Frågor om ålning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

Hei,

Dagene går og jeg kjemper virkelig på med lillesøster. Det går med det samme, men damen trimmer seg i knestående også nå :? . Etter myyye leting på you-tube kom jeg endelig på at jeg kunne jo lage en liten snutt selv der vi haser over gulvet, så finnes det noe der ute... Jeg skal etterhvert lære meg you-tube. Det kan da ikke være så vanskelig.
Det at hun er i knestående er fasinerende det også for meg. Storebror ålte (nesten) bare. Nå viser han stolt perfekt åling til lillesøster. Jeg forstod for lite og tok aldri på han sokkene igjen, så han krøp nesten ikke før han begynte å gå. (kanskje omkring 15-16 mnd) Derimot krøp vi både mye og langt når jeg fant dette forumet her :heart:

Kanskje vi skal sette inn kruttet på pattering?

Ellers har storebror avansert fra sitt elskede (skriftlige) anleggsspråk til mange ville dyr (jeg viser frem- og bakside på firkantede kort med bilde - noe som funker for han, men som går for tregt for lillesøster, men hun henger på av og til hun også). Han Krever nye ord og bøker hele tiden, og det er jo litt slitsomt :wink: men gøy! Og når han "leser" og tar seg i at han gjør det :D Jeg ser det, og han vet det, og tenker sikkert på det, men det er noe som vi ikke snakker om, for han kan jo ikke lese han .. :wink: Jeg kunne absolutt utfordret han mer, har foreks ikke gitt han noe særlig problemstillinger og gjort lite av ordleker der han setter sammen ord egentlig. Vet det ikke er mer jobb enn det å forberede som vanlig, men jeg blir aldeles surrete i hodet av alle ordkortene, jeg ... Noen enkle tips... ? (Ja, det var en stund siden jeg leste boken nå - får kanskje gjøre det i helgen!)

Lillesøster har kommet til over 90 på stellebordet. Har kommet til ganging. Det er tydeligvis også for det meste gøy. Jeg viser prikker 2-3 ganger om dagen og tre ekvationer en gang hver dag. Jeg føler jeg må lese på, og "kvier" meg til vi er ferdig med opp til hundre og med deling, og jeg må begynne med noe mer avansert :wink:

Hun som er så liten, er hun for liten for bøker, tror dere? Har enn så lenge vist ord, to-og treordssetninger.

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Hege »

Hei
Nå er det så lenge siden du skrev dette, at du sikkert har kommet på både svar og lösnnger.

Pröv böker! Det er kanskje for tidlig, men da oppdager du det i form av manglende interesse.

Be henne lage setninger selv. Legg ord utover golvet, og se hvor mange setningskombinasjoner dere kan få til. Ikke legg for mange ord bare, så det blir uoversiktlig.

:D
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Jeg vil endelig oppdatere litt her. (med en hel avhandling visst ;)) Tiden går. Den siste måneden (minst) har lillesøster respondert mer ”overbevisende” når vi gjør åling over gulvene. Plutselig tok hun konsekvent motsatt fot da jeg førte frem en arm og vi ålte som vanlig. Hun merket tydeligvis at det gikk raskere, og vi har gjort / gjør så mye jeg klarer å få til av dette. På egenhånd er hun fremdeles ikke overbevist, eller jeg har nok ikke fått til å vise henne nok, dessverre. I alle fall. I same veven har hun begynt å krype, perfekt, som det skal være. Kanskje hang de to sammen, at vi øvd så mye på ålingen ”på rett måte” korsvis og at hun forstod den galoppen også. Hun kryper nå for det aller meste, og det går fort fortere med henne for vi kryper på.

Jeg må vel se fremover (og ikke bakover på min egen ufullkommenhet), og legger snart mest vekt på å få til så mye kryping som mulig frem til gåendet tar over en gang. Jeg tror jeg bare får være glad for at hun begynte å krype nå og får det med seg. Innser min begrensning som for det meste ”alenemor” med to hjemme og oftest en syk mann i tillegg. Samvittigheten for at jeg ikke fikk til ålingen skikkelig vil vel alltid være der, men jeg har ikke klart å gjøre mer enn hva jeg har gjort, kanskje 5-7 (av og til mer) aktive ålestunder hver dag, samt korrigering av ålingen når jeg har hatt mulighet ellers. Det som var verst var at jeg alene ikke kunne hjelpe til så bra, korrigere både hender og føtter samtidig, kanskje det er derfor det har tatt så lang tid. Litt pattering har mannen min og jeg fått til, men det tror jeg ikke er noe å snakke om i og med at det ikke kunne bli noen kontinuitet i det da jeg ikke har noen andre som kan hjelpe til slik. Det plager meg selvfølgelig. Aller dummest føler jeg meg over at jeg ikke forstod at jeg kunne lokke og lure tidligere og få henne på frem før jeg gjorde det. Men nå får det vel være med slikt prat. Og jeg (vi!) vet litt mer dersom vi er så heldige å få en bebis til en gang.

Ellers er lillesøster på full vei med alt. Hun sier mange ord, tilsynelatende bevisst. Foreks rekker hun bestikk fra oppvaskemaskinen til oss og sier takk! Slukker lyset og sier takk! Med hjelp av en pute kommer hun seg opp i sofaen, og klatrer villig opp på stoler og videre til bord (med ørlitegrann hjelp). Trappen er også gøy. :arrow: Lillesøster elsker prikkene sine stort. Jeg og barna var nylig på en ukes tur hos slekt og venner, og da vi kom hjem var gjensynet herlig. Hun skratter og ler, og sier jeg noe rart før jeg viser kortet (ja, det synest jeg mange av regnestykkene jeg viser nå er. Gresk for meg!) er det stort sett alltid med et engasjert skratt at lillesøster responderer. Jeg er ikke alltid overbevist over hvilket kort hun mener når jeg viser ekvationer, men det plager ikke meg, og så lenge hun synest det er gøy! Det virker ikke som at hun funderer på svaret heller, trolig ser hun det så snart jeg har viklet fra meg regnestykket, men det er virkelig ufattelig for meg. – Og om hun ikke gjør det, så gjør det ikke så mye likevel...
Vi har fulgt boken (ikke helt i tempo - men har vist 3 equations + problemstilling x 2 eller 3 hver dag i det siste), og har kommet til å vise unrelated equations. Det er vel snart på tide å klippe ut forskjellige tegn. Det blir spennende, men som alltid kvier jeg meg for at jeg skal miste kontrollen når det er noe nytt. Enn så lenge har jeg holdt opp kortene for henne, vi har aldri jobbet med kortene utover på gulvet.

:?: En ting jeg lurer på: I boken står det jo forslag på ekvasjoner man kan vise, noen som har noe felles og som kan være spennede for barnet å se i forhold til hverandre. Jeg er kanskje dum, men på prikkekortene står vel ganske sjelden denne typen regnestykker, eller er det jeg som ikke ser? Skal man evt da lage det selv? Har prøvd, men noen ganger har jeg bare gitt opp. Andre ganger har jeg gjort som i boken som foreks vridd og vendt på equations med kalkutaor i hånd som 6 x 14 % 2 = 42, 6 %2 x14 = 42 og 14%2x6=42 som det står i boken, men denne typen har jeg ikke alltid fått til å stemme.
Pluss og minus går jo oftest bra, men divisjon og ganging er det verre med for meg, og særlig med kombinerte regnestykker. Jeg er dust på matte..

:?: Et annet spørsmål. Når jeg nå skal vise sequences for henne (har begynt i dag), hvor mange kan jeg vise i slengen av foreks 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20? I dag viste jeg akkurat det, og det var nok ikke for mye, for hun var med hele tiden, men unntak av et glimt vekk rundt 10, 12. Men hvor mange kort, egentlig? Jeg tror ikke jeg har lest det i boken, men de eksemplene de ramser opp er ganske så mange på rad. Er det bare eksempler på hva vi kan vise, eller er det et konkret eksempel, tror dere?
Skal dette være en session, eller skal en session nå inneholde flere typer sequences ? (Da må det vel være for mye med så mange som i eksempelet :?) Siden kan man begynne med gangetabeller - det blir nyttig for meg også! Hvordan har dere gjort dette ? Kanskje storebror synest slike ramser er moro også..

:arrow: Lesingen for lillesøster holdt jeg opp med i mars, for å få mer overskudd til ålingen. Det ble litt tøft med lesing for begge barna og matte da. Hvordan skal jeg gjøre når jeg begynner igjen med lesingen for lillesøster? Har lyst til det nå etterhvert, vil jo ikke at det skal være bortkastet det vi gjorde de månedene. Skal jeg rett og slett gå utfra at hun husker etter over 2 mnd opphold??
(litt lesing har hun fått gjennom storebror. Særlig farlige dyr er hun glad i !)

:arrow: Lesingen for storebror går bra, selv om jeg antageligvis slurver litt med å vise ordene mange nok ganger etter de 3 x 5 dager som han får først. Det er så mye å holde styr på, jeg er litt rotete, og har ikke fått skikkelig systematikk på dette. Jeg skriver mange bøker med spennede bilder i. Det må det være. Da tar jeg jo utgangspunkt i ord han har sett i det siste. Jeg trøster meg med det som står i boken om at uansett hvor dårlig man leker denne leken så er det bedre enn ingen lek, eller hvordan det nå var formulert. Så ille er det da ikke, og han elsker det virkelig, og krever nye ordkort og nye bøker hver dag. Nye bøker få han hver tredje dag. Det er det jeg klarer å produsere, og flere enn en om gangen blir for vanskelig (for meg...). En bok og to kategorier med ordkort. Det er gøy!!
Har begynt å gi ham problemstillinger som hvor står det og det ordet på siden i boken vi leser (etter vi har lest siden), og det synest han er gøy. Det kan virke som han ser etter første bokstaven, men jeg vet ikke om det bare er for syns skyld... for vi har også lekt litt med bokstavkort (etter tips fra Krisse sin tråd laget jeg disse!), og han synest det er interessant å stave. (og dere husker kanskje dette med LEESING fra tidligere...) Av og til skriver han også, men det er sjelden. Ikke sitt eget navn og slikt, nei, han skriver når jeg foreks ikke har tid til å være sekretær når han komponerer oppskrifter. ”litt vaniljesukker” foreks :D Han synest forresten det er helt ulogisk med at mange ord ikke blir stavet slik som man sier dem. Til og begynne med ble det frustrerende, men jeg tror han tar visse system nå, og bare er litt oppgitt over idiotien i det hele... (Hvorfor kunne ikke alle ord skrives slik som hans fine dialekt??) I dag da han skulle poste et brev på posten, og jeg sa at jeg parkerte slik at han trygt kunne gå inn dit for trafikken, stoppet han opp og konkluderte med at - trygt det både begynner og slutter med t, og det er fint, synest jeg, trygt! :)
Ellers vet jeg at jeg burde gjøre mer av leker med ord på gulvet for han. La ham velge og slikt. Skal bli bedre på det.

Det var litt (!) fra oss. Alt godt til dere, og takk, Krisse og Luvisen, for inspirasjon i trådene deres! Det er så godt at man ikke er alene!
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Luvisen »

Hej! :D

Jag ska försöka svara men jag kan ha missförstått dina frågor.... :oops: :lol:
Et annet spørsmål. Når jeg nå skal vise sequences for henne (har begynt i dag), hvor mange kan jeg vise i slengen av foreks 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20? I dag viste jeg akkurat det, og det var nok ikke for mye, for hun var med hele tiden, men unntak av et glimt vekk rundt 10, 12. Men hvor mange kort, egentlig? Jeg tror ikke jeg har lest det i boken, men de eksemplene de ramser opp er ganske så mange på rad. Er det bare eksempler på hva vi kan vise, eller er det et konkret eksempel, tror dere?
Skal dette være en session, eller skal en session nå inneholde flere typer sequences ? (Da må det vel være for mye med så mange som i eksempelet ) Siden kan man begynne med gangetabeller - det blir nyttig for meg også! Hvordan har dere gjort dette ? Kanskje storebror synest slike ramser er moro også..
Sekvenserna som jag förstår det så börjar du med Arithmetic Progressions så de kan ju börja med vilket nummer som helst. Därför kan du låta dem bli så långa eller korta du vill. Som jag förstår avgör barnets glädje hur långa de får bli. När barnet tittar bort eller börjar röra sig bort så slutar du. Nästa session kan du ju börja där det sist tog slut. :wink: Jag visade 1 sekvens för varje session för Bebis hade inte tid med mer. 8)

När du kör dessa sekvenser så kör EN typ i taget så mönstret blir tydligt för barnet. De första sekvenserna är multiplikationstabellen. Så där gjorde jag en tabell i skrift och sedan bockade jag av en sekvens i taget. Tills jag gjort hela. :idea:

Du kan absolut ta exemplen i boken! (Dela upp dem i 2 delar för att det inte ska bli för långt) Det gjorde jag. :idea: Sen är det bara att fylla på med egna.
n ting jeg lurer på: I boken står det jo forslag på ekvasjoner man kan vise, noen som har noe felles og som kan være spennede for barnet å se i forhold til hverandre. Jeg er kanskje dum, men på prikkekortene står vel ganske sjelden denne typen regnestykker, eller er det jeg som ikke ser? Skal man evt da lage det selv? Har prøvd, men noen ganger har jeg bare gitt opp. Andre ganger har jeg gjort som i boken som foreks vridd og vendt på equations med kalkutaor i hånd som 6 x 14 % 2 = 42, 6 %2 x14 = 42 og 14%2x6=42 som det står i boken, men denne typen har jeg ikke alltid fått til å stemme.
Pluss og minus går jo oftest bra, men divisjon og ganging er det verre med for meg, og særlig med kombinerte regnestykker. Jeg er dust på matte..
Jag visade dem som var i boken och sedan fortsatte jag med ekvasioner som kombinerade multiplikation och division utan att ge ngt mönster. Det är inte något obligatoriskt så som jag uppfattade boken...Men jag kan ha fel. :oops:
Nu när jag tänker på det så hittade jag några exempel på baksidan av prickkorten. Fast inte många.

Hoppas det var till ngn hjälp. 8-[
Jobba på! :thumbsup:
Klem!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

:D Hei!

Tusen takk for svar!
Jeg har lest og tenkt og tenkt og gjort sekvenser som du skriver med lillesøster. Bra at det ike var vanskeligere enn det! Og lillesøster synest tydeligvis det er gøy! To eller tre sekvenser om dagen passer meg (hun kunne vel tatt inn hvor mange som helst).

:arrow: Bra. Da håper vi at vi ikke har "forsømt" noe. Ja, det er noen slike på kortene, men som sagt ikke mange. Lagde du egne i ekvasjoner videre?

Men nå er det sekvenser som gjelder! Svaret ditt var til stor hjelp.
God helg!

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

:D Hei,

Jeg ser at vi skulle hatt en annen tittel på tråden vår!!

Storebror og lillesøster trives med matte og lesing. Vi sluttet med lesing for lillesøster i vår av forskjellige grunner, men matten har vi holdt på med så lenge jeg kan huske (av lillesøsters liv :heart: ). Når vi da skal begynne igjen, jeg holder på å forberede det nå- skal man begynne fra byrjan da, eller har noe fastnet i den vesle hjernen, tror dere?? Hun har fulgt med en del på storebror sitt program, så ordene har jo ikke forsvunnet helt, men jeg er litt usikkker.)

:!: Storebror henter avisen og leter opp i andredelen hvilken av hurtigrutene som kommer og går hver dag :heart: :lol:
:!: Nå synest lillesøster det er morsomt med større og mindre enn. De første dagene var det ingen hit, men i dag pekte hun til og med på rett kort da jeg la opp en problemløsning. Gøy! var det visst!

Det jeg ville si nå var: Jeg bestilte noen plakater på allposters.no. Ganske dyrt, men fine plakater så jeg synest det var verdt det. I dag kom posten på døren med pakken, men da skal jeg altså betale over 200 i tollavgifter i tillegg til de 500 plakater og frakt var på... Burde jeg ikke en eller annen plass fått oppgitt at det kom fra utlandet, slik at jeg kunne vurdert innenlandske nettbutikker også?!!! Jeg blir så irritert, og så må man manne seg opp og snakke på engelsk dersom man skal snakke med dem, viser det seg. Jeg sjekket ikke ordentlig opp i dette kanskje, men det stod ikke med store bokstaver noen steder. Så vær obs! dersom dere handler derfra !! Regn med tollavgifter ! :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Hege »

Ja, tollavgifter er ikke artige, det er sikkert og visst. Men her i Sverige er vi jo med i EU-samarbeidet, og rammes ikke så hardt. Vi har f.eks ikke 200 kroners regelen, og det er jo bra.

Gode plakater og bilder til bits er ellers verd ganske mye, synes jeg. Så i min tid la jeg ned mye penger, og ikke minst arbeid. Jeg laminerte hvert bit også! Men så kommer de til å vare til barnebarna, og kanskje barnebarnsbarna også... :D

Lillesöster behöver ikke begynne på nytt. Fortsett der dere slapp, hun kommer til å henge med. Og henger hun ikke med til 100%, så henter hun seg fort inn.

Lykke til!
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

:D Takk for svar!

Det ante meg at vi kunne begynne igjen der vi slapp, men det føles trygt med ekspertsvar!! I morges viste jeg en serie på pcen for henne, og hun smilte og lo, hermet lyder og tok seg til kroppsdeler som ble vist! Og så ble hun så utrolig lei seg når vi etterpå skulle gjøre annet... Fasinerende å se hvor oppslukt hun var. Nå skal jeg klippe og lime!

For tiden er det litt verre med regnetegn og prikker på gulvet, men det blir vel kjekt det også med tiden.


:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Frågor om ålning

Inlägg av AMAMA »

:D Hei alle,

Vil bare oppdatere litt fra oss. Til tider føler jeg meg ganske mislykket, men livet er ikke så lett for tiden, så det får være som det er, eller jeg kan prøve å gjøre litt til...
Jeg holder fremdeles i gang matte for littesøster, vi prøver ut forskjellige tall, forskjellige ekvationer som blir det samme med pluss, minus, ganger, delt på og erlik på gulvet. Hun synest det er stor stas og ler godt av forskjellige tall. Og sier dem. Nitti er spesielt gøy! Hun er nå 20 mnd gammel og vi har holdt på siden hun var et par mnd. Vi kunne glatt ha kommet lenger, men i det siste har vi bare tatt et par ekvationer per dag. Jeg må fundere litt (og lese luvisens tråd igjen :heart: ) på hvordan vi skal gå videre. Kan definitivt gjøre mer problemløsninger for henne. Vi gjorde det mye med større enn og mindre enn, og hun så stort sett alltid på rett kort. Det er heftig!
Vi startet opp igjen med lesing i høst, mest på dataen, men før nyttår tok vi en pause... som varer ennå :( Hun er alltid ivrig mot ord, og blir alltid superivrig når hun tror det kan bli noe for henne på dataen foreks :(

Ellers er verbal som bare den, og vi har interessante samtaler! Siden kanskje 14 mnd alder har hun sagt ord som man forstår. I høst begynte hun å synge slik at man forstod hvilken sang hun var inne på. Nå forstår man også hvilken tekst det er snakk om, og det er snakk om mange sanger! Nå sier hun setninger på to, tre og fire ord. Vesle bebisen har blitt stor tjei!

Storebror er stilltiende veldig skuffet over at jeg har hatt pause også for han siden før nyttår. Han har nok aldri trosset så mye som nå... Og så er det mye snakk om det "å kunne lese og skrive" for tiden i og med at han skal begynne på skolen til høsten, og det snakker jo folk om, hvor FLINK man skal være osv.. Så han er litt forvirret. MEN de siste dagene har vi tatt frem gamle bøker, og laget et par nye. Han elsker det, og leser! Jeg skal ta meg i nakken og lage nye spennende ord også. Men jeg tar meg enda mer i nakken for å få familien til å kunne flytte på seg, dels pga skolen her, men også for min egen del og barnas. Vi får se hvordan det går. Jeg vil ikke at gnisten hans for å lære nye ting skal slukke :heart: :heart: Skriving er han sådär interessert i, men skriver gravemaskinmerker og hurtigrutenavn dersom det behøves !

Klem fra amama
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Frågor om ålning

Inlägg av Luvisen »

A, men det är ju många fina framsteg! =D> :heart: Inte vara så hård mot dig själv. :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "