3:e gången gillt?!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

3:e gången gillt?!

Inlägg av lilla mia »

nu är det dax känner jag!

att starta en liten tråd. för nog har jag börjat gå i väntans tider allt. bebis sparkar och boxas för fullt där inne.
paniken över hur det ska gå kommer och går.

ena dagen- varför utsätter jag mina prinsessor för detta. att behöva ha en stressad och argsint mamma i tre- fyra månader eftersom även denna bebis kommer få/ha kolik. (båda mina flickor har haft kolik och jag har inte lyckats stilla överlevnadsångesten alls- har inte börjat njuta av mina barn förrän vid 3-4 månader).

andra dagen- klart jag kommer fixa detta! nu är det ju tredje gången och koliken kommer inte ens hinna ta fart denna gång. tänk vad härligt med en lugn och tillfreds bebis. vad vi ska njuta tjejerna och jag....

måste erkänna att alternativ ett ligger mig närmare om hjärtat för tillfället. har igår från ingenstans fått foglossning och irritationen över att inte få nått gjort har redan visat sig i mina utbrott över småsaker. stackars flickor... har inte haft dessa besvär i dem två tidigare graviditeterna.

men ska till stadium imorgon och inhandla balansbräda... verkar vara effektivt.

återkommer med fler tankar... för nu börjar de komma ifatt mig....

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

:heart: Grattis :heart:

Brukar inte vara inne här så ofta, men såg att du skrivit senaste inlägget och då tänkte jag
- Kan det vara så? JAAA!

Så roligt :D Att ge sitt eller sina barn ett syskon är den absolut finaste gåvan man kan ge dem. Även om det nu kanske skulle bli några månader när mamma inte har 100% tålamod ( det har inte jag heller alltid kan jag säga och jag är varken preggo eller har en pyttis) så vad gör det om några år?
Dom kommer njuta av sitt lilla syskon och du kommer njuta av dem alla tre tillsammans, det är jag alldeles säker på!

Nu har inte jag någon trea och kommer troligen aldrig att ha någon, men jag kan ändå tänka mig att mina tjejer, mina två stora skulle bonda och bli "vi som är stora- vi storasystrar" typ. Bara det är ju hur fint som helst.

Jobbigt med fogarna, men jag har också hört bra om balansbräda. Leta runt här på forum för jag har för mig att det fanns en hel tråd i ämnet.

Lyckos dig som får vara med om den underbara gåva att bli mamma en gång till, du kommer fixa det här så bra så bra, precis som du gjort med dina andra två :heart:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Lilla Mia!

Long time :D
Åh vad jag tycker att du är modig som vågar dig på ett tredje alldeles fantastiskt litet mirakel!
I min imaginära värld skulle vi också tillverka ett tredje men jag ids inte, däremot känner jag igen mig i dina funderingar.

När jag väntade Smulan tänkte jag ju att det skulle gå som på räls för jag visste exakt hur jag (inte) skulle göra.
Hur som, i min imaginära värld då'ra, om vi skulle tillverka ett tredje så skulle jag:

-Mata vid absolut minsta första bästa pip
-Jag skulle flaskmata direkt, inte ens ge mig på amning (eftersom det varken funkade med Klimp eller Smulan)
-Släppa allt vad tider, schemor, etc hette
-Börja fundera på sånt först vid 2-månader
-Inte elda upp mig
-Inte ens närma mig något som heter "Jag har ju gjort detta förr så varför funkar det inte nu?"-funderingar

Kanske kan mina imaginära tankar hjälpa dig lite.
Skall bli spännande att följa er!

Stor kram och all lycka till!
:D :heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

heej!

vad roligt att höra ifrån er johanna och kalasis! hade gärna haft er som följeslagare.... men hoppas på lite pepp ändå om det nu skulle skita sig igen.

jag har nog tänkt ungefär som du kalaskakan. hur jag ska bete mig nu med nummer 3 alltså.

ska försöka släpa tanken om schema och tider helt och NJUTA den första tiden. till jul typ. men hur ska det gå till med två som faktiskt har och behöver ha sina tider med hämtning och lämning på dagis, frukost, lunch, mellis, middag osv.... men jag ska försöka.
kanske kan man försöka ha SM i bakhuvudet iaf? eller skippa helt? lite villrådig där. det är ju skönt att få till ordentliga sovpass...
jag stressade ju upp mig otroligt över detta sist. att det inte funkade liksom.
fast å andra sidan funkade det ju inte med linnéa (min första) heller och då hade jag ju inget aw tänk alls i huvudet utan gjorde bara vad jag tyckte var bäst.

flaskmatning har jag också tänkt. fast jag vill försöka amma först. tycker det är mysigt och praktiskt. men märker jag skriktendenser tänkte jag introducera flaskan snabbare än kvickt. har köpt sånna där Dr Brown... som ska vara bra för kolik. förhoppningsvis kommer jag kunna varva amning och flaska....

jag tycker ju att amningen har fungerat. alltså det finns ju mjölk- i överflöd. men uppenbarligen har det inte fungerat eftersom båda skrikit som grisar och inte legat mer än 5 minuter åt gången vid bröstet. förrän koliken gett med sig. då passar det minsann att ligga och mysa i 15-30 minuter!

en annan tanke jag har är att börja dricka amningste redan nu. alltså anis, fänkål och kummin. tror ni det har nån effekt? kanske utvecklar/lugnar sig tarmen på den lilla/lille redan nu i magen så den i lugn och ro kan äta ordentligt när den kommer ut? nån som vet nått om detta?

nog med funderingar för denna gång.

nu ska jag försöka kurera min förkylning som är inne på 3:e veckan. hur gör man med näsdroppar? det står ju max 10 dagar i sträck? men jag kan stört omöjligt andas genom munnen på nätterna.

förresten. foglossningen har blivit bättre- eller den är nästan helt borta! jag misstänker att det var den långa bilresan hem från öland som ställde till det för mig.

KRAM.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

lilla mia skrev:
en annan tanke jag har är att börja dricka amningste redan nu. alltså anis, fänkål och kummin. tror ni det har nån effekt? kanske utvecklar/lugnar sig tarmen på den lilla/lille redan nu i magen så den i lugn och ro kan äta ordentligt när den kommer ut? nån som vet nått om detta?
Nix. Den nyfödda tarmen är steril, och det är därför små magar stökar i början. Så det du gör nu spelar ingen roll.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

jaha, jasså, ja då vet jag det iaf. synd....
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej Mia!

Hur mår du och magen?! Hoppas att allt går bra för er!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad snällt att du frågar anna! :heart:

tre veckor kvar nu. beräknad till onsdag just om tre veckor men tror själv bebis kommer helgen innan. dvs 2,5 vecka kvar...
båda mina tidigare tjejer har kommit på helgen en lördag och en söndag så en onsdag känns främmande.

tycker dagarna sniglar sig fram nu. jag går verkligen bara och väntar. min lilla selma har blivit förkyld och har feber så jag har henne som sällskap den här veckan här hemma. vore väl typiskt om jag och storasyster blir smittade och sjuka nästa vecka. men bara jag har piggnat på mig till förlossningen så.

känner mig lite stressad över hur jag ska fixa förlossningen. förra gången gick jag annas profylax och vi var helladdade både maken och jag. förlossningen var sedan helt fantastisk och jag kände det som att jag kunde föda barn var enda dag om det skulle vara så.

nu har jag inte alls övat lika mycket. övat lite med maken- med betoning på liiite. han tycker att "du kan ju det där. det gick ju så bra sist".
känns lite som att allt är upp till mig. och det är det kanske. det är ju jag som ska föda. när vi väl övar så klarar jag ju djup, mellan och lättandning utan problem. jag är avslappnad och får till krysttekninken. ändå känner jag mig orolig för hur jag ska klara av det här? känns som det helt enkelt inte kan bli lika bra som förra gången!

och så saknar jag stödet från maken. han bara jobbar. planerar in viktiga möten och evenemang både dagar och kvällar kring beräknad förlossning och månaden efter. hoppas jag kan åka på det- det vore ju toppen om bebis kommit då och då...
nån som känner igen? är det så här med 3:e barnet?

ska till barnmorskan i em och kolla så allt står bra till i magen iaf.

KRAM!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej!

Àh, vad spännande. Snart är det dags ju.

Ville bara trösta dig med att kroppen kommer ihàg hur man föder!
Det är lite som att cykla, tycker jag. Det enda du màste göra är att slappna aaaav och làta kroppen ta hand om det där. Sedan när du ska göra din del av jobbet med krystningen, sà kan du det sedan innan. Du kan sà klart hjälpa till och skynda pà med att hàlla dig i aktivitet under födseln och slappna aaaav under kontraktionerna. :wink:

När min tredje blev född dro vi in till det lilla sjukhuset. De skickade mig vidare till et större sjukhus en timme undan (inget alvarligt, lite rytmstörningar hos bebis, men de ville ha mig pà storsjukan). Jag fick ligga pà rygg i en kall ambulans och frysa, medam mannen kollade pà bilarna som flyttade sig när vi kom susande förbi med blàljus. När vi kom fram var jag helt öppen. Fick komma in i en slags förlossningssal och vips sà var han ute. Det var en märklig födsel och herregud vad glad jag är att det inte var min första. Kroppen skötte sig sà förbaskat bra själv om omständigheterna inte var optimala.

Om du inte hunnit träna sà mycket betyder det inte all världen.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

det blev en liten elias!

den 17:e oktober.

får väl hoppa in på späda och små snart....

kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Välkommen till världen Elias :heart:

Grattis till hela stora familjen, vilken lycka med en lillebror!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Stort GRATTIS lilla mia!!! :heart: Underbart med en liten lillebror med ett så fint namn! :heart: Och en egen dag fick han också! :D

Njut av varandra nu. Jag tänker på er och hoppas att få följa er resa!
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

\:D/ Välkommen Elias \:D/

Grattis Mia :heart:

Väntar på spänning på att få höra mer om förlossningen och storleken på den lilla pojken! Vad roligt med en lillebror :heart:

Många kramar från mig och jag hoppas ni båda mår fint!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:heart Stort grattis Mia och välkommen Elias :heart:

Önskar er aaaallt gott, en massa snusande och njutande :-({|= :heart: :-({|=
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej! :D

de första mamma-amma dygnen har börjat släppa greppet om mig. idag har både jag och elias vågat oss utanför dörren och fått lite sol på näsan.

brösten spränger och min lilla kille sover så gott. och han luktar så gott och han är så fin!

han älskar mina bröst och kan ligga och tutta i upp till en timme. dessutom får han behålla mjölken! va, vilken skillnad!!!! tjejerna sov sig igenom de första dygnen, åt bara i 5 minuter åt gången och kräktes sedan upp massor. hoppas hoppas detta håller i sig och att koliken håller sig borta. men så var han ju lite större kanske har det sin inverkan. 3595 g och 52 lång. (tjejerna vägde 3 kg)

förlossnigen då.

inga förkänningar. vaknar av att vattnet går kl 24. ringer förlossningen som vill ha in mig för en koll. ringer mina föräldrar som är här till 00.45. då har värkarna satt igång. intensiva direkt får sätta igång med mellanandningen på en gång.
kl 01.00 är vi på förlossningen. kopplas in i CTG apparaten nån kvart. sen behöver jag komma ur pga starka värkar. får på mig den vackra landstingsrocken och sätter sedan igång med lättandningen. försöker med lustgasen för det gör så bedrövligt ont på en gång. ingen värkvila att prata om. flåsar på och upplever att krystvärkarna blandar sig i. lustgasen funkar inte alls. för att använda den korrekt måste man djupandas vilket inte fanns på världskartan i det tillståndet jag var i.
barnmorskan var ingen höjdare. upplevde inget stöd i henne alls. förstod ju instinktivt och av den kraftiga smärtan att detta skulle gå fort. 02.09 var han ute. :? :shock: :D

det hela gick helt enkelt lite för fort. jag hann inte med. men det är ju ändå skönt att allt gick bra och att han faktiskt är här hos mig nu! och ju fler gånger jag pratar om det ju enklare och bättre känns det. det gäller väl bara att traggla hela förloppet tillräckligt många gånger så att jag kan börja uppskatta och tycka att det faktiskt gick bra. för det gjorde det ju!

ett litet stygn.

nu är det amningsdax innan tuttarna sprängs.

KRAM.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"