Frågor om ålning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

Hei!
Takk igjen for inspirasjon, Hege!
Jeg venter på svar om vanlig eye-q til babyer, men etter hva jeg har lest er det en annen sammensetning og selvfølgelig mindre dose i eye-q baby. I Norge finnes ikke eye-q baby, og det eneste forhandleren newnordic anbefaler er munomege til mor og eye-q etter 18 mnd. Jeg ammer nok ikke såå lenge ... Kanskje jeg får (sjekke tollvesenet) og bestille fra uk?

Dette var også litt inspirerende og en påminnelse at jeg bør dra opp ermene til lillesøster.
http://www.youtube.com/watch?v=esbFORJu ... re=related
Jeg har en tendens til å fryse i dette været, men lillis er jo mer herdet enn hva jeg noensinne har blitt. Opp med ermene! Hun må jo snart forstå - jeg har sett visse tendenser de siste dagene, dvs hun har tatt et par rykk fremover også... :)

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja, lillesöster må du få til å åle nå om hun ikke gjör det!!
Övelse gjör mester, men da må man få mulighet til å öve...

Rull sammen pledd eller annet, og lag en stor firkant der hun kan åle. Rullene vil hindre trekk, og du får et litt roligere hjerte mens hun åler. :wink: Sett på varmevifte, bruk fantasien til hva du kan gjöre for at at hun ikke skal fryse. (Barn fryser ikke som lett som vi voksne. Har du sett voksne som bader med blå lepper? Nei, sikkert ikke. Men barn da? Ja! Barn bader i april om de bare får lov.)
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

Takk for tipsene. Ja, mammahjertet ble roligere, for trekker gjør det, men ikke nå lenger :wink:
Og hun tok det selvfølgelig med en gang. Først ble jeg motløs og trykte meg selv ned med hvor lite jeg har forstått her i verden og hvor dum man er... (kommer sikkert av at jeg ikke krøp selv..., men jeg trodde jeg hadde tatt meg litt inn etter all krypingen med storebror...)

Men det kom seg, og litt engasjement er det lillis krever. Hun skuffet meg ikke! Åhh, hvor glad jeg ble da det gikk på frem! Hun ble forbauset. Tror hun synest det er gøy! Det fristende bør ikke være for langt unna, og ganske fristende bør det være. I dag og i går var det en spesiell leke som fikk henne på g. Jeg visste jo alt dette, men kanskje jeg ikke har tenkt særlig gjennom hvor tidlig man kunne få det til? Alle er jo helt häpna over lillis og hva hun presterer, og alle sier jo at det skal komme av seg selv en gang... Men jeg vet jo faktisk bedre.

Jaja, vi er der vi er. Er det kvantitet i begynnelsen eller skal vi også hjelpe henne til å få til den korsvise ålingen? Vi satser på bare ben og føtter så mye det går nå. Hun har bra tak med tærne, særlig det ene, og jeg er klar til å hjelpe den andre dersom det ikke kommer seg snart. Hvor mye for dagen - 100, 200 ? Gjelder det når det går som smurt, og så er det så mye som mulig nå sånn at hun forstår gamet? Jeg innser jo at hun ikke vil ta hele vardagsrummet og kjokkenet med en gang... Hvor mye skal jeg "lure" henne med å flytte på "saken" når hun åler? Er det dårlig gjort? Skal man heller ta de små flyttene som noe bra, og heller gjøre det maaange ganger??

Det er så mange inspirerende tråder her. Takk for sparket i baken i går, Hege !

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

Hei, og godt nytt år!

Jeg ser av datoen nedenfor at lillesøster har ålet på frem i 3 uker nå. Det er ikke korsvist ennå, hun mest trekker seg frem med begge armene og veksler mellom annenhver og bare høyre fot. De to siste dagene har hun hatt sokk på høyre fot, og venstre blir bedre og bedre, dvs, den er jo bra, men hun har bare ikke brukt den like mye som den høyre. Kanskje det er en idè med sokk også på venstre arm, slik at hun ikke bruker begge armene likt ?

Jeg kommer ikke til favoritttrådene nå som forumet er under "rehabilitering", så om noen vil dele flere tips på hvordan jeg kan hjelpe henne er jeg glad.

Noe litt gøy er at da vi her om dagen fant på å lokke henne fra den ene enden i stuen til den andre ved hjelp av en Ikea stockholm -kudde med store prikker ålte hun så fort som hun aldri har gjort ! Hun elsker prikker, den jenta !! :wink:

Ellers: Mumomega til babyer, visst. Egentlig til gravid og mor som ammer, men kapslene kan presses ut i mat til den lille også. Skriver forhandleren av eye-q i Norge, newnordic..no. Jeg kjører på det nå, tror jeg.

Alt godt !
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Hege »

Så bra!

Du ha löst motivasjonsspörsmålet selv. Finn noe som motiverer, og bruk det for alt det er verdt.
Er det kaldt på golvet, så klipp tådelen av sokkene, det er jo bare tärne de bruker når de åler. En sokk på hånden er kanskje ikke dumt. Hvordan gikk det?
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

Hei igjen,

Bekymringene om kaldt gulv er borte for lengst. Det er ikke så kaldt nå lenger heller.

Sokken på hånden dro man bare sint av... En litt for stor body er bedre, man får bare passe på litt så ikke fingrene kommer ut. Etter å ha hatt sokk på høyre fot sluttet hun nesten med høyre fot... Men nå er begge uten sokker og hun bruker de oftest annenhver. Hun drar seg fremdeles frem med begge armene, men jeg mener å se at de ikke er helt samtidige nå, og av og til kan man se diagonale bevegelser. Går hun rundt er det diagonalt. Så jeg håper det ikke er langt borte. Prøver å få til så mye åling som det går. Aleneleken får vente litt nå.

Jeg prøver å gjøre "pattering" (var det det det het?) også så mye jeg kan på stellebordet. Skal få dette til!
I går var jeg på helsestasjonen (BVC), og det var ikke oppløftende anng dette tema. Diagonal åling er IKKE viktig - hold henne heller opp så hun hun får trene på knærne for hun er jo så sterk og VIL krype... :(

Klem
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Hege »

Huff ja, helsestasjonen...
Knär behöver ikke trenes, hva er det for noe tull?

Kanskje du kan pröve å krype over henne, altså sånn at du har henne under deg når hun skal åle. Så kan du ta tak i hendene hennes og "vise" hvordan hun skal bruke dem. Kanskje hun forstår bedre da. En slags "hånden om hånden" for åleren. Har aldri prövd det selv, men kan tenke meg at det er noe jeg skulle forsökt om jag hadde en liten som ikke ville åle.

Eller forsök i prikke henne under föttene i en "nå kommer jeg og tar deg"-lek. Ofte kommer det perfekt mönster når man må forte seg litt.
Felicia var en gang i Kongeparken som fireåring, når det kom en stor utkledd kanin bort til henne. Hun ble selvsagt redd, og sprang som jeg aldri hadde sett henne springe för. I perfekt mönster. Så da ble jeg beroliget, over å ha sett at hun i hvertfall kunne.
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

Etter en helsvart helg for mor har uken forløpt litt bedre, selv om endring i skjemaet har gjort sitt til at lillis har vært litt utilpass. En femmin her og der gjør ting bedre.
De to siste dagene kan man si at jeg har nærmet meg noe som funker når det gjelder å vise vesle Ester at det finnes annet enn å dra seg frem med to armer og litt tilfeldig skyve fra med bena bak. Jeg plasserer frem en og en arm når hun er på g, og etterhvert funker det, hun tar da somoftest den andre foten og skyver fra med. Til nå har det fungert best når jeg er på siden av henne - Hun vil helst ut til siden og vekk når jeg kryper over henne, så dette har jeg kommet til nå. Det gjelder jo bare å ha noe veldig spennende å komme til, som sagt, og som dere alle har erfart. Hun blir jo litt "frågande" for å si det mildt... Jeg har forlengst tydd til knebeskyttelse. (Så svett det blir der inni - glad jeg ikke er håndballspiller!) Jeg prøve å få dette til så ofte jeg kan. Attityden svikter av og til, men jeg prøver så godt jeg kan.

Litt rapport for å peppe meg selv! Dette er jo absolutt det viktigste nå!!!

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Hege »

Bravo!! =D>

Det er jo du selv som ser hva problemet er, så det er mange ganger sånn at mine råd ikke hjelper noenting. Men når du vet hva målet er (at hun skal åle med begge hendene), så kommer du jo til å finne lösningen når du har barnet foran deg!

Bruk fantasien, pröv ut, og forkast det som ikke virker.

Hvordan går det nå?
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

:heart:
Vi åler på. Hvor lang tid skal det ta, egentlig? Lurer på om jeg gjør helt feil når hun nesten (ja nesten er vel noe) aldri tar seg fram diagonalt alene. I ring gjør hun det. Og så er det den dårlige samvittigheten for at jeg hjelper henne for lite. Jeg antar at det er det det står på? Mengde / lengde / antall "påminnelser" ?
:D Jeg skal ikke beklage meg, men gjør alt for å hjelpe til. Synest det å ta frem eller bort armene hennes er det som funker best fremdeles, men nå går det også an å være over henne i krypestilling. Det er jo litt gøy da! Håper det kommer snart. Hun har faktisk begynt å fundere på hvordan det er å stå på knærne, men hun må jo bli en skikkelig åler før hun funderer videre på det der med kryping!

God helg!
(og takk for all inspirasjon på bloggen!!)
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag hade också jätteproblem att få lillebror att åla korsvis, oj vad jag kämpade. Jag grämde mig också att jag började hjälpa honom för sent. Jag trodde alltid att han skulle få till det själv, då han alltid har legat på mage.
Så fort han ålade så fick jag hjälpa/påminna honom och höll tillbaka ena axeln så han skulle välja andra sidan.
Men det gav sig aldrig riktigt förrän han började krypa. Han försökte att hasa sig fram på rumpan men det tillät jag han inte att göra :wink: men när han tog sina första krypsteg vid exakt 9 månader så gick det väldigt fort fram och oj vad han kröp och kryper ännu (nu är han 13 månader, att gå är han inte intresserad av ännu, tom storasyster som kröp när hon var 6 månader gick inte förrän hon var 14 månader och då hjäpte vi henne för jag visste inte bättre).

Så kämpa på :D

Stor kram

ps. tack för ppt - kanon.
Emmy 080212
Rasmus 091223
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

:D Takk for at du delte dette !!
Ja, vi får kjempe på!
:heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Hege »

Synes du gjör en bra jobb, jeg. Bare det at du er bevisst er en bra ting.
Let litt på youtube om du kan hitta "crawlingtrack" "crawling" og andre relaterte filmer. Bruk en halvtime og klikk deg fram på filmene. Kanskje du finner lösningen når du ser andre?
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

Etter noen syke dager med liten, tredagersfeber og annet skitt, er vi på gulvet igjen. Det føles som at vi har litt å ta igjen, men vi kjemper på ! Fant litt av hvert på youtube... Visst jeg finner noe bedre skal jeg dele med meg.
Klem!
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Hege »

:D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "