Hyperemesis Gravidarum

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Åh sjukskriven blev jag bums! :D :cry: Det var bra. Det som är mindre är att det inte finns så mkt att göra åt eländet. :? Inlagd blev jag också på sjukhuset 5 ggr...Med varierande resultat. Nästsista vändan smet jag. Jag och min tjocka mage bara gick hem :shock: , vi pallade inte att vara där. Spy där eller hemma? Då spyr jag hellre hemma. Eftersom det var nattetid också så var det ganska viktigt att ha riktigt nära till toan, om man säger.

Oj! Du kanske inte ville ha detajer! :o :lol:

Dagarna ja... de e slut :cry: Vi kör på semester och vårdnadsbidrag för tillfället. Ja, det är knepigt för jag vill att ngn ska ta sin an min lille som är villig att följa hans schema och soc. del. när jag är golvad...Tänk att det skulle vara så svårt! :roll: Varför kan inte mor-och farföräldrar bara köpa konceptet så vi kan ta oss an en till liten ängel! ?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Hej Luvisen :D

Usch vad du har haft det jobbigt under graviditeten, lâter inget vidare!

Ville bara ge ett exempel pâ att det visst kan gâ att omvända far och morföräldrar!
Hos oss var problemet läggningarna, svärmor vill gärna stâ och vyssja och vagga tills barnet (nästan) sover. Sâ jag har haft sömnskola med svärmor de senaste mânaderna och förklarat och förklarat (direkt och indirekt och diplomatiskt och mindre diplomatiskt och med exempel: ÖVERTYDLIGT :D ) att det inte är nödvändigt att söva lillen i famnen, vilket hon alltid haft som metod med alla sina barn och barnbarn. Och nu häromveckan tog de hand om lillebror helt själva över en natt och det gick hur smidigt som helst. Och deras reaktion när de âterbördade honom till hemmet var sâ ljuvlig:
"Vilken lätt unge, han är ju alltid glad! Han gillar ju att gâ och lägga sig!" och mer i samma stil.

Jobba pâ att sälja konceptet! Lâna ut Barnaboken, visa och förklara. Och lât dem vara med och se hur stolt och nöjd Bebis är när han fâr vara med pâ riktigt. Och hur bra och 'lätthanterlig' :roll: :wink: Bebis är om man bara hâller schemat.

Önskar dig i vilket fall stort lycka till i dina funderingar. Sâ orättvist det är att vissa ska behöva mâ sâ illa under graviditeten. :evil:

Styrkekram :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tack söta Sarisparis. :heart:

Det är sannerigen orättvist och opraktiskt (varför gör naturen så :? ). På 1800-talet avled man av detta så jag får vara glad att det faktiskt går numera :shock:

Vad fint att ni omvänt gamlisarna! Hur praktiskt som helst, och treeevligt! :P Här har det tjatas och hintats men de tycker bara jag är jobbig och de tycker jag har fel. Fast de varit med och sett det hela med egna ögon. Sedan sa de mig sist när jag frågade lite så där i förbi farten om det var intresserade av att läsa BB att det är ju så jobbigt att lära sig nya saker. :shock: Att de är så gamla att de kan ta sig friheten att inte lära sig mer... :?

Så det känns lite ](*,)

Men jag tänker att sitter man på pottan så får vi väl som liten familj bara ta oss igenom det på ngt sätt. Det är ju som tur är en avgränsad period...

Iofs såg jag en höggravid person senast idag i snabbtköpet och alla minnen kom tebax och då bara slog allt bakut... Tänkte reflexmässigt: Nej, tack! :cry:

Så jag får ta det lite piano och sedan köra strutsgrejen- och låtsas att jag tror det kommer gå hur bra som helst just den här gg. :lol: :roll: :lol:

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Ja, det är verkligen underbart att ha fâtt in svärisarna pâ ett nytt spâr (och de är sâ stolta över hur bra hand de har med lillkillen :lol: ).

Tror du inte att det blir lättare att fâ in dem pâ social delaktighet och sânt nu när Bebis börjar bli lite större? Han är ju snart tvâ, och innan du eventuellt blir gravid kanske han är ännu lite större? Och dâ är det ju lättare för gamlisarna att ta honom i bruk sâ att säga. En ettârsmarodör kanske inte inspirerar till att damma porslinssaker, men en tvââring kan ju vara liiite lugnare att ha att göra med. :wink:
Luvisen skrev:Så jag får ta det lite piano och sedan köra strutsgrejen- och låtsas att jag tror det kommer gå hur bra som helst just den här gg.
Ja, men det kanske det gör! Nu vet du ju allt om vitaminbrist och annat och du är ju grymt mycket tuffare nu än som förstagângsgravid, sâ vem vet, det kanske blir en helt annan grej?

Stort lycka till i dina funderingar. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ja, det är ju helt klat min förhoppning att de ska förstå min gosse bättre när han blir äldre. Om inte annat är det enklare när han själv kan säga " Jag e trött..." eller "Jag VILL diska! Nuuuu! " :lol: Då tror jag inte att de säger nej till det. Det vill ju trots allt behaga det lilla livet. :heart:

Men vi får se. Häromdagen så ville de inte släppa taget om honom. Vi skulle hem fr en tillställning för att lillen skulle sova för natten och de tyckte jag var dum som inte lät honom vara med och att han visst verkade pigg fast han satt hösäck... :? Då blev jag lite ledsen, faktiskt.

Men som du säger, det kan ju ändras med tiden. :heart:

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Luvisen skrev:Men som du säger, det kan ju ändras med tiden.
Det kan det, hâller alla tummar.

Kram :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Här kommer massor av värme: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Så stark du är som vill och orkar genomgå ytterligare en graviditet!
Synd att man inte kan ge bort föräldrar-dagar, då hade ni kunnat få en hel drös dagar av mig. Men! Om du är sjukskriven och inte kan ta hand om Bebis så måste ju pappan Vabba för att kunna ta hand om Bebis!
När jag väntade Ronja så hade jag fruktansvärda foglossningar och blev sjukskriven och då kunde Oskar vabba för Freja - inga föräldradagar togs! Så funkar det här! En tanke bara!

:heart:
Bianca

Och så lite extra värme :heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Åh söta Bianca... Tackar för värmen!

Jag är inte gravid...ännu. :oops: Bara luftar tankar. So far. :wink:

Men vad bra att du sa det där om vabbning! Kan man vabba i 8 mån? 8-[

Trodde att barnet var tvungen att vara sjukt för att vårdas...men då är det inte så alltså! :o :thumbsup:

Då är ju saken nästan biff! :D :D :D Då behöver jag bara tassa iväg till aurora-mottagning för min förlossningsrädsla! :P

Tack! :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Nej, jag vet att du inte är, ännu! Men! Jag beundrar ändå ditt mod! :heart:

VAB - Vård av Barn (Inte Vård av SJUKA Barn) :wink:
Om den som normaltsett tar hand om barnet blir sjukt och inte kan ta hand om barnet så kan pappan, farmor, morfar eller någon annan vabba för barnet. Om man kan vabba i 8 mån vet jag inte :-k Jag var sjukskriven de tre sista månaderna, så tre gick iaf! :wink:

Värme: :heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Nej, jag vet att du inte är, ännu! Men! Jag beundrar ändå ditt mod!
Tack. :oops: Vad gullig du är! Det ju Annas förtjänst att jag vågar tänka mig en till vidrig period för att få ett till litet underverk. Ibland så känns det galet att inte ha en till liksom. Lillen är ju så himla fin! Även min sambo kan bli ståendes och stirra på Bebis och bara :o . "Han är så fin. :heart: " Säger han lågmält.

Ja, nu läste jag på fk och de gällde just om vårdare är sjuk också. :P Fast max är tydligen 60 dgr...Jag har skrivit till dem för att undersöka om det finns ngt undantag...Hoppas! [-o< Tack för att du öppnade en väg!

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Tetz »

Ett riktigt bra blogginlägg på temat! :D

http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blog ... ry=1281072
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Luvisen »

Ja, och roligt var det också! Fast primperan räckte inte för mig ! :evil: Sablar!

Nåväl. Det är vår och barnalängtan blir starkare. :heart:

Så jag har en fråga: Folsyretabletter, är det en bra grej att proppa i sig innan grav? Och i så fall varför?

Anyone? 8-[
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja, ät extra folsyra innan du blir gravid. Detta sparas sen till "gula säcken" och försöjer så barnet inte får ryggmärgsbråck.

Samt att det i studier visat sig öka fertilitets nivån.

Här kan du läsa om ryggmärgsbråck.
Folat är en naturlig form av B-vitamin som finns i mat. Många gravida kvinnor får i sig för lite folat vilket kan leda till blodbrist (anemi), havandeskapsförgiftning, för tidig förlossning, återkommande missfall och i vissa fall även till att barnet drabbas av ryggmärgsbrock.
http://www.doktorn.com/story.asp?storyI ... 3wodB1KEDQ
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Luvisen »

Jaha, nu har vi gjort slag i saken. :wink: Jag är gravid! \:D/

Gick in med tanken att det här skulle bli en bättre graviditet och kanske tom helt underbar... [-o< Två veckor in i graviditeten så small det- illmående, yrsel och kaskadkräkningar... :roll: Sen dess har det varit jämnpestigt och är fortf. Synd. Nåväl.

Jag kan nu säga att min son är OUMBÄRLIG. Jag skulle inte orka en timme till med detta om det inte vore för honom!! Han är min lilla fyr i mörkret och får dagen att gå frammåt. Regelbundna måltider tar jag mig också oavsett hur :-& jag mår.

Jag var lite orolig för hur lillen skulle reagera och första gg han såg mig kräkas sådär våldsamt så började han gråta och gömde sig. Därefter har han börja vänja sig. Häromdagen stod han och höll mig i handen vid närmsta träd och förklarade att spyor faller till marken och i går så låtsades han också kräkas och därefter gick och dansade i närheten. 8) Sötnos. :heart:

So far so good. Det går. Otroligt.

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Tetz »

Grattis Luvisen!! :D Och MODIGT av dig att våga igen. Håller tummar och tår för att det stannar på en nivå som är uthärdlig!
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"