Lilla skruttans tråd...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Lilla skruttans tråd...

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Vad kul att vara här inne och fråga om råd! Jag hade allt hoppats få göra det en dag och så har den äntligen kommit. :)
Nimrah skrev:Jag har den fantastiskt stora glädjen att få berätta, och jag bara måste få säga till hela världen, att jag/vi/vår familj har blivit fler! Efter ett utomkvedshavandeskap, fyra (tidiga) missfall, en äggledare kvar och vid fyrtiotvå års ålder (detta till hopp och tröst för andra i samma situation) har jag den 17 juli fått i Gudagåva en liten frisk och vacker flicka! Jag har längtat så efter att våga skriva upp mig på denna fantastiska lista men inte vågat ta ngt för givet. :) Men nu är hon ute!!! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah!Tack Gud!

Kattklo 22 januari- 30/1 kom Liv!
TorpSara 22 januari, 21/1 kom Alexander
miniz 29 januari, 6/2 kom Victor
Majsans 1 februari, 28/1 kom Lillsyrran
Ummusab 2 februari, 29/1 föddes min dotter
Kristin87 10 februari
Åse 14 februari (26/1 flicka)
Minx 19 februari
Liten 5 mars
_lill 10 mars (typ)
Sofias mamma 22 mars
Cyan 29 mars (typ)
Sisilisko 13 maj, kom efter igångsättning 16 maj.
Lobilina 7 juni
AMAMA juni
Lilla Loppan
Nimrah 18 juli (17 juli fick Y äntligen bli storebror!)
Lua 25 juli
wifsta 27 juli
Min vackra lilla skrutta är nu fem veckor i morgon. Vi sköter nu om henne med SM som ledstjärna såklart. :heart: (Tack AW :) )

Hon sover ibland i vagn och ibland i spjälis. Jag tycker dock att hon väcker sig själv i spjälisen i och med att hon "kryper" runt i sängen och precis som AW skriver hamnar i vänstra hörnet efter ett tag. I vagnen stannar hon på samma ställe. Vad gör man? Ska jag boa in sängen mer? Lägga någon lämplig kudde på ena sidan så att sängen blir trängre?

Tacksam för tips och råd,

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Stort GRATTIS till lilla flickan!! :D :D Efter den resan förstår jag att ni är glada. Hurra hurra för er :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nimrah! :D

Välkommen till SoS och grattis till bebisen! :D Vilken lycka! :heart:

Om du inte vill använda vagnen uteslutande nu i början (små nyfödingar är ju vana vid att ligga trångt och trivs när ytan är precis lagom stor :wink:) så kan du ju satsa på att minska ned sängplatsen lite med t ex en amningskudde.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Tack, tack! :heart: Jag tror vi provar att göra så.

Är det ngn annan som har problem med att få plats m plattan till andningslarmet i vagnen? Jag har ett babysence och har jag larmet i vagnen blir det en liten kant mitt i. Det får inte plats helt så att säga...

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

vad har du för vagn?
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

En Emmaljunga, tro den heter ngt med duo kombi och den är kanske en fem sex år gammal. Det finns ngn anordning som gör att man kan höja ena änden lite när de vill sitta, tror det är den som "tar" i helt enkelt.

Jag provade med att lägga en fast skummgummikudde längs med ena sidan på spjälsängen men hon "kröp" upp till kortsidan likväl. :) Det är lite lite trängre än i vagnen men där ligger hon stilla? Mystiskt... :-s

Lillan sover ganska bra nu på natten och förmiddagen men vad sjutton ska jag göra på em-kvällen? Hon skarvar varenda sovpass. Tjugo minuter, tjugo minuter, tjugo minuter. Vad fattas henne? Hon borde vara mätt,är rapad, sover på mage osv. Hon skarvar gärna på fm också men då räcker det med att i princip bara antyda vagning så somnar hon in igen. Hon har väldigt svårt att komma till ro på kvällen och jag tror att hon egentligen är väldigt trött.

I BB-boken står det om Samuel som är i princip lika gammal som min Somayah. Där råder Anna mamman att göra ett schema. Men här på forumet har jag sett att det rekomenderas 2 månader?

Jag tycker det är svårt att veta om jag ska ta upp henne vid dessa skarvar eller om jag ska försöka vagna henne och hoppas på att hon kanske är övertrött och bara behöver lite hjälp att somna om. Och då blir det ju ingen attityd direkt :) . Jag slits väl lite mellan att, eftersom hon är så liten, låta henne bestämma inom ramarna för SM och det jag vet om att sova gott, attityden och att hjälpa henne till ro á la SHN.

Det var ngt mer också men det har jag glömt just nu så jag återkommer om det var ngt viktigt.

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då ska vi se...

Jag hade samma vagn och samma larm. Om du tar bort madrassen så är det två byglar (en i vardera kortände) som fäller upp korgens kanter. Se till att de är satta i yttersta läget, dvs. så lågt ut som möjligt. Det var det felet vi gjorde. Sedan kan larmet ligga ovanpå det lilla ryggstödet så länge som det är ordentligt nerfällt.

Jag hade vagnat i 20-minutersskarven på eftermiddagen. Övertrötta barn är inte nå roliga, och jag tror att det är det som är boven. :D

Och du, glömde ju att säga EN MILJON GRATTIS!!!! :heart: :heart: :heart:
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

En miljon tack kära du :) :heart: !

Jag ska kika när hon vaknar hur det ser ut med byglarna så jag kan använda larmet ordentligt.

20-minutrarna ska jag försöka vagna bort i em och kväll. Igår blev det tre sömnpass på 20 minuter och inget längre under kväll och em. Då blir ju kvällen också väldigt gnällig. Jag vill ju att hon ska ha kul och vara pigg och glad.

Jag tänker att det skulle hjälpa med schema eller? Då hjälper ju också kroppsklockan till så småningom. I natt sov min lilla fantastiska skrutta:

21.30-03.30
04.00-7.00


Igår sov hon:
21.15-02.45
03.15-06.15
06.45-09.00


Så hon är är på väg i full fart mot lååånga nätter.

Tack för hjälpen!!!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Dvs för att göra det lättare för er:

Inatt:
21.30-03.30 6 timmar
04.00-7.00 3 timmar


Igår sov hon:
21.15-02.45 5,5 timme
03.15-06.15 3 timmar
06.45-09.00 2 timmar och 15 minuter
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej och GRATTIS till den lilla!

Va fint med nattsömnen! :D Men du, stressa nu inte iväg. Det är för tidigt för schema! Satsa på att ha standardmodellen som stöd för sov- och mattiderna och börja inte styra och ställa med hennes tider än! Överlevnadsångesten måste vara stillad och ni skall lära känna varandra lite mer först, innan det är dags :D

En månad till, sen så! 8)

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Tack blivandemamma!

Jag har tagit det extremt lugnt och vi har inte egentligen ens behövt fundera på ngt schema förrän nu. Det är nu senaste veckan hon börjat skarva så här och det är ju tokfrustrerande att inte hinna göra ngt medan hon sover och framförallt för henne. Från typ 3-4 på em kan hon vara vaken 1.5-2 timmar men sover inte mer än tjugo i allafall. Det här gör ju som sagt att hon blir mer och mer övertrött ju längre dagen lider. Att vagna funkar inte riktigt om man skulle gör som vagningen är tänkt. Hon vaknar bara upp mer och mer. Men jag läste nu ett tips att försöka smyga igång en mjukvagning tio minuter innan skarven, jag hade själv tänkt gå ut på en promenad vid nästa em/kvällslur för att gå in efter ca 30-40 minuter ett par dagar. Kanske hjälper det? I går vagnade jag men den skarven gick det inte att vagna bort :) hon vaknar bara till mer och mer som sagt.

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Från 3-4 på em fram tills hon somnar för kvällen vid 9-10 ska det vara... :oops:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nimrah! :D

Du fick koll på vad det rör sig om, va? Ökningsperiod! :shock: Strunta i allt vad fasta tider heter och försök mata fler omgångar inom varje SM-mål i ett par dagar. Skarvar hon efter 20 min så ta upp och mata, lägg sedan igen och fortsätt sova där ni var. 8) Ökningen pågår ju inte för evigt, men det är viktigt att se till att det verkligen blir mer mat, dels för att höja mjölkproduktionen (ifall du ammar) och dels för att överlevnadsångesten annars sticker fram sitt fula tryne. :wink:

Mata på! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Precis! Exakt vad jag tror funkar på skruttan. Jag kände mig först lite som en "sådan där" "ingen-attityd-förälder" vid vagnandet men jag vet att det inte var där problemet låg. I em/kväll ska jag prova ( :lol: ) att ta upp och mata och sedan bara fortsätta sömnen som om inget har hänt...

Supertack för alla svar! :heart: :thumbsup:

Men vad gäller schema (tjat, tjat :) )är det alltså vid 8 veckor man börjar med det eller ännu längre fram?

/Nimrah



Skruttan 6 veckor
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Jo just det... Ska jag väcka henne på fm och dagen när hon vill sova 3 timmar eller mer? Hon är som sagt sex veckor nu. Jag läste min vännina Ummusabs gamla tråd här på Späda och då sa AW att hon absolut skulle hålla 2-2 vid ungefär samma ålder, var det ett specifikt fall eller ska jag också? Nu hade ju Ummusab ett fall av stooor prestationsångest :lol: inte sant tjejen?!!! Hade rådet med det att göra?

Så alltså, 2, 2 1/2, 3 eller absolut så länge hon vill?
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"