Nu är vi här igen!

Skriv svar
VeronicaBu
Kontakt:

Nu är vi här igen!

Inlägg av VeronicaBu »

Det var ett tag sen (vår gamla tråd; caspian och jag får ingen ordning- kurbarn 4-12 mån), men numera räknar jag min älskade Caspian till "säker sovare", det var längesen det kom en fnurra på våran tråd, men nu så!

Han börjar närma sig året (10.5 månad är han nu), passerade 8månadersångesten redan vid 7 månader och har sedan dess varit harmonisk och glad. Men den senaste veckan har det hänt nåt:
Han vaknar en timme in i lunchluren och somnar aldrig om under timmen som återstår. Istället blir han ömsom ledsen, ömsom ligger/sitter han förhållandevis lugn i sängen. Jag ramsar med ca 10 minuter mellanrum, blir han ledsen går jag in och lägger honom ner och stoppar om. Men han somnar inte om!! Dessutom blir han förtvivlad om varken jag eller pappa finns i hans synfält (oftast går det bra hemma, men när vi är hos andra funkar det inte). Senast hos farmor skulle jag och Jens bära upp saker från bilen, allt var bra när vi lämnade honom hos farmor, vi var borta i en kvart och när vi kom upp var han alldeles panikslagen och skakade i hela kroppe :cry:

Han har också börjat "halvvakna" på kvällarna, han gnyr och gnäller och vrider sig i sängen, man hör att han är på g att bli ledsen. Han vaknar aldrig helt, vi hinner gå in och stoppa om innan dess.

Hänger allt detta ihop med nån typ av separationsångestfas? Och om det gör det, hur hanterar jag det på bästa sätt?
Vi kör på just nu som vi brukar och har inte ändrat något.
Schemat ser ut såhär:

Sova 19-6.30
sova 8.30-9.15
sova 12-14

Tack på förhand! :heart:
Vronkan- mamma till Caspian f. 26/2-10, BB-barn sen 5 veckors ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Nu är vi här igen!

Inlägg av TorsMamma »

Hej VeronicaBu,

Vet du!? Våra barn går ständigt igenom olika utvecklingsfaser de STORA beskriver Anna så fint i Barnaboken, så har du inte den, köp och läs!

Mellan dessa stora har vi allt från tillväxt faser, motorisk utveckling osv... osv...

Det enda jag har kommit fram till är, oavsett utvecklingsfas behöver man sova GOTT! :sleep:

Så, verktygen är ju till för att lugna och ibland så behövs de, MEN sen är det viktigt att man backar igen ordentligt så man inte förbrukar dem.

jag skrev denna tråden för några år sen då vi hade det lite som ni...

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=12068

Så man använder verktygen för att lugna och befästa ramsan igen. Du kan tom börja bekr. ramsa separat en-två nätter för att sen slå ihop dem igen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
VeronicaBu
Kontakt:

Inlägg av VeronicaBu »

Hej, och tack för ditt svar!

Barnaboken har jag och läser ofta i. I kapitlet elva månader-ett år fastnade jag vid stycket om oro och rädslor som kan uppkomma plötsligt. Det är ju någonstans på den nivån som det ligger och jag hanterar det på samma sätt som Anna beskriver där.
Nu har han dock lugnat sig en aning, en tand sprack upp häromdagen (inga vargar hämtar jag där, men han har pillat mycket i sin lilla mun), han kämpar med att gå och utveckla sin tungmotorik (?). Jag antar att hans första "riktiga" gång och ord kommer vilken dag som helst nu. :) Min lilla älskling börjar bli stor! :heart:

ps. tack för länken!
Vronkan- mamma till Caspian f. 26/2-10, BB-barn sen 5 veckors ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tandklining.

Lägg plast smörkniv i frysen. Lindrar skönt! Fullkornsskorpor kliar skönt.

Lycka till nu! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"