Hyperemesis Gravidarum

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Irmasmamma »

Åh, grattis!! En liten flicka på Kvinnodagen! Fantastiskt! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Nimrah »

:D Åhh Grattis En av varje! Så bra! Fick också kille först sedan tjej. Grattis grattis! Ser också fram emot förlossningsberättelsen.

Kram till er alla i familjen :heart:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av TorsMamma »

:mrgreen: ÅHHHH!!!!! Välkommen till världen! Grattis på födelsedagen!

Njut av allt och vi ser fram emot en rapport snart. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Norahsmamma »

=D> :D Stort grattis till flickan!! :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Susanne G »

Stort grattis :D
Ta hand om varandra. :heart:
Kram
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av helamig »

Stort GRATTIS Luvisen. Helt underbart! Jag har velat skriva till dig innan men haft fel på datorn. Har tänkt på dig dom sista dagarna innan fina flickan kom. GRATTIS GRATTIS! :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Bellan »

Grattis grattis till hela familjen! :heart:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av SusanD »

Stort grattis till nykomlingen. Vilken lycka att få en fin lillasyster. Kramar till hela familjen.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av blivandemamma »

Underbart! STORT STORT Grattis!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av lilla mia »

GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS!

Vad ska lilla hjärtat heta?

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Luvisen »

Jag vaknar kl 3 på natten. Det kliar över hela kroppen. Är det loppor? Vad är det?? Överväger seriöst att väcka maken för att be honom leta rätt på det lilla odjuret.
Kollar ett litet bett på tån. Helt plötsligt känner jag ett tryck på magen. Tänder lampan. Rusar till toaletten. Sitter och funderar. Är det ngt på g? Osäker. När jag ställer mig upp så känner jag ett starkt tryck. Det måste vara bebisen! Går till badkaret och räcker mig efter duschslangen för att fylla badet. Funderar på att låta maken sova. 2 sek senare är det uppenbart, jag klarar inte detta själv. Går raskt in till maken och väcker honom. Han är förvirrad. Det verkar som det är dags, säger jag. Öh, va? Jag tror det är dags, säger jag. Jag hastar tillbaka till badet. Maken kommer snabbt bakom mig. Hjälp mig, säger jag ynkligt. Ja, vänta, säger han. Jag får hjälp att klä av mig. Kliver i badet som fylls. Maken duschar min rygg med varmt vatten. Skönt. Jag tittar på honom och säger: Jo, det är dags. Bebisen kommer. Vi organiserar oss. Värkarna kör igång med besked. Känns som menssmärtor jag hade i tonnåren. De kommer tätt. 1,5 min emellan. Jag försöker hitta fladderandningen. Jag får till den och den hjälper! Jag är impad. Helt av sig självt så kommer en bild upp varje gg värken kommer. En backe. Jag springer upp för den. Kämpar heeeela vägen upp. Bara jag når krönet vet jag- nu får jag vila. Så skööönt. Nej, ingen smärta. Jag känner efter. Kanske ska jag skita i att åka till sjukhuset? Det känns ju bra. Värkarna blir längre och längre. Maken frågar om han ska ringa och kolla om sjukhuset har plats. Ja, säger jag. Han är lugn och jag med. Verkligen mkt bra! Vi ringer efter morföräldrar. Jag känner att vattnet går så jag tömmer karet. Ooooo! Nu gör det ont. Jag andas, andas, andas. Det går! Så fort jag får vila kommer jag ur karet och fort på med kläder. Jag stannar och andas bort en värk. Tar mig ut till hallen. Värk! Andas och sedan fort på med skor och jacka. Morfar kör oss till sjukhuset. Jag tar mig ut till bilen framåtstupad hängandes på min man. Tar djupa andetag och det går bra! Kliver i bilen i en paus. Fort fort. Vi kör. Jag forts med fladdrandeandning och djupandning i pausen. Och jag blir alldeles svettig. Och samtidigt ringer det i mina öron. Sans doleur… Sans doleur…. Jo, det känns faktiskt bra. Jag känner mig glad. Vi kommer fram. Jag stödjer mig på maken. Vi går in sakta. Sköterskan undrar om jag vill sitta. Eh?! Tänker jag. Jag har ett bebishuvud på väg ut mellan benen… Sitta?! I don’t think so! Vi går genom hallen. Maken säger de finaste saker och det känns himla bra. Sköterskan säger: Åh vad bra. Ni har gått en sån där profylaxkurs! Näe, säger maken. Hon har läst en bok och lärt sig själv. Maken låter så stolt och jag ler i mitt huvud. I nästa sekund sjunker mitt hjärta. Rummet vi kommer till är litet. Sängen är supersmal, hög och har gynstolsstöd...Neeeeej! Tänker jag. Försök komma upp, säger sköterskan. Åh nej…! Tänker jag. Jag lyckas komma upp men det tar på de få krafter jag har. Väl uppe blir jag arg. Näe! Jag tänker inte låta ngn annan bestämma över min förlossning igen. Nej!! Jag kliver ned. Maken ger sköterskan alla våra papper där det står vad vi vill ha. Sjukhusljuset tänds, allt är kallt och obehagligt ljust. Sköterskan försvinner. Jag går fram till en stol som har handtag. Jag tar tag i dem och ska andas när jag upptäcker att handtagen är lösa. Hjälp! Jag kommer av mig och värken känns rejält. OOOOOoo! Sköterskan är tillbaka. Vi kan inte göra det här, säger hon. Det känns som att det här är ngt för Södra BB. Hon ger tillbaka pappren. Maken och jag blir ställda. Jag får lite panik och vill gråta. En annan sköterska kommer in och säger att det finns plats men vi måste gå NU! Jag går så fort jag bara kan. Ungefär lika snabbt som en snigel. Jag över går till att ljuda mig fram. OOOOOM. OOOOOM. Jag gör mörka ljud och det hjälper- Det känns faktiskt bra. Försök att komma in i hissen! Säger en stressad personal. Ja ja! Tänker jag. Väl uppe på rätt plan kommer en surtant och säger: Kan du gå lite fortare! Nej, det kan hon inte! Säger maken. Jäklar vad stolt jag är över honom. Surtant vill att jag ska sitta i en rullstol. Nej, säger maken kort. En sån här då? Säger surtant och pekar på en rullande brits. Ok, tänker jag och andas klart min värk. Vi måste faktiskt gå nu! Det är en bra bit kvar! Säger surtant. Kan du vara snäll och komma upp nu! Maken vänder sig till surtant och säger lugnt: Det är inte att hon inte vill. Hon KAN inte just nu. Snart är värken över, då går hon upp. Wow! Kärlek strömmar fr mig till maken. Surtant taggar ned och väntar. Jag lyckas komma upp på britsen och surtant börjar köra. Det känns galet att stå där på alla fyra och andas men efter ett tag så känner jag en nästan ljuvlig känsla. Det fläktar på mitt ansikte. Britsen stannar och jag lotsas in i ett rum med skum belysning. Gud vad skönt. Oj vad bra du andas! Säger en sköterska. Jag kämpar på. Nu kan jag inte stå avslappnat utan benen formligen trycks isär. Jag står på tå och andas och håller krampaktigt i sänggaveln. Jag får mkt beröm men nu är värkarna så långa att jag inte når fram med andningen. Precis som jag befarat är jag för otränad och för svag för att orka. Mitt i värken måste jag djupandas och det gör såååå ont. Mitt mod dalar och jag känner att jag inte klarar mer. Jag erbjuds dricka. Fort som attan dricker jag. Skönt! Jag är helt uttorkad!! Jag vräker mig upp på dubbelsängen och kastar mig fram mot en stor sackosäck. Skönt! Kanske klarar jag iaf det här? Oj! Nu kommer värkar som är som helt galet enorma vågor. Jag borrar in pannan i sackosäcken och andas. Det räcker inte! Nu tar jag till pi-ljudet. Det funkar. Pipipipipipipipi!!! säger jag hastigt. Får mkt beröm. Skönt. Men nu orkar jag inte mer att andas. Jag är snustorr i munnen och jag börjar känna gruvlig smärta. Jag snyftar- Förlååååt men jag orkar inte! Jag vill ha epidural. Snälla… Kvider jag. Sköterskan är snäll. Hon säger att hon måste göra en undersökning och jag måste ligga ned för att kunna göra en CTG och jag måste ligga still. Allt som jag skrivit att jag inte vill. Ja, jag vet, säger jag uppgivet. Vi gör det bara, forts jag. Ok, säger sköterskan. Försök ta lite lustgas, säger hon. Jag försöker men orkar knappt ta två andetag innan jag tar bort den och kör en till snabbandning. Åhhhh det går nästan inte!!! Får massa beröm av make och sköterska. Under nästa paus lyssnar snälla sköterskan med trätratt på barnet. Det räcker egentligen inte, säger hon. Mmm, säger maken. Men låter det bra? Frågar han. Ja, det låter bra, säger sköterskan. Maken coachar mig. Bebisen kommer! Du kan! Bebisen mår bra! Jag river tag i hans arm och kvider: epidural…snälla..! Du ska få din spruta, säger maken med sprucken röst. Han tittar på sköterskan i desperation. Nja, säger hon. Narkosläkaren har inte tid just nu… Vi måste vänta lite. Jag gnäller och försöker hitta tillbaka till snabbandningen men finner den inte. Jag andas massvis med lustgas tills värkarna blir till små metalliska vibreringar i min kropp. Ping ping ping ! Låter det i mitt huvud och jag lyckas lägga mig på sidan. Sköterskan undersöker mig. Ok, nu väntar vi bara på läkaren, säger hon. Maken låter ledsen men forts peppa mig. Jag klämmer sönder hans arm. Aj! tycker jag han säger. Jag orkar inte… förlåt, snyftar jag. Det gör så ooont. Jag tar mer lustgas. En annan sköterska kommer in. Hon säger ngt om narkosläkaren i låg röst. Konversation följer. Jag hör inte. Andas, uppmanar sköterskan. Jag andas. Va? Hör jag maken säga. Ja, jag tror det, säger sköterskan. Make tittar på mig och säger: Nu kommer vår bebis! Den kommer nu! Säger han med märkbar lättnad i rösten. Helt plötsligt känner jag en stark virvelvind gå genom kroppen. Den borrar sig ned och ut. Jag släpper alla hämningar och vrålar med all kraft jag har. Det gör ont och samtidigt känner jag mig jättestark. Urkraft!! Whoaaaaaa! Ja, nu kommer bebisen, säger sköterskan och kastar upp mitt ena ben på sin axel. En till virvel! AAAArghwhoaaaa! Slappna av! Uppmanar sköterskan samtidigt som hon skakar mitt ben kraftigt. Jag blir gele. Det är vad jag kallar barnmorska! Och då känner jag hur bebisens kropp i en skruvande rörelse skjuter ut ur mig. Maken skrattar och gråter. Jag skrattar och gråter. Vi pussas! En oerhörd samhörighet infinner sig. En fin stund. Vår bebis! Där är den! Jag ser den. Åhhhh! Bebis… säger jag. Åhhh! Lilla vän! I nästa stund frågar sköterskan om hon ska lägga bebisen på min mage. Jag tänker att bebisen ska åla upp till brösten men inser att bebisen knappt får plats på min mage! Det är en stor tjej. Sköterskan lägger bebisen på min mage och bebisen är så tung att jag får ont. Det gör jätteont på min mage. Jag kvider. Sköterskan förklarar att det är eftervärkar. De tilltar. Jag måste ta mer lustgas. Vi väntar. Nu ska moderkakan ut. Sköterskan undrar om jag vill ha hjälp upp på huk. Jag inser att det aldrig kommer gå, jag har inga krafter kvar. Jag blir lite ledsen men ger sköterskan tillåtelse att hjälpa mig. Sköterskan klipper navelsträngen som hon visar är helt slapp och vit. Sedan får jag krysta och sköterskan klämmer på min mage. Aj aj. Inget kommer. Jag låter bebisen amma. Nu släpper moderkakan. Den kommer ut och sköterskan visar. Denna gg vill jag faktiskt se. Den ser hel och fin ut.
Jag tittar på vår bebis. Hon ser så otroligt frisk ut. Hon har inte skrikit. Hon ammar bara och gottar sig.
Sent avnavlad, helt obesprutad bebis. Jag känner mig så lycklig och tacksam.
Jag märker STOR skillnad mellan förlossning med epidural och utan. Utan är bättre. Min kropp läker fort och jag känner mig normal inom loppet av ett dygn. Istället för flera månader… Jag har knappt spruckit och behöver inte sys.
Tack återigen till BB och Ina May Gaskin. :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Krisse »

Vilken man du har :heart:

och vilken oerhört stark kvinna du är :heart:

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Sarisparis »

=D> FANTASTISKT BRA JOBBAT, Luvisen! =D> Sâ stolt du ska vara över dig själv, och din man, vilket team! :heart: =D>

Vad underbart att ni fick bra personal omkring er, jag är sâ glad för din skull. Och alldeles târögd blev jag pâ när jag läste sista stycket när Petite Soeur kom till er, lugn och nöjd.

\:D/ Hip hip hurra, ni har blivit fyra! \:D/ :-({|=

:heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av miniz »

Tack Luvisen, för att du berättar! :heart:

Vad stark du är och vilket bra stöd du fick av din man.
Njut. :heart:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av helamig »

Helt underbart! :heart: :heart: :heart: =D> Tack för att vi får läsa din fina berättelse. All kärlek till er :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"