Han börjar närma sig året (10.5 månad är han nu), passerade 8månadersångesten redan vid 7 månader och har sedan dess varit harmonisk och glad. Men den senaste veckan har det hänt nåt:
Han vaknar en timme in i lunchluren och somnar aldrig om under timmen som återstår. Istället blir han ömsom ledsen, ömsom ligger/sitter han förhållandevis lugn i sängen. Jag ramsar med ca 10 minuter mellanrum, blir han ledsen går jag in och lägger honom ner och stoppar om. Men han somnar inte om!! Dessutom blir han förtvivlad om varken jag eller pappa finns i hans synfält (oftast går det bra hemma, men när vi är hos andra funkar det inte). Senast hos farmor skulle jag och Jens bära upp saker från bilen, allt var bra när vi lämnade honom hos farmor, vi var borta i en kvart och när vi kom upp var han alldeles panikslagen och skakade i hela kroppe
Han har också börjat "halvvakna" på kvällarna, han gnyr och gnäller och vrider sig i sängen, man hör att han är på g att bli ledsen. Han vaknar aldrig helt, vi hinner gå in och stoppa om innan dess.
Hänger allt detta ihop med nån typ av separationsångestfas? Och om det gör det, hur hanterar jag det på bästa sätt?
Vi kör på just nu som vi brukar och har inte ändrat något.
Schemat ser ut såhär:
Sova 19-6.30
sova 8.30-9.15
sova 12-14
Tack på förhand!