"Korrigerad ålder"

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
father of sons

"Korrigerad ålder"

Inlägg av father of sons »

Hej! :D

Jag har funderat på en sak;
Läser ibland om tidigt födda barn som är "korrigerade" i åldern.
Ska man ta hänsyn till det i de åldrar som angivs med smekmånad, standardmodell, sovtid osv?

Barn som är födda för sent, räknar man minus då :lol: ?
Skämt och sido! Någon som vet?

Tack :D
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Är inte säker men jag tror att det är lite så här...

+/- 2 veckor = normalt och barnet anses fullgånget, kan tom vara så att alla från v 36 anses färdiga när jag tänker efter.

Är man "yngre" än 36 veckor när man föds så tar man hänsyn till detta vad gäller utvecklingen men inte längre än ett år för sen brukar de flesta vara ikapp (är man inte så mkt för tidig är man ofta ikapp tidigare).

Ja det var inte så mkt men alltid ngt :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag klipper in mitt svar som blev malplacerat i annan tråd. :D
Anna har skrivit i någon bok att man bör korrigera för tidig ålder. Var "gränsen" ligger vet jag dock inte.
Vår kille är fem veckor för tidigt född. Jag korrigerade 5 v när det gäller antal timmar natt, schema o.s.v. Det stämde riktigt bra faktiskt för när han var 1 mån+den korr. tiden så sov han själv över ena nattmålet och så fortsatte det några månader (+ 5 v på olika "stadier"/beteenden alltså). Nu märks inte mycket av det, eller så är det jag som inte tänker på det kanske.
Det enda jag kanske var lite tidig på (utan att korrigera) var gröten. Men det var för att JAG SJÄLV skulle ta oss över vargtimmesmålet och sluta inbilla mig att han var hungrig. 2320 g har förvandlats till 9,5 kg
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Kia

Inlägg av Kia »

Hej!
Vill bara inflika en kommentar till ditt skämt :?: om överburna barn. Min son fick tvingas att komma ut i världen, vilket han gjorde 16 dagar över tiden. Fram till ca halvåret var han betydligt tidigare i utveckling än jämnåriga pojkar, vilket var allra tydligast de fyra första månaderna. (Han var kontaktsökande och kommunikativ redan vid en veckas ålder, uppskattade babygymmet från två veckors ålder, ville vara med vid fikabordet från samma ålder genom att få sitta (upp-pallad) med kuddar i babysittern, satt upp i sittvagnen vid två månader ålder, stod upp i knät med stöd vid tre månader, etc. Huruvida detta har något som helst samband har jag ingen aning om, en del kanske är arv då jag själv också var tidig på dessa saker, men det är en intressant tanke iallafall! :roll: :wink:
Mamma till Lucas 1 ?r.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"