Milo som bildpedagog

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Milo som bildpedagog

Inlägg av Jannika »

Jag har nu i snart tio veckor undervisat på högskolan här i sta'n. Just idag skulle jag och min kollega träffas för att leka lite själva (screentryck på tyg) och finnas till hands för studenter som kunde behöva material eller information inför sina restuppgifter. Ett av mina höstlovslediga barn skulle till djurparken för att gå på zoo-skola men tre glada barn följde med mig för att få rumstrera runt i ateljén. Vilket de gjorde. Modellera, akrylfärg, täckfärg, pärlor, piprensare, majsbits, tuschpennor och ett jättestort bord à 3 x 3 meter täckt med papper att rita, måla och pyssla på samt ett helt förråd att välja ur.

Efter ett tag kom det några studenter som började måla en stor målning med oljepasteller, ready-mix och puckfärg. Tre material som min Milo, 5 år, känner väl till. Efter ett tag lämnade han sin akrylmålning och jag hörde hur han konverserade med studenterna några bord bort. Det visade sig att Milo delade ut goda råd och peppade dem medan de arbetade. :lol:

"Om du vill ha lite mer ljusrosa får du blanda i mer vitt, serru."

"Här kan man göra lite streck så blir det inte så mycket att måla i samma färg sen. Eller så kan du ha det så där, det går också bra."

"Åh! Det där blev ju nästan FÖR snyggt!"

"När jag gick en målarkurs sa vår lärare att svart äter upp de andra färgerna. *paus* Och det har han ju rätt i! Så den kan man ta lite mindre av."

Det kan vara så att de fick skavsår i öronen men de såg i alla fall glada ut. :D En av studenterna kom fram till mig innan hon gick: "Vilken skön liten kille du har! Och han har ju koll också!"

Ett av mina fyra barn som har missat den kognitiva utvecklingen som erbjuds inom förskolan och som inte har fått träna sitt självförtroende och sin sociala kompetens på dagis. :wink: Det verkar funka rätt bra ändå. 8)

Kram Jannika
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:lol: :lol: :lol: Jag vill ha en egen Milo :heart: :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Milo som bildpedagog

Inlägg av miar70 »

Milo skrev:"När jag gick en målarkurs sa vår lärare att svart äter upp de andra färgerna. *paus* Och det har han ju rätt i! Så den kan man ta lite mindre av."
Åh, vicken härlig unge :D :heart: Klart studenterna blev impade - VAD månde bliva, liksom???
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

:heart: :heart: :heart:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D :lol: =D> HUR coolt som helst! Sitter med ett leende på läpparna! :D
Och vilket DRÖMBORD att ha framför sig som barn!! :thumbsup:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

:heart: Sköna Milo :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Härligt

Inlägg av inger »

Härligt.
Jag hade också velat vara med på kursen. :heart:
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:D Kram på er allihopa! :heart:

Idag vid middagsbordet sa samma unge man: " Åh, vad jag längtar tills det blir kväll."
Hans lite krassliga mamma undrade: "Vad ska du göra dårå?"
Milo: "Gå och lägga mig såklart! Jag älskar att gå och lägga mig!"
Trött pappa med längtansfull röst: "Visst är det mysigt att krypa ner i sängen och få dra täcket över sig?"
Milo: "Ja, det är mysigt. Nästan FÖR mysigt. ALLT är mysigt med att sova. Till och med drömmarna är mysiga!"
Mamma och pappa hummar instämmande.
Milo: "Näe, nu får det bli läggdags, nu vill jag inte vänta längre."
:lol:
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"