standardmodellen - från 1,5 h till 1 h

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mina

standardmodellen - från 1,5 h till 1 h

Inlägg av Mina »

En fråga gällande standardmodellen. Vår lillkille är nu 7 veckor. Han äter mest ur flaska, ammas bara nån gång.
1. När övergick ni till en timmes mål?
2. Hur gjorde ni? Krympte ni genast måltiden från 1,5 till 1 timme ELLER började ni först med 1,20 och sen 1,15 osv?
3. Ni som flaskmatar: Upplever ni att era barn blir mätta? En av mina kompisar sade att ersättning inte i längden mättar lika bra som bröstmjölk...

Lillkillen vägde över 4000g vid födseln och har ökat mycket sen dess. Han sover ren 8 timmar natt (sen 6v).
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart - vad duktig du är, och så skönt lilla älsklingen har det :D

Sover han åtta timmar redan, sedan sex veckor, är det ingen tvekan om att han får mat tillräckligt (och i överflöd). Så lyssna inte på kompisen här :evil:

Matning inom en timme kan man införa rakt av vid två månaders ålder. Han blir då också uppe lite längre än förut i samband med varje mål, men "knockoutslurken" behöver han inte mer och den ska alltså inte avsluta målet (vakenperioden) utan han ska somna så gott själv, efter social delaktighet som sista programpunkt. Men allt det där vet du ju, redan klart rutinerad standardmodellsmamma som du är :!:

Det tar ca tre dagar innan han känner av såpass med hunger att han äter mer och snabbare på kortare tid. Har timmen gått och du känner i DIN lilla mage att han inte fått tillräckligt, är det förstås ingenting som hindrar att du använder dig av marginalkvarten eller rentav ger en ändå senare enstaka påfyllning utanför programmet före sömnen. Man får vara lyhörd, men för att kunna bryta mot ordningen - enlig tumregeln en gång är ingen gång - behöver man just en ordning :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"