Förändrad (försämrad?) krypteknik inför gâende?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Förändrad (försämrad?) krypteknik inför gâende?

Inlägg av Sarisparis »

Hej,

Jag har följt denna del av forumet passivt ett tag nu och det har varit väldigt intressant. Jag är otroligt imponerad av all din kunskap, Hege, och ditt engagemang.

Jag har nu en fundering gällande vâran lillebror som är drygt tio mânader.
Han har länge haft en grym krypteknik, väldigt symmetrisk och han är väldigt snabb. Nu verkar det som att han är pâ väg att vilja gâ, han har redan tagit ett eller tvâ steg innan han fâtt tag pâ stöd eller ramlat omkull. Jag försöker inte lära honom gâ, utan observerar bara vad han har för sig. Men nu de senaste dagarna har han delvis bytt krypteknik, han kryper pâ ett knä och en fot, ibland pâ händer och fötter, ungefär som en apa :wink:
Är det vanligt att krypstilen övergâr i gâende pâ detta vis?

Jag vet inte om det har nâgon betydelse för min frâga, men hans âlningsteknik blev aldrig riktigt symmetrisk. Jag försökte dâ hjälpa honom, tack vare alla tips jag hittade här, men han lärde sig krypa sâ fort att âlningen aldrig blev sâ där fin som den kunnat. Försöker att inte gräma mig över det, tröstade mig med att krypningen verkligen var stilren nästan direkt.

Tack pâ förhand!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej sarisparis

Jag tror detta är förberedning inför gåendet. Det är inget som ringer någon varselklocka hos mig, iallafall.

Nu är ålningen över, och snart även krypningen. Ålningen är det inte mycket att göra med, men nu kan du lägga in sista krutet på krypningen. Locka och muta från ena ändan av rummet, och försök få så många krypmeter som möjligt. Här är alla mutningsmedel tillåtna. Liten kexbit kan man locka med, liten bit äpple... Kryp bredvid lite (obs!! vuxna knän tål inte lika mycket som babyknän!!), och berömma och belöna för bra krypade meter. Ett varv rundt vardagsrummet? Flytt möblerna in mot mitten en veckas tid, så får du en LÅÅNG krypbana. När han börjar gå, så är det kört.

Lycka till!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Ja, snart är lillen stor!

Dâ ska vi passa pâ att krypa sâ mycket som bara gâr sâ länge det gâr. Bästa mutan hittills har varit storebror (3 âr) som lockat, dâ sätts det fart! Jag har inte behövt locka honom alls att krypa hittills, han följer konstant efter storebrorsan och dâ gäller det att hänga med! Men jag ska se till att inget kryptillfälle försummas.

Tack Hege.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:idea: Här i Sverige har vi kryptunnlar på IKEA man kan köpa. Ganska roliga att ha och krypa extra i!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

klart vi har en sân! :D Den är mycket poppis (bâde hos storebror och lillebror). Jag kommer igenom den med nöd och näppe, vilket brukar roa de smâ oerhört :wink:

( :shock: Utan Ikea skulle jag inte kunna bo i Frankrike - varje ikea har en svensk matbutik mittemot kassorna där man kan hittar det mesta, tex kalles kaviar och inlagd sill! Det är för övrigt storebrors favoritmat :roll: kalles till frukostmackan och sill till middag.)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "