Sterilisera eller inte?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av SaraMilana »

Och här är en till som gick och funderade på kopparspiral, men det känns ju inte längre som ett alternativ. :?
Tetz skrev:Mina slemhinnor flippar ur fullständigt
Ovesterin is da shit! En kräm med östrogen i som används vid klimakteriebesvär. :shock: :D
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Stilla »

Jag skulle vilja veta var man kan läsa om att kopparspiral kan leda till kopparförgiftning. Vetenskapligt belagt alltså. Jag har inte hittat nåt sånt, men jag är ingen tålamodsmästare när det gäller google o dyl. :D
Att många har problem med hormongrejor är ju mer välkänt, och jag kan inte låta bli att fundera över hur många av alla depressioner och utbrändheter bland kvinnor som beror på biverkningar av t ex p-piller. Dessvärre är det nog bara att inse att nåt problem är det med alla metoder...
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Sarisparis »

Stilla skrev:Jag är jättenöjd med kopparspiral sen snart 7 år och jag mår jättebra. Hormoner är jättestora miljöbovar när de kommer ut i vattendragen. Förutom vad de gör med kroppen.
Ja, det var ju sâ jag tänkte att det skulle bli för mig ocksâ. :lol:
Stilla skrev:Dessvärre är det nog bara att inse att nåt problem är det med alla metoder...
Mmm, tyvärr. Spontant sâ vill jag undvika hormoner, vilket var varför kopparspiralen kändes som det perfekta alternativet. Men perfekt kan vi ju tydligen stryka frân listan av p-medel. :wink:

Jag har ocksâ letat runt efter info om kopparspiral och kopparförgiftning och jag har inte hittat mycket. Men det har ju hänt att sânt här inte är sânt som basuneras ut, sâ bara för att det inte stâr i klartext sâ behöver det ju inte betyda att det inte är sant.
Jag tror att alla reagear olika, sâ kanske man helt enkelt fâr prova sig fram.
Jag tycker för övrigt att själva isättningen verkar väldigt obehaglig och de exempel om de fall där spiralen ramlat ut eller hamnat pâ fel ställe gör mig mörkrädd. :shock:

Jag funderar vidare och kommer att bombardera min gynekolog med frâgor.
Tetz skrev:Jag tycker det är lite väl taskigt av universum att ge mig problem med att både bli gravid och att inte bli gravid :lol:
Ja, verkligen. :shock: Men stor eloge till dig för att du kan skratta ât eländet, jag skulle nog ha väldigt lätt att hâlla anletsdragen i schack. =D>

:heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av eefwah »

Hej på er!

Min barnmorska rekommenderade en sk FemCap. Jag har inte läst på så mycket om den än, men man kan tydligen ha den inne i två dygn i taget och min egen tanke vore isf att kombinera den med "säkra perioder". FemCapen kan tydligen även användas som menskopp.

Inte lika säker som sterilisering, men ett bra alternativ för oss som inte gillar hormoner och som inte kan ha kopparspiral.

Länk:

http://www.femcap.se/
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av miniz »

eefwah, intressant. Tack!

Min gynekolog gav mig namn pà spermadödande piller som man stoppar i 5 minuter innan och sedan fàr man inte tvätta med tvàl förrän det gàtt 6 timmar. Jag fràgade om biverkningar, men hon bara ryckte pà axlarna och sa att nàgon kan reagera pà pillret med klàda, men att det inte var sà vanligt och annars inget. Jag màste kolla upp det där.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av eefwah »

Precis som du gillar jag inte de där "helt ofarliga" medlen man ska smörja här och där. Och jag kan väl inte säga att detta låter helt hundra, men det spermiedödande medlet har de tydligen gjort sig av med i den här produkten. Det står att Pessargel Contragel grön innehåller vatten, mjölksyra, natriumlaktat, metylcellulosa och sorbinsyra. Men det bästa av allt verkar vara att man inte måste använda gelén alls.

Tänk om det funkar utan, tänker jag. Eller om man tex bara kan ta lite mandelolja eller nåt istället 8) . Jag har aldrig provat varken pessar eller menskopp, men det finns säkert folk därute med goda erfarenheter att dela med sig av.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av TorsMamma »

Alltså, jag har testat både pessar och menskopp.

Skillnader: Pessar sitter framför livmoderetappen inne i slidan. Medans menskoppen sitter precis innanför öppningen till slidan. När den sitter där kommer INGET in. Så det kan ju vara ett sätt. :roll: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av miniz »

Min menskopp, mooncup, kör man längre upp, sà den sitter runt livmortappen, tappen kommer i koppen. Och den är inte hundra prosent tät, som ju femcap borde vara, sà det inte blir nàgot drop in. :lol:

Pessar har jag ocksà använt, ok, men lite bökigt. det är super länge sedan jag hade pessar sà det är kanske värt ett nytt försök, men dà blir det nog femcap, istället.

tack, igen!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Men stor eloge till dig för att du kan skratta ât eländet, jag skulle nog ha väldigt lätt att hâlla anletsdragen i schack. =D>
Tack Saris! :heart: Svårigheterna att bli gravid och förlossningsdepressionerna gör att det nu är färdigt med kottar i det här hemmet. Jag kan lägga utredningar, medicinering, ägglossningshets och spädbarnstid bakom mig. Det känns jättebra :D
SaraMilana skrev:Ovesterin is da shit! En kräm med östrogen i som används vid klimakteriebesvär. :shock: :D
Spännande! Det här måste jag kolla närmre på, tack för tips! :D

Det lutar nog åt kopparspiral för min del ändå. Men jag ska vara observant även på de biverkningar som har med kopparförgiftning att göra.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Sarisparis »

eefwah skrev:Jag har aldrig provat varken pessar eller menskopp, men det finns säkert folk därute med goda erfarenheter att dela med sig av.
Menskoppen är helt outstanding. =D> Inga nackdelar alls :shock: Inget läckage, inga frekventa byten, inga sopor, minimal kostnad, kan inte bli diskretare... :thumbsup:
Tetz skrev:Jag kan lägga utredningar, medicinering, ägglossningshets och spädbarnstid bakom mig. Det känns jättebra :D
:thumbsup:


Nu har jag pratat igenom det här med min gynekolog. Jag ville ha hans syn pâ bieffekter av kopparspiral, utifrân det vi pratat om i den här trâden. Han lugnade mig pâ alla punkter, men som vanligt sâ är det ju "generellt", det kan ju bli annorlunda för mig i mitt alldeles personliga fall.
Det jag först och främst ville ha bekräftat var att kopparspiralen är det preventivmedel som är mest neutralt för kroppen (och för naturen), och det fick jag.
Vad gäller kopparförgiftning sâ hade han aldrig sett nâgot exempel pâ det (han är närmare 60 âr gammal och känns väldigt erfaren och rutinerad). Han tog upp exempel pâ kvinnor som har kopparallergi och som t ex inte kan ha kopparsmycken, men som inte blivit störda av spiralen. Jag tänker lite sâ här ändâ, att effekterna av en kopparförgiftning är sâ pass "lângt frân källan" (sömnproblem, depression bl a om jag minns rätt) att mertalet av kopparförgiftande antagligen inte sätter dessa symptom i samband med spiralen. Men jag är beredd att testa.
Min andra oroskälla; att spiralen skulle försvinna i kroppen eller ramla ut lyckades han ocksâ stilla. Enligt honom förklaras de flesta av sâna fall av att spiralen inte satts i riktigt rätt. Han visade mig pâ ett schema precis hur en spiral ska sättas in, och det är verkligen inte bara att "trycka in den".

Sâ jag har bestämt mig för att ge kopparspiralen en chans. Utvärdering förstâs efter ett antal mânader.

Det kan dock dröja innan jag ens kan fâ den insatt. Min gynekolog sätter bara in den vid mens, eftersom livmoderhalsen (usch vad jag är dâlig pâ svenska gyntermer, hoppas jag inte tar fel här) dâ är som mest öppen. Men nâgon mens har jag inte alls eftersom jag nu äter Cerazette och dessutom ammar, om än lite.
Sâ vi har helt enkelt bestämt att jag ringer honom den dagen jag fâr mens och fâr en akuttid. Imorgon? Om ett halvâr? :roll: :lol:

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Sarisparis »

Nu har jag fâtt spiralen insatt och förutom att det inte var en särskilt trevlig procedur (tydligen har jag en "sned" livmoder som min gynekolog var tvungen att "dra rätt" :shock: , inte särskilt behagligt alls. :?) sâ känns det helt okej.

Min gynekolog förberedde mig dock pâ att nästa mens kunde bli bâde tidigare, längre och MYCKET rikligare än vad jag haft förut och där hade han verkligen helt rätt. :roll:
Sarisparis skrev:Menskoppen är helt outstanding. =D> Inga nackdelar alls :shock: Inget läckage, inga frekventa byten, inga sopor, minimal kostnad, kan inte bli diskretare... :thumbsup:
:roll: Jag tycker fortfarande att menskoppen är en fantastisk uppfinning, men det där med inget läckage och inga frekventa byten fâr jag nog be att fâ tillbaka. :lol: Jag blödde sâ mycket sâ att jag kände mig svag i kroppen, fick ta till amningsreflexerna: mycket dricka, mycket vila. :wink:
Jag ska pâ âterbesök om nâgra veckor för utvärdering, sen blir det "inspektion" var tionde mânad för att se att den sitter väl pâ plats. Det känns ok, hoppas bara att det bara var den här premiärmensen som hade lite gemensamt med Niagarafallen. :mrgreen:

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av TorsMamma »

HOppas och håller tummarna för dig. Ta lite extra järn! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Nu har jag fâtt spiralen insatt och förutom att det inte var en särskilt trevlig procedur (tydligen har jag en "sned" livmoder som min gynekolog var tvungen att "dra rätt" :shock: , inte särskilt behagligt alls. :?) sâ känns det helt okej.
Hövva! :shock: Jag satte in kopparspiral för en vecka sedan, och tyckte att det var rätt otrevligt utan att ha en sned livmoder :? Själva insättningen märke jag inte för jag var så fokuserad på det självhållande spekulumet och tången som höll i livmodertappen :roll:

Rätt jobbig molvärk i två dagar efteråt, men nu känns det som vanligt. Blödde någon dag extra än mensen normalt varar, men även det har upphört.

Nu håller jag tummarna för att både Sarisparis och jag har hittat våra ultimata preventivmedel :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av miniz »

miniz skrev: Jag har kommit sà làngt i livet att jag bestämt att nog är nog.
Med mina 37 àr och mina 4 underbara barn har jag kommit fram till att jag varken vill eller orkar bära fram fler barn.
:^o :lol:
Kolla min signatur!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av oakarin »

Ha, ha, ha där ser man! Man ska aldrig säga aldrig! :lol:
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"