Vi ska separera...

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
Kain
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 20 okt 2007, 08:42
Ort: sverige

Vi ska separera...

Inlägg av Kain »

Hej.Vet inte om jag kom rätt nu...men jag har ett litet problem.
Vi ska gå skilda vägar och jag vill flytta hem till sverige.Vi bor i spanien och pappan är spanjor.
Klart är att han inte vill att pojken ska flytta till ett annat land,problemet är att han inte förstår ,som jag ser det,att inte dra i den lille i vårat problem. Pojken är 3,5 år.
Han va på "famijemiddag" i tisdags och hade den lille me sej,och jag känner den här familjen väl.Mamman bor i en liten lägenhet och dom va där med hans bror och fru med 3 barn,och då min lille och hans pappa.Dom har förmodligen suttit där och pratat illa om mej och barnen som är i samma rum hör ju allt.
Den lille är torr sen 1 år men nu har han börjat kissa på sej ...och det har han gjort nu sen några veckor.Men nu känns det som att jag har fattat varför.När han gör saker med den lille umgås han mycket med sin bror och jag förstår att dom pratar men jag tror inte att dom är så diskreta....
Vad kan jag göra i denna sits???Måste stå ut här tills det finns ett domslut på att jag kan åka och allt är på G.Men hur kan jag hjälpa min lille pojk....
Prata med pappan har jag försökt med...och vi har kommit överens om att inte prata ner den ene eller den andre inför pojken.Han har 2 döttrar sen tidigare äktenskap ,och i alla dessa lite över 8 år har pappan pratat riktigt illa om mamman till flickorna.
Är orolig.Om någon bara kan tipsa lite vore jag oerhört tacksam. :(
Mamma till vardens sotaste Elvis. 20070216
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Vad tråkigt när det blir så här. Förstår ju båda parter på nå vis också..
Jag har inget svar att ge dig men tips är att söka efter svar just på internet. Googla runt. I bland finns det sidor där andra har frågat om rättigheter, skyldigheter osv. Det finns säkert ngn familjejurist du kan fråga eller ring familjerätten i Sverige bara för att höra efter hur man kan lösa den här situationen på bästa sätt. Fråga kan man alltid.
Ta reda på så mycket du kan och presentera alternativ.

Lycka till!
Kram
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inte acceptabelt

Inlägg av cillus »

Det är aldrig acceptabelt att prata illa om ena föräldern när barnet hör.
Mitt tips är att börja dokumentera allt. Dokumentera ditt barns mående, dokumentera det du hör som sägs.
Tillsvidare så kan du bara förhålla dig som så att du ger mycket kärlek, trygghet och stabilitet som du bara kan, till ditt barn.
Prata aldrig själv illa om ditt barns far (men tänk precis hur mycket du vill). Det slår tillbaka senare i form av tillitsproblem tror jag.
I örvrigt har jag inga erfarenheter av flytt till annat land.
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"