När en vanlig kväll blir fel

Skriv svar
hannah

När en vanlig kväll blir fel

Inlägg av hannah »

Hej!

Jag har ett akut problem ikväll som också behöver en långsiktig lösning. Min tjej, drygt ett år, har bra sovvanor och känns väldigt stabil generellt.

Ikväll var dock hela världen upp och ner när hon skulle sova. Vi vet inte, men vi TROR att hon nu varit så förtvivlad i 1 timma för att hon inte han sin kramfilt hos sig. Den har vi nämligen glömt 10 mil bort där vi sov igår.

Vi visste inte att hon var så beroende av den eftersom den kan ligga precis var som helst i sängen när hon somnat. Senaste tiden har vi dock märkt att hon gosat med den mer än vanligt.

Nu kommer vi att få tillbaka filten i morgon, men hur har ni andra förhållit er till sådant här beroende? Hur hjälper man henne att somna när filten inte

finns? Jag är rätt säker på att vi många gånger har glömt att lägga i den i
sängen och det har aldrig varit ett problem. De gånger hon varit lite ilsk vid
läggningarna har det ändå blivit tyst efter Max 15 min med ramsa och låta
henne vara. Detta var helt verkningslöst idag och jag kan inte komma ihåg hur länge sedan jag hörde henne så förtvivlad senast.

Någon som varit med om samma?
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

eftersom ni får tillbaka filten i morgon, säkert - så hade jag tänkt "en gång igen gång". Därmed gått in med en OJDÅ-inställning, klappat och lugnat med "ojdå, sover inte du? Mamma vet hur det är, nu sover vi så gott så gott". Kanske sjungit en kort stund tills hon varit helt lugn, eller sovit. Sedan gått med en skön bekräftelseramsa.

Vid nästa uppvak, gått in, kortare denna gång, bara tills hon tystnat, klappat om kort, sedan gått med ramsan. Nästa uppvak hade jag ramsat, dvs backat för att inte fastna i något mönster.

Sedan hade hon fått filten som vanligt i morgon, som om inget hänt. Dyker frågor upp i morgon, vet ni att hon har filten och kan bjuda på en påminnelseramsa, inget mer. Möjligtvis husljud med tillhörande vissling eller nynnande.

Lycka till - gör ingen större grej av det än vad det är. Hur hade du gjort om det varit en mardröm - inte skrämt upp ytterligare eller gjort större väsen av det än det var, visst? :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
hannah

Inlägg av hannah »

Hej! Tack för snabbt svar.

Ja, kanske vi reagerade lite för kraftigt själva. Vi blev så överraskade bara. Det blev lite undantagstillstånd eftersom hon grät högt och förtvivlat direkt min man lagt henne. Hade hon haft filten hade jag nog ändå undrat om det inte hänt något och gått in ändå. Men som sagt, vi blev lite tagna på sängen när hon inte lugnade sig som vanligt. Så jag prövade t.o.m att sitta hos henne och klappa på rumpan tills hon blev lugn. Tyvärr verkar hon inte ha en aning om hur man gör för att somna när någon tittar på henne, för väl lugn blev det bus istället vilket jag inte gick med på. Så jag lugnade och gick ut och hon skrek direkt!

Efter en dryg timme somnade hon, men då ensam och förmodligen utmattad. Men då hade jag suttit hos henne stor del av tiden i olika omgångar. Jaha, rookie kan man åter bli när som helst. Detta hade vi liksom ingen plan för att hantera :-)

Det vi nu funderar på är om filten lite är som nappen. Just nu är jag sugen på att ra bort den för att undvika fler "katastrofer". Men... Hon verkar ha fattat tycke för den och ser så förbaskat go ut när hon kramar om den.

Hmmmm....
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Huvudsaken är att du tänker "en gång ingen gång". I morgon har hon filten igen och då kör ni som vanligt, kanske lite extra skratt till gonattet. :wink:

Om ett tag kanske filten får sparken från sängen - vår dotter säger "bort" till både täcke och kudde när vi lägger henne - och så får vi lägga bort det. hon är helt ensam i sin säng :shock: :D Men iv tar inget extra för det.

Jag hade inte tyckt det var mysigt, men hon vill ha det så...

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
hannah

Inlägg av hannah »

Jaha! Tydligen har vi en snuttefiltsberoende!!

Filten är tillbaka och direkt den kom innanför dörren snodde hon åt sig den och gick och lade den i sin säng: DÄ! (ska den vara).

Inte ett pip hördes efter jag lagt henne och när jag smög in och lade täcket på henne efter en stund, hade hon båda armarna hårt runt den ihopknölade gamla babyfilten.

Nu ska jag försöka hitta liknande filtar/tygstycken och köra parallellt med förhoppning om att hon kan gilla flera.

Phu...
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"