, vill man ha friska barn behövs baciller!

Multivitamin om man som jag har en sparris som äter dåligt eller barn med dåligt varierad kost. Från typ 1 år eller när man slutar med industri gröt/välling/ersättning.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
extradarkchocolate
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 19:38

Re: D-vitamin och omegor.

Inlägg av extradarkchocolate »

TorsMamma skrev:Hej,

Man pratade just på nyheterna om att det råder STOR brist på D-vitamin hos oss nordbor. D-vitamin bör man ju äta hela livet, speciellt på vinterhalvåret. Hur mycket? Min son på 4-år får 20 droppar d-vitamin från apoteket.

Just autistiska skall visst behöva mer D-vitamin än vanliga men även ont i benen är tecken på d-vitamin brist som gått rätt långt.

Här kan du läsa lite mer och dra egna slutsatser tycker jag.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Omega-3, finns massa olika. För riktigt små barn rekommenderar jag att man punkterar kapslar och ger på sked. Min son fick nog från 6 mån. Men ersättning innehåller en del omega-3 så man får ha koll.
Ja fiskleverolja går också bra.
De bästa omega-3 för barn är Mor-EPA och Eye-Q. Eye-q innehåller jättenattljusolja som kan förbättra hjärnan och sömnen hos vissa, medans Mor-EPA har högre omega-3 halt.

Vill man ge annat preparat så jämför med dessa som är framtagna i mängd. Så vet du hur mycket.

Cellsalter kan jag inte så mycket om, så det får du nog vänta på någon annan som kan.

Sist! Magbaciller!! Antingen Sempers magdroppar (från födsel) eller Lactiplus (går också), 70% av immunförsvaret sker i magen, vill man ha friska barn behövs baciller!

Multivitamin om man som jag har en sparris som äter dåligt eller barn med dåligt varierad kost. Från typ 1 år eller när man slutar med industri gröt/välling/ersättning.
Tack! Vilken kunskapskälla detta är! :D
Jag tycker att jag har tagit i med överkant när jag har gett 10 droppar d-vitamin, men då behöver jag inte oroa mig för det. Skönt!
Tycker det är så dyrt med eye-q, men det är det värt antar jag. Eller ja, det är klart det är värt det men snåltarmen suger lite.. :wink:
Hur mycket eye-q ger man till små barn? Inte är det vuxendos, väl?

Tack igen! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: D-vitamin och omegor.

Inlägg av TorsMamma »

Det finns Barn-eye-q eller Mor-EPA för barn. Kolla deras dos och ge detsamma. Men det skiljer inte mycket från vuxen om jag vill minnas mig rätt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: D-vitamin och omegor.

Inlägg av AMAMA »

Jeg fikk rådet å gi Mumomega (også fra Equazen) til lillesøster (7 mnd) da jeg kontaktet forhandler i Norge. Her selges ikke Eye-q for baby, så alternativet hadde vært å importere fra England. (men dere er jo med i EU, så det blir sikkert billigere, og kanskje selges det i Sverige?) I alle fall.

Når jeg nå gikk på boksene (og på eqazen.com) og så hva de inneholder de forskjellige, så ser jeg at forskjellen er ganske stor, så jeg må tenke meg litt om. Etter innholdfortegnelsen er jo ikke innholdet akkurat det samme i eye-q baby og mumomega :? Dum som jeg var dobbeltsjekket jeg ikke innholdet etter å ha fått dette rådet. Nå får jeg se hva jeg gjør.

Eye-q for barn inneholder
800 mg fiskeolje(omega-3) som inneholder EPA: 186 mg, DHA: 58 mg
200 virgin nattljusolja (omega-6): GLA: 20 mg og vitamin E 2,8 mg

Eye-Q for baby
200 mg fiskeolje(omega-3) som gir EPA: 100 mg, DHA: 14 mg
50 virgin nattljusolja (omega-6): GLA: 5 mg og vitamin E 1,4 mg

Mumomega
600 mg fiskeolje(omega-3) som inneholder EPA: 42 mg, DHA: 300 mg
150 virgin nattljusolja (omega-6): GLA: 15 mg og vitamin E 2,8 mg

Jeg forstår at Mumomega har mye DHA for å dekke både fosterets og mammans behov, men å gi innholdet i en kapsel til en baby er trolig too much. Noen som vet? Hva gjør det evt med for store doser DHA til en baby ? Jeg tror jeg heller vil gi en mindre dose av flytende eye-q eller litt av en kapsel fra storebrors tyggiser til lillesøster fra nå av.

Man kan stille spørsmål på eqazen.com, men jeg har sldri fått noe svar. Noen som vet mer om dette ?
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: D-vitamin och omegor.

Inlägg av inger »

Peter Wilhelmsson skriver i boken Friskare barn att 1 ml fiskolja i mjölkersättningen/mjölktillägget per 4 kilo kroppsvikt är lagom för spädbarn.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"