Starta företag - när passar det?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
isop
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:29

Starta företag - när passar det?

Inlägg av isop »

Jag har precis fått en underbar dotter och jag vill gärna hålla henne borta från dagis så länge som möjligt. Nu har jag planer på att starta företag och jag undrar om det finns någon här som har gjort det? I mitt fall skulle det krävas helgarbete och jag undrar om någon vet när det kan vara lämpligt att dra igång en verksamhet med tanke på min dotter ... hur kan man lösa tillsynen av henne och vid vilken ålder skulle hon kunna tycka att det var kul att vara med mamma på jobbet och hjälpa till där? När hon är fyra eller fem? Eller hur gör man över huvud taget?

Jag frågar eftersom jag inte är så bra på barn och inte direkt vet hur de utvecklas. Jag vill att livet ska bli så bra som möjligt för min dotter, men har inte möjlighet att bara gå hemma i flera år utan inkomst. Om jag ska vänta med företaget för att det ska passa i hennes och mitt liv så får jag jobba med annat under tiden.
Lillan född 14/7 2010
-Linda-
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 15:04
Ort: Stockholm

Inlägg av -Linda- »

Hej isop! :D

Jag har inte företag själv men jag tänker att det är otroligt olika. Vad man är för person, hur man löser saker under resans gång och om man har någon superduperbra idé med redan existerande kunder. Och vad det är för typ av verksamhet förstås.

Jag skulle säga att om DU tycker att det är en bra sak för dig (och er) att göra så kör! Då blir det säkert bra för din dotter också. Och med lite hänsyn hur det ser ut runt omkring dig, med nätverk och avlastning osv.

Skaffa någon förebild som också startade företag samtidigt med bebis.

Lycka till vad du än väljer!

P.S. Jag köpte boken RIvstart (om att starta eget), den kan jag verkligen rekommendera. Även om jag själv inte startat eget (ännu) 8) :lol:
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
isop
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:29

Re: Starta företag - när passar det?

Inlägg av isop »

Tack! Jag ska kolla upp boken :) .
Lillan född 14/7 2010
Anna-Helene
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 15:49

Re: Starta företag - när passar det?

Inlägg av Anna-Helene »

Hej! :D

Precis som Linda skriver så är det så klart väldigt olika, beroende på hur man är som person, vilka omständigheter man har osv. Men jag kan berätta hur jag har gjort. Bara för att ge dig några tankar!

När jag blev gravid med min äldsta son hade jag ett fantastiskt bra jobb. Spännande och välbetalt. Men jag kände verkligen att jag ville vara hemma så länge som möjligt. Så jag startade en enskild firma, och kunde istället jobba lite mer "frilans". När min son var runt 3 månader började jag jobba några timmar i veckan. Lite när det passade mig. När han blev ett år gammal så gick min man hem en dag i veckan, och jag kunde jobba en hel dag plus lite extra på helger osv.

Så småningom blev jag ju gravid igen, och när yngsta killen kom så kände jag att jag behövde en liten paus från jobbet. Drog ner mina uppdrag till absolut minimum och var "ledig" i över ett halvår. (I stort sätt i alla fall.) Nu har jag återigen jobbat en hel del. Med båda barnen hemma så har jag ändå kunnat jobba ca halvtid. Och då behöver jag "lugn och ro"... Men det har funkat. Jag har passat på när lill-killen sover och stora killen leker lite själv. Sen har det blivit en del kvällar och helger emellanåt. Jag har även haft med båda barnen när jag varit på kundbesök. Kanske inget att rekommendera :D , men det går.

Från januari kommer jag återigen att bli anställd, två dagar i veckan, där jag var anställd för fyra år sedan. Nu ska min man vara hemma två dagar tills vidare.

Nu vet jag inte alls vilken verksamhet du ska bedriva. Men du kanske kan starta firman och sedan utveckla lite allteftersom. Då kan du se hur det funkar med barn och arbete ihop. Jag tycker inte du ska oroa dig för mycket! Barn är anpassningsbara, och det mesta hänger på hur man själv hanterar situationen! Lycka till! :D
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
isop
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:29

Re: Starta företag - när passar det?

Inlägg av isop »

Tack! Det var peppade att läsa :D .
Lillan född 14/7 2010
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"