Dagmamma/Dagbarnvårdare/Familjedaghem i Lund?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Dagmamma/Dagbarnvårdare/Familjedaghem i Lund?

Inlägg av annapanna82 »

Min lilleman är bara drygt 3 månader men jag har redan börjat luska i hur det ser ut med alternativ till dagis här i stan. Det verkar tyvärr vara ganska så svårt. Min förhoppning är att han skall börja hos dagmamma eller dylikt vid 2 år, inte innan dess om det fungerar rent praktiskt.
Men, Lund verkar ha det skralt med dagmammor. Någon som har ett bra förslag eller vet någon privat dagmamma kanske? Man kan ju alltid ringa kommunen eller så men jag vill ju ha lite "insidertips" :wink:
Annars får jag smyga runt på lekplatser och kolla in hur det går till och om det verkar finnas något bra alternativ...
Anna
Mamma till Isak född 100621
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag känner inte till hur det funkar i Lund men prova att Pm:a Cyan. Vet inte hur mycket koll hon har på olika trådar här på forumet. Hon bor dock själv i Lund och är mammaledig med sin trea som föddes i mars.

Lycka till!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

Tack Anna! Men jag är inte så haj på sånt här...hur PMár jag henne?
Anna
Mamma till Isak född 100621
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Du trycker bara på nytt meddelande uppe bland dina meddelande och skriv Cyan på mottagarraden, skriv meddelande, skicka och Tadaaaa!

:D
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

Tack! Nu har jag fixat detta. Hoppas på svar. Tack för att du hjälper mig. Nu har jag lärt mig nåt nytt :D
Anna
Mamma till Isak född 100621
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Just i dag skriver jag in "Lillhjärtats mamma" i kontaktlistan, hon bor i Lund och har en liten tvåmånaders. Kanske läge för kontakt :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

Tack Tack Tack Anna! Skall genast söka upp lillhjärtats mamma. Kan säga att man ibland känner sig rätt ensam i sitt "tänk" angående barn i denna stad av "jag-måste-göra-karriär-föräldrar", "dagis-är-bra-för-barnen-föräldrar" och allra mest de som inte har några rutiner överhuvudtaget och "ser ner" lite på de (oss) som har det för de är ju så HIMLA flexibla... :( Jag känner mig som en bov ibland när jag tittar på klockan och säger "Nu är det dags för dig att sova Isak och vänder på honom i vagnen" Eller allra värst när han sover och jag säger "Nu är det dags att vakna". Folk smäller nästan av!

Nu blev det lite Off topic här....hm. Blev bara lite irriterad på det samhället vi (jag) lever i... Jag får dock skylla mig själv som bryr mig och tar åt mig av vad andra tycker och tänker.
Anna
Mamma till Isak född 100621
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

annapanna82 skrev: - - - och allra mest de som inte har några rutiner överhuvudtaget och "ser ner" lite på de (oss) som har det för de är ju så HIMLA flexibla... :(
:D Haha, vänta bara! Om några månader får du höra att du haft "tur" som fått ett så "snällt" barn (en del föds väl elaka, då :shock: ) och då är det slut med "flexibiliteten" för de rutinlösas del, när de inte får sova på nätterna och de arma barnen är trötta, gnälliga, aptitlösa och allt annat än tysta små paket :cry:

Då får man bita sig i tungan för att inte väsa VAD VAR DET JAG (INTE) SA :!: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

Jag väntar med spänning på denna dag då jag kan säga/tänka det! :D
Anna
Mamma till Isak född 100621
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Den kommer :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Nu har jag (äntligen) sett att jag fått PM och hittat hit. :-)
Jag har föreslagit träff med de nyblivna Lundamammorna, annapanna82 och en till.
Bara att hitta en dag!
Finns det fler som vill vara med?
/Cyan
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

annawahlgren skrev:
annapanna82 skrev: - - - och allra mest de som inte har några rutiner överhuvudtaget och "ser ner" lite på de (oss) som har det för de är ju så HIMLA flexibla... :(
:D Haha, vänta bara! Om några månader får du höra att du haft "tur" som fått ett så "snällt" barn (en del föds väl elaka, då :shock: ) och då är det slut med "flexibiliteten" för de rutinlösas del, när de inte får sova på nätterna och de arma barnen är trötta, gnälliga, aptitlösa och allt annat än tysta små paket :cry:

Då får man bita sig i tungan för att inte väsa VAD VAR DET JAG (INTE) SA :!: :lol:

:heart:
Idag var en härlig dag ur denna synvinkeln! Jag och lilleman som nu snart har hunnit bli hela 5 månader var på bvc på föräldragrupp. Här diskuterades det sömn. Jag kan meddela att det endast är jag och en till vad jag har förstått vars barn sover på ett ungefär så många timmar per dygn som de borde. En sov 20 min :shock: på HELA dagen. Han var också ca 5 månader. Galet!
Iallafall så var det så hräligt att kunna berätta (utan att skryta :D ) att Isak sover tre lurar per dag, en på fm, en lite längre på middagen och en kortis på eftermiddagen OCH ca 20-7(dock med nattamat fortfarande). Många höll på att tappa hakan! Men hur får du honom att somna på dagen undrade de.. Jo, jag vet ju när han brukar bli trött så då brukar jag försöka förekomma honom så att han inte blir övertrött tipsade jag. Men hon såg bara frågande på mig precis som om det var bästan omöjligt. Sen sa jag också att vi har haft rutiner på honom rätt tidigt... Så härligt att inse hur bra vi har det ändå! :D Trots att man ibland går här hemma och tänker "attans nu vaknade han 20 min innan utsatt tid eller somnade 15 min innan det var dags" och "Vi borde snart ta tag i det där med hans nattmål och ta bort det" Idag insåg jag att shit...jag är ljusår längre "fram" än många av dem. Ville bara meddela hur glad jag blev av den insikten!

Cyan - jag skickar ett meddelande till dig. Klart vi skall ses!
Anna
Mamma till Isak född 100621
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"