Blöjavvänjning

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kristin87
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 11:20
Ort: Stockholm

Blöjavvänjning

Inlägg av Kristin87 »

Vi har börjat vänja av dottern vid blöja nu efter nyår. Hon har varit nakenfis inne mycket de senaste månaderna och har ofta lyckats på pottan. Så med målet för ögonen och motivationsklistermärken och nya fina trosor så "glömde" vi blöjorna när vi åkte till landet. Och det gick jättebra. För det mesta sa hon att hon behövde gå på pottan och då kom det också nåt. Nån gång per dag blev det väl nån olycka men det räknade vi med.
Men nu, sen i fredags, har vi världens bakslag. Det känns som att allt hamnar i byxorna. Hon tycker att det är vidrigt, står bredbent och säger att hon inte kan gå. Hjälper motvilligt till att torka upp och tvätta kläder. Men ändå säger hon inte till när hon vill kissa som hon gjorde innan.
Vi har provat att inte påminna henne om att kisset ska hamna i pottan men det kvittar. När hon är kissnödig visar hon det tydligt men säger man nåt om pottan då är det bara blankt nej och en olycka nån minut senare. Drar man ner byxorna och sätter henne på pottan blir och apförbannad och sparkar med hela kroppen och vägrar sitta ner.
Vet inte hur vi ska göra nu. Bara fortsätta försöka? Ska vi säga/göra nåt?
Attityden och självförtroendet är i botten känner jag och det hjälper väl inte...
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Blöjavvänjning

Inlägg av Rosine »

Samma hände hos oss (och precis när vi inte var hemma i flera dagar, vi återgick dock inte till blöjan och blev förstås inte arg). Min svägerska sa att sonen kanske hade en förkyld blåsa och tipsade om att hålla blåsan samt fötterna (!) extra varmt. Efter några dagar var det över. Det händer nog ganska lätt att de blir lite förkylda i blåsan efter man tagit bort blöjan, särskilt i vintern, för att med blöjan var det ju betydligt värmare.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Kristin87
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 11:20
Ort: Stockholm

Re: Blöjavvänjning

Inlägg av Kristin87 »

Ja det kan nog stämma =) Kanske kommer gå bättre nu när hon är på dagis, för dem trotsar hon inte emot i alla fall. Man kan hoppas i alla fall =)
I morse sa hon till att hon ville kissa trots att vi inte hade tagit bort nattblöjan än! Så det går nog framåt =)
Var kanske bara jag som hade en dipp i attityd och förtroende för dotterns förmåga...
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Blöjavvänjning

Inlägg av _lill »

Vi hade samma problem, men eftersom jag visste att dottern var redo sa jag bara att "blöjor har man bara på natten, bebisar har blöja på dagen" och hon fick kissa på sig ett par dagar. efter ett par dagar med många olyckor kom hon fram till att det inte var så kul att kissa på sig... jag tjatade inte om att hon skulle gå för då blev det bara värre :/
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"