2-åring som har slutat äta

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MammaTrött
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 12:57

2-åring som har slutat äta

Inlägg av MammaTrött »

Hej!

Vi har en fantastisk go och glad liten kille på två år som ända sedan han var liten har varit jättebra på att äta. Han har ätit i princip allt som serverats och för det mesta ordentliga portioner, mest kött och fisk visserligen men tillräckligt med kolhydrater och grönsaker. Sen någon månad tillbaka har vi dock fått problem på matfronten - lillkillen vill inte äta helt enkelt. :( Inga sura miner när det är dax för mat utan bara ett 'nej tack' och så hoppar han ner från stolen och går och leker med sitt.

Jag har tittat på tidigare inlägg på det här temat här på forumet och vad jag kan se så verkar vi ha gjort det mesta som man ska. Ordentlig hemlagad och varierad mat på fasta tider, inget tvång ifråga om mat utan vill man inte ha någon gång så är det ok men inget snacksande istället. Vi har varit dåliga på att äta middag alla tillsammans dock utan pyret har ofta fått äta själv och mamma har suttit med och tagit en kopp kaffe typ, men det har vi ändrat på nu utan någon förbättring. Jag har även börjat laga maten ihop med min son, vilket gjorde att han åt ordentligt första gången men nu har han lagt av igen. Är det någon som har varit med om samma problem och har några bra tips?! [-o<

Jag brukar anse att barn äter när de blir tillräckligt hungriga men nu har det gått så långt att han äter inte ens frukost så på en hel dag kan det bli ett par skorpor och lite juice typ och han börjar tappa i vikt. Jag börjar bli riktigt orolig för honom och vi tar tacksamt emot all hjälp vi kan få!

Tack på förhand!
Bästa killen :heart: född nov-08
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: 2-åring som har slutat äta

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Vår tös som oxå är två är lite likadan. Ibland vill hon inte alls ha och då går hon från bordet. Det som fungerar bäst här är att inte ge någnting alls mellan målen, inga skorpor ingen juice, ingenting. Då brukar hon äta (om än inte så mycket som förr) vid nästa måltid.

Jag har nog inget bättre tips att ge just nu, tyvärr. Kanske någon annan kan hjälpa dig lite mer!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Re: 2-åring som har slutat äta

Inlägg av Johanna w. »

Hej!
Jobbigt är det för mamma och pappa :heart: när de små helt sonika inte vill...

Hur länge har det pågått? Kan du se något samband med ex. infektion? Halsont? Förtrots?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
MammaTrött
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 12:57

Re: 2-åring som har slutat äta

Inlägg av MammaTrött »

Hej igen och tack för svar!

Lillkillen började äta bättre igen ett tag så jag antog att det bara varit en sån där period som ju inträffar ibland. Förbättringen var dock temporär och nu är vi tillbaka nästan på ruta ett igen sen ett par veckor. Är därför tacksam för all hjälp vi kan få här på forumet!

Såhär kan en matdag se ut för knytt:

7.00 Frukost: 1/2 dl fruktsmoothie, 1 knäckemacka med leverpastej, 1/2 ägg och oftast några blåbär serveras. Har vi tur går halva mackan och blåbären ned.
9.30 Lite banan eller äpple
11.30 Lunch: lagad mat med mycket protein, något mindre med kolhydrater och grönsaker. En bra dag äter han någon del av maten (protein el kolisar), aldrig allting. Vissa dagar ingenting alls.
14.00 Macka med smör el leverpastej, äter han oftast.
17.30 Middag, som lunchen
19.15 Välling som han alltid äter upp till sista droppen

Vad tror ni om matmängd och schema? Nojjar jag i onödan? Det som oroar mig är att han faktiskt sällan äter en lagad måltid utan verkar leva på välling och någon enstaka macka. Kan tillägga att vi trugar inte utan vill han inte äta så är det ok och han får inget annat, och han verkar helt nöjd med det.

Problemet verkar hänga ihop med dagsformen på lillens mage. Han är mjölkallergisk med ont i magen som symptom, och har alltid varit väldigt känslig för hur det står till i magen. Har han inte bajsat på ett par dagar så äter han heller inget nytt (vilket man iofs kan förstå :) ). Någon som har några bra tips på hur man kan få en känslig barnamage att lugna ned sig lite? Blir problematiskt med sömnen också, dels när han har ont i magen och dels när han inte har ätit tillräckligt på dagen, vilket gör att han blir ännu mindre benägen att äta.

Hoppas att det är någon som känner igen det här så vi får tillbaka vår goa harmoniska lilla kille! :heart:
Bästa killen :heart: född nov-08
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Re: 2-åring som har slutat äta

Inlägg av Johanna w. »

Hej, igen!

Jag skulle inte oroa mig över matintaget här. Min lilla som är en regelrätt matvägrare kan i perioder (som kan vara i flera veckor) livnära sig på ca. 130 ml nutramigen per dygn!
Detta är absolut inte något att sträva mot- såklart, jag vill bara visa på att de små inte svälter riktigt så lätt som man kan tro.

Den matdagen du beskriver ser ut som en av våra bästa dagar. Matbehovet är olika, så tänker jag...

För magen däremot, skulle jag införskaffa Sempers magdroppar. De innehåller bra bakteriekultur. Om Liten blir förstoppad så kan man köpa Lactulos receptfritt på apoteket. Det brukar finnas ett samband mellan "matvägran", förstoppning, infektion eller liknande.
I förebyggande kan du ge, päron, plommon, mogna bananer osv.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
MammaTrött
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 12:57

Re: 2-åring som har slutat äta

Inlägg av MammaTrött »

Tack för snabbt svar Johanna! Hm, låter som att jag kan slappna av lite vad gäller matintaget ja - han får definitivt i sig mer än 130 ml nutra per dag :D

Sempers magdroppar ska införskaffas! Vi hade dem när han var mindre
men det är ett tag sen och jag hade glömt bort att de fanns - bra tips.

Det konstiga är att förra omgången när han drog ned på maten så var han samtidigt förstoppad (inte helt ovanligt bland barn som äter nutramigen har jag förstått) så jag tänkte att det hängde ihop. Nu är han däremot inte det, snarare tvärtom, men han vill ändå inte äta. Kanske helt enkelt är någon liten magbacill som spökar...får se om det ger sig inom den närmaste tiden.
Bästa killen :heart: född nov-08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"