med gråten i halsen

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

Så, nu var beslut taget om dagsiavslutning :) hon kommer hinna få mer av sin beskärda del av dagis ändå nästa år. Nu återstår bara att plocka hem grejorna och säga hejdå till fröknarna. Hon kan prata om sitt dagis och fröknarna men hon vill absolut inte gå dit. Höga protester och när vi går förbi så säger hon -I's dagis, inte in. Det blir bra det här. Nästa höst kommer det vara oundvikligt med lite förskola då vi måste jobba båda två men förhoppningsvis är kompisar viktigare då och hon kommer gilla att leka med andra.

Så jag och I och R tar gärna lite park/biotopia-häng framöver. Kom föresten på marknad på lördag i Vasaparken, jag ska sälja kläder tillsammans med två andra tjejer (en gammal forumist dessutom!) Vi hoppas att det inte regnar denna gång!!!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Bra att ni kom fram till ett sånt beslut! :thumbsup:

Spännande med marknad! :D Jag ska försöka komma förbi.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

strömming skrev:Så, nu var beslut taget om dagsiavslutning :)
:D
Vad glad jag blir för er skull, bra jobbat mamma strömming :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

ja när det första dottern säger när hon vaknar på morgonen är - I inte gå dagis, I färdig, I stanna hemma med mamma och R. Då kan man inte annat än lyssna till det lilla livet och ha henne hemma. Bra känns det! Dottern är glad och äter och sover och är så nöjd med att vara hemma, koka kaffe, tvätta kläder, väcka lillebror, busa med lillebror och mamma, hälsa på hemma hos kompisar, prata med älgen på biotopia, gunga och rita (idag skulle vi rita bokstaven S en halv miljon gånger och sedan sjunga om bokstaven S. Hon älskar alfabetet!)Synda bara att jag snart ska börja jobba, det känns som om det är nu det roliga börjar.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilket härligt liv ni lever :thumbsup:

Kul med alfabetet, ett litet tips som kanske inspirerar dig och I: på Bolibompa (på nätet) har de jättefina alfabetssånger :D Min Frida går in där och sjunger med flera gånger om dan!

Och du - det kankse löser sig med framtiden också :wink: . Det brukar göra det, på nåt magiskt vis!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

=D> =D> =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Simona
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 13:29

Inlägg av Simona »

Jag arbetar på förskola. Jag är ansvarig för barnen mellan 2-3 år, och känner ofta hur jag går mot mina egna grundvärderingar när jag tar hand om andras små barn.

Det som är svårast att se ettåringarna lämnas och jag är fast övertygad om att det är onaturligt och påfrestande på mer eller mindre varje liten.

De flesta protesterar i början, de flesta accepterar efter ett tag. Men jag tror snarare att de ger upp och genomlider tiden tills någon av föräldrarna hämtar.

En del barn accepterar inte utan går dag efter dag och tittar mot fönstret och säger mamma...(har aldrig hört en ettåring fråga efter pappa).

Jag brukar vara öppen med att jag tycker att det är fel att lämna så små barn, både med mina kollegor och föräldrar.

Mina kollegor håller med, men många föräldrar vidhåller att lämnar man inte barnen då de är pyttesmå så kan de aldrig bli lämnade....

Å andra sidan MÅSTE vi alla försörja oss, dålig ekonomi kan slå sönder en hel familj på några få månader-att vara fattig, med kronofogden i hälarna är fruktansvärt, så lösningar måste till för att det ska fungera.

Föräldrarna är dåliga på att sammarbeta, och trots att vi faktiskt har stora möjligheter i Sverige vidhåller de flesta att båda måste arbeta heltid, men så är det ju inte.

Pappan och mamman måste, enligt mig arbeta omlott tills barnen är en fyra år, helst fem, enligt min åsikt.

Jag blir så trött på att folk säger att barn lär sig så mycket på förskolan!!!

Lär sig vad? Att klippa med sax? Rita? Måla? Äta? Duka? Sparka boll?

Allt detta kan små barn lära sig hemma, och de gör ju varje unge också.

Snarare så blir de härdade för tidigt.

Förskolan brukar bli till glädje då barnen är i treårsåldern-och då ska de vara på förskolan max sex timmar per dag, längre dagar gör inget barn lyckligt, inte oss fröknar heller för den delen, vi orkar knappt med att arbeta heltid.

Jag tycker fortfarande inte om att lämna mina egna barn långa dagar på förskolan, fast de bara där tre dagar i veckan, och fyraåringen klagar ofta på att han inte vill gå dit.

Lite tankar från en förskolefröken.
Simona
Simona
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 13:29

Inlägg av Simona »

Jag arbetar på förskola. Jag är ansvarig för barnen mellan 2-3 år, och känner ofta hur jag går mot mina egna grundvärderingar när jag tar hand om andras små barn.

Det som är svårast att se ettåringarna lämnas och jag är fast övertygad om att det är onaturligt och påfrestande på mer eller mindre varje liten.

De flesta protesterar i början, de flesta accepterar efter ett tag. Men jag tror snarare att de ger upp och genomlider tiden tills någon av föräldrarna hämtar.

En del barn accepterar inte utan går dag efter dag och tittar mot fönstret och säger mamma...(har aldrig hört en ettåring fråga efter pappa).

Jag brukar vara öppen med att jag tycker att det är fel att lämna så små barn, både med mina kollegor och föräldrar.

Mina kollegor håller med, men många föräldrar vidhåller att lämnar man inte barnen då de är pyttesmå så kan de aldrig bli lämnade....

Å andra sidan MÅSTE vi alla försörja oss, dålig ekonomi kan slå sönder en hel familj på några få månader-att vara fattig, med kronofogden i hälarna är fruktansvärt, så lösningar måste till för att det ska fungera.

Föräldrarna är dåliga på att sammarbeta, och trots att vi faktiskt har stora möjligheter i Sverige vidhåller de flesta att båda måste arbeta heltid, men så är det ju inte.

Pappan och mamman måste, enligt mig arbeta omlott tills barnen är en fyra år, helst fem, enligt min åsikt.

Jag blir så trött på att folk säger att barn lär sig så mycket på förskolan!!!

Lär sig vad? Att klippa med sax? Rita? Måla? Äta? Duka? Sparka boll?

Allt detta kan små barn lära sig hemma, och de gör ju varje unge också.

Snarare så blir de härdade för tidigt.

Förskolan brukar bli till glädje då barnen är i treårsåldern-och då ska de vara på förskolan max sex timmar per dag, längre dagar gör inget barn lyckligt, inte oss fröknar heller för den delen, vi orkar knappt med att arbeta heltid.

Jag tycker fortfarande inte om att lämna mina egna barn långa dagar på förskolan, fast de bara där tre dagar i veckan, och fyraåringen klagar ofta på att han inte vill gå dit.

Lite tankar från en förskolefröken.
Simona
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Snyft snyft härborta, när jag läser dina tankar Simona...

Intressant att höra fr ngn "innifrån".
Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Vilken tid är det marknad? Och hur känner jag igen dig? :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

och grattis till bra beslut skulle jag ju säga också!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

Hej! Ja jag är väldigt glad åt vårt beslut också! Dottern är också strålande som en sol igen! Fast idag sa hon att hon gillade samlingen men jag tror att det var för att jag missat tiden för frukten på förmiddagen och hon ville ha äpple! Skäms på sig mamma!

Väldigt intressant att höra dina tankar Sussi! Tack för det!

På lördag är marknaden mellan 10-16 och precis bland träden utanför Biotopia. Kommer stå tillsammans med två andra som också säljer färgglada kläder för barn, Strömming heter mina kläder. De andra är Tygterrier och KarinOttilia. Jag har glasögon med svarta bågar och blont hår till axlarna. Vore kul om Uppsalabor kom och sa hallå! :D
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

strömming skrev:
Väldigt intressant att höra dina tankar Sussi! Tack för det!
Simona menade jag ju, om dina tankar från insidan!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

strömming skrev:På lördag är marknaden mellan 10-16 och precis bland träden utanför Biotopia. Kommer stå tillsammans med två andra som också säljer färgglada kläder för barn, Strömming heter mina kläder. De andra är Tygterrier och KarinOttilia. Jag har glasögon med svarta bågar och blont hår till axlarna. Vore kul om Uppsalabor kom och sa hallå! :D
Jag glömde alldeles bort att kolla här när det var, och nu är det försent.. Synd, hade varit roligt att träffat er! Hoppas försäljningen gick bra, vädret var i alla fall på er sida :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
strömming
Inlägg: 234
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 10:47
Ort: Knivsta

Inlägg av strömming »

Sussi skrev:
strömming skrev:På lördag är marknaden mellan 10-16 och precis bland träden utanför Biotopia. Kommer stå tillsammans med två andra som också säljer färgglada kläder för barn, Strömming heter mina kläder. De andra är Tygterrier och KarinOttilia. Jag har glasögon med svarta bågar och blont hår till axlarna. Vore kul om Uppsalabor kom och sa hallå! :D
Jag glömde alldeles bort att kolla här när det var, och nu är det försent.. Synd, hade varit roligt att träffat er! Hoppas försäljningen gick bra, vädret var i alla fall på er sida :)
Ja vi hade en jättebra dag och det var mycket folk i parken! Jättetrevligt! Vi hänger i parken flera dagar i veckan så kanske kan ses en annan gång. Lyckades ju träffa chokladkaninen utan att jag visste om det :lol:
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"