torra kinder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Matrix
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 11:12

Inlägg av Matrix »

Hej Luvisa

Usch vad jobbigt med röda, torra kinder och som kliar dessutom. Vet inte om du provat denna creme i den stora cremedjungeln, men jag kan verkligen rekommendera en helt underbar creme som du kan köpa på Hälsokostbutiker eller på nätet och som kanske kan fungera. Den heter A-creme och kostar ca 120 sek. Skickar med en länk så du kan läsa om den och även få gratisprov.

http://www.a-creme.com

Jag använder den alltid på min lilla tjej vid behov och den fungerar i princip mot allt hittilis, röda rumpor, prickar och andra konstigheter och den känns ganska skön. Värt att prova :D . Om inte detta fungerar så kan jag också rekommendera EMU-olja/creme, men vet inte var man köper denna i Sverige.

Lycka till
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!

För dem som bryr sig om detta lilla bekymmer kan jag säga att jag nu är inne på A-cremen... Inga klara resultat ännu....

Hitills har jag fått ta till kortisonkrämen en gg så det kunde läka lite emellanåt och sedan skyddat extra med ullfett. Kinderna är ganska okej men lillen tycker det kliiiiar. Men nu kan han iaf sova ostört. :sleep: :heart:

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Jägermeister
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Jägermeister »

Roligt ämne. Har varit krämtokig i hela mitt liv :D
Är själv eksembarn med mycket torr hy och gått mycket hos olika hudläkare, allergologer etc.
Mitt bästa tips är att BARA smörja med (receptfri) kortison ett par dagar tills eksemet är helt borta och ett par dagar till. Sen BARA mjukgörande av något slag. Först släcker man elden och sen förebygger man att den kommer tillbaka. Min erfarenhet är att kortison och mjukgörande i kombination är dåligt. Men frågan är om det är eksem din älskling har på kinderna...
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tack för att du tittar in Jägermeister! :P

Ja, jag vet ju inte om det är eksem... :roll: Jag är ingen expert för mig ser det inte ut som eksem. Barnläkaren använde inte heller begreppet eksem, han sa att lillen har irriterad hud...Det var allt. Han rekommenderade iaf kortisonkrämen så det är ju bara den jag har att ta till när det blir riktigt illa och jag inte vet vad mer som kan göras... Den funkar ibland men inte alltid.

Ska tänka på det du sa om förebyggande så jag inte slutar för tidigt :wink:

Tack! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Jägermeister
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Jägermeister »

Det sjuka är att när jag tänker efter så undrar jag om inte lilltjejen har en släng av samma sak. Senaste veckorna har hon lite som blossande kinder och när jag kände på dem idag så var hon allt lite torr på rodnaderna. Ska börja smörja med mjukgörande :D
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Måste återigen tipsa om Derma Silk. Finns som örngott tex.
De är verkligen super och bevisade att i många fall vara lika effektiva som kortison. Gå in på deras sida och läs iaf!

Kram
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Jisses vad mkt det finns!

Ja, det här var ju ngt nytt för mig iaf. Kudde ja... Min lille vill fortf sova på slätt underlag... Kanske kan lägga bandage på den delen i sängen där han brukar ha sitt lilla höve? Han snor ju runt rätt bra så han kan hamna på alla sätt och vis. :lol: :wink:

Det verkade inte ha ngt lakan...

Tackar för tips ni goa människor! :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Hej Luvisen

Tänkte bara tipsa vidare om DermaSilken. Vår lilla sover i dessa plagg (väldigt bra för henne som haft utslag över hela kroppen). När vi var i samma sits och ville ha tag i lakan ringde jag och prata med dom. De ordna en specialbit efter mina önskade mått, som vi haft som lakan i spjälsängen. Så är du intresserad av lakan så är de inte alls omöjliga att ha att göra med :D
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Jaha! Åhå!

Det var ju bra att veta. Tackar för inlägget Pippilotta!

:thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej, nu skall jag sätta ännu mer griller i huvudet på dig Luvisen... :wink: :lol:

Här har vi också haft problem med torra kinder, särskilt förra vintern som var helvetisk. Nu får vi se. MEN hennes kinder började strula redan förra sommaren och i vintras började vi med produkter från Forever Living som har egna Aloe Vera odlingar, dvs man har stenkoll på plantan från A till Ö. Krämen vi använder innehåller, förutom Aloe, även ett ämne som heter Bee Propolis. Skall vara hudens eget naturliga kortison som vi har i oss fram till puberteten, sedan slutar kroppen göra det på egen hand. :shock: :roll:

Men vi hjälper till både utifårn och inifrån, med Propolis kräm där hon haft torra ställen och med Aoe Vera juice att dricka morgon och kväll. Prickar och trorra partier är helt borta nu efter 8 månaders användning. Vi inväntar vintern med spänning... Än så länge är kinderna helt mjuka och fina. Nu behöver vi inte olja in henne före bad längre. Till rumpa använder vi Weledas Zinksalva - superbra! Ester tål i och för sig Weledas Wind & Weather kräm. Men det kanske din lilla Bebis också gör när ni fått bukt med det som råder nu.


Om du vill veta mer om Forevers produkter kan du PMa mig. De finns inte i traditionella butiker.

Vi, som du, prövade ALLT. Dock inte nattljus-vaxet är ovan. Men varken borago eller kortisonkrämer hjälpte. Inte ullfett eller andra "apotekskrämer".

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ja, nu e jag helt snurrig Anna09! :lol:

Näe, men skämt åsido, tack för ditt tips. För här har kinderna varit ganska ok en kort tid men igår började lillen klia sig igen... :cry: Och vakande miss i nassen och var såååå arg. Det kliar ju!

Så, jag tar mig an problemet igen med nya krafter!

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Luvisen, du har översköljts av tips.
är kommer mitt bästa hudtips:
Kallpressad linfröolja, minst 1 msk varje dag. Rör ner i fruktmos, en smoothie eller lliknande. Innehåller fettsyran GLA som är bra för barn med hudproblem.
Bra mot torr hud, atopiska eksem osv. För stora och små. Jag är uppe i 3-4 msk till mig själv så här års, men då slipper jag smörja mig i duschen.
Får han fiskolja? Det är annars en bra idé att komplettera med.

Kram
ulrika
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hellu Ulrika!

Smoothiesarna kör vi med härborta :wink: , de är ju så smaskiga! I dem har jag alltid ner linfröolja men fiskolja måste jag erkänna att har vi hoppat. Fast jag fick det inbankat av min biologilärare när jag gick i skolan att man bara måste ta fiskolja.... Det ska ju vara så bra men jag tycker det smakar pest.... Finns det ngn som är bra men inte smakar ngt?

Har svårt att övertyga sonen att proppa i sig ngt jag själv tycker är urk...Linfröoljan tycker jag inte så bra om heller men den smaken försvinner ju i smoothien bara man väntar en stund har jag märkt.

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fiskolja ska smaka fisk, inte urk :lol:
Smakar den urk är den härsken.
Rapar man fisk dagen lång så är den härsken. Mår man illa är den härsken.
Men det kan ju behövas lite ryggrad att sväja färks fiskolja också. Jag gör det inte, jag tar kapslar. Ungarna bara sväljer och gör high five. Sen får man fiskpussar hela dagen lång...
Välj en så okoncentrerad som möjligt, 30-40 procent omega-3 är bra, de är minst härkningsbenägna.
JAg rekommenderar ogärna speciella fabrikat, men du kan hitta en bra på vanliga mataffären. Som rimmar på piggs :wink:
Kapslar kan mna hitta bra på apoteket (faktsitk), som rimmar på "två".
Men håll dig borta från blandprodukter med omega 3-6-9. IOmega 6 får vi i oss alldeles för mycket av ändå och omega 9 är trevligare i form av olivolja och avokado till exempel. Blandprodukterna är alltså bara onödigt dyra. Det är omega 3 man vill åt i form av tillskott.
Hur går det med kinderna annars då?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"