Schema för 9-månaders

Skriv svar
LisaR

Schema för 9-månaders

Inlägg av LisaR »

Vi genomförde SHN-kuren med våran son för ca 2 månader sedan och det gick verkligen över förväntan! Hela familjen får sova igen och jag kan inte tacka nog för Annas fantastiska kur och all den hjälp man kan läsa sig till här på forumet. Tack :heart:

Nu till vårat lilla problem. Oskar har vaknat tidigare och tidigare på mornarna, är oftast nöjd och ligger och snackar men blir ju trött snabbt på förmiddagen eftersom han inte får den nattsömn han behöver. Tror jag vet vad de beror på, han sover fortfarande 3 pass på dagen, är 9 månader. Så min tanke är att plocka bort det sista passet, men hur för att bl a passa in med storasysters hämtning?

Hans schema i dag:

07.30 God morgon
07.45 Frukost (gröt & macka)
09.30 Sova ca 45 min.
11.30 Lunch (mat, mat,mat)
12.30 Sova ca 1h 15min
14.30 Mellis (gröt el liknande & macka)
16.15 Sova ca 20 min
17.00 Middag (mat, mat, mat)
19.00 Natt slurk
19.30 Go natt

Vill alltså plocka bort den sista luren men kan inte tänka mig att han klarar sig från 13.45 till 19.30 utan att sova, eller?
Funderade på att kanske skjuta på lurarna så att han sover den första luren 10.15 och den andra 15.00 men känns som att de blir långt mellan dom och att den sista luren kommer för sent... Har storasyster på dagis 3 dagar i veckan och hon hämtas kl 14 så de måste passa in med det.... Har varit väldigt nöjd med det gammla schemat och de har funkat fantastiskt bra fram till nu :? Storasyster vaknar vid 07.30 så vill gärna att Oskar oxå ska vakna då.

Väldigt tacksam för lite schema hjälp :D
Ella 20060817 Inte kurad, har inte behövts :)

Oskar 20100411 Kurad vid 7 månaders ålder.
Sagalinda
Kontakt:

Re: Schema för 9-månaders

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig LisaR och varmt välkommen hit till forumet :heart: :heart: :heart: Jag beklagar verkligen den otroligt inkompetenta välkomstkommittén som låtit dig stå utan svar i flera dagar :oops: :oops: :lol:

Underbart att höra hur nöjda ni är med kuren! Sömnen är ju grunden för allt välmående, tillsammans med maten.

Jag tror precis som du att det är för många lurar och att morgnarna fixar sig bara ni går över till två lurar. Precis som du misstänker bör man justera lurarna lite framåt så att det sista vakenpasset inte blir övermäktigt. Innan jag alls ger förslag så undrar jag detta med storasysters hämtning. Måste han alltså vara vaken klockan 14? Eller kan du promenera med sovande barn i vagn?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
LisaR

Inlägg av LisaR »

Tack för svar och välkomnandet Sagalinda! :)

Ska börja med att svara på din fråga. Han kan sova i vagn på väg till dagis men vaknar garanterat då vi hämtar syster eftersom hon har en förmåga att "anfalla" honom i vagnen med kramar och pussar då hon vart borta från honom en dag, syskonkärlek :D Sen så är det en bit till dagis och det är skönt att ha möjligheten att ta bilen ibland... Så helst vill jag han ska sova innan eller efter.

Är nu ännu mer säker på att de är den 3:e luren som gör att ha vaknar tidigare på morgonen då vi 2 dagar denna vecka av olika anledningar bara fått till 2 lurar vilket resulterat i att han vaknat som han ska dagen efter... Men dessa dagar har vi inte behövt väcka innan kl 14 för att hämta på dagis så han har sovit sista luren fram till 15 vilket funkat perfekt! Men så kan vi ju inte ha det tyvärr...
Jätte tacksam för ett litet schema förslag :)
Ella 20060817 Inte kurad, har inte behövts :)

Oskar 20100411 Kurad vid 7 månaders ålder.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Underbart med syskonkärlek :)

Ja du, det är utan tvekan knepigt att få ihop ett fungerande schema om han inte får sova klockan 14 :-k Men du, går det inte att prata med storasyster, och förklara varför hon måste vänta med pussar och kramar tills lillebror har vaknat? Hon är ju stor och pratbar :D Jag tror säkert hon förstår. Låt henne göra något annat viktigt istället, till exempel skuffa vagnen hem. Och så talar du om hur bra det är att hon kan få lillebror att fortsätta sova hela sin lur :wink:

Men det är klart, om du vill kunna ta bilen fungerar det ju inte alltid. Jag har funderat på hur du kunde lägga schemat, men om du vill ha samma natt åt båda (vilket jag absolut rekommenderar!) och det är uppstigning 7.30 så finns det inte så mycket att spela på. Då är natten 19.30-7.30 helt enkelt. Em-luren bör ju ligga antingen helt före eller helt efter 14 om jag förstått saken rätt? Kan den börja i samband med att du hämtar storasyster då? Så att lillebror antingen somnar i vagnen eller i bilen då ni far till dagis? Då kunde du ha fm-lur 10-10.45 och em-lur 14-15.30.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"