IAHP vid 18 månader - bättre sent än aldrig?!

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

IAHP vid 18 månader - bättre sent än aldrig?!

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Fick tips av TorsMamma att läsa Luvisens tråd här och nu är vi fast!

Vi har beställt Läsa och Matte boken till Ester. Hon är en vetgirig tjej som älskar att sitta själv i soffan och bläddra i tidningar och böcker, hon för fingret över orden i sin bok och gillar att räkna tårna på fötterna efter att jag räknat dem.

:?: Fönstret för matten stängs vid två års ålder - men vi VILL försöka med den ändå. Hon är mitt i förtrotsen - har ni några tips när man börjar så här "sent"? (hon har ju sett siffror i sina "fem myror"-program... påverkar det?)

:?: Gällande läsningen, hon kan en del ord, 16 stycken. Säger INTE alla på beställning inte... :lol: men har sagt dem helt förståeligt för ett vuxet öra.

:!: På det hela taget är hon en väldigt läraktig tjej, visar man något en gång så sitter det. Säger jag ett ord en gång och hon känner för det, härmar hon mig direkt. Så jag tror mycket på henne.

:?: Nu har vi inte fått böckerna ännu - 6 dagars leveranstid. Finns det prickkort vi kan börja med redan nu? Har någon prick-kort på Power Point att maila över?

Vi kommer dokumentera vår resa här. Maken och jag är mycket taggade inför detta, vi vill inte att det är för sent om man säger... :oops: :roll:


:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

När Ester för fingret över orden i hennes bok frågar hon med sitt standardord "bäeh" (som i detta fallet måste betyda, "vad står det här"?). Då läser jag snabbt texten mitt i det jag håller på med och fortsätter sedan med mitt.

Snart är lilla fingret på nästa ord/sak/djur i boken och frågar med samma "beäh"... :D

Jag pekade på grisens tryne en gång, nästa gång hon tittade i boken frågade jag var trynet på grisen satt - fingret pekade snabbt på trynet. :shock:

Hon kan själv föra fingret över orden när hon sitter och bläddrar i boken. Om hon räknar vet jag inte, jag har inte sett något tecken på det...

Bara ett tillägg. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Anna

Vad kul!

Det finns bara ett sätt att kolla om det är "för sent" (vilket jag inte tror det är), och det är att börja, och se hur det går.

I väntan på böckerna, och att både du och maken har läst och FÖRSTÅTT det som står där, kan du dammsuga "Frågor om IAHP och program för friska barn ", och läsa i alla trådar om läsning och matte. Kolla min blogg (som tyvärr inte är uppdaterad alls :oops: ), det finns mycket där också, i arkivet.

Någon har prickar på datorn som de delar med sig, kommer inte i håg vem, men du kommer hitta när du läser i trådar.

1) Det är viktig att ni läser böckerna innan ni börjar.
2) Det är viktig att ni läser böckerna innan ni börjar.
3) Det är viktig att ni har tillräckligt med material innan ni börjar. När hon har kommit i gång kommer det att gå SNABBT, och ni hinner inte sitta och göra nästa dags material på kvällen, efter att Ester har gått genom allt ni redan har förberädd.

Lycka till!
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej Hege och TACK,

vi har båda två läst som lusar här idag... hihi.

Är ivriga att starta, har sparat ner prick-ppt på datorn, skall skriva ut dem och lägga i plastfickor.

Är det rätt att vi, även nu när Ester är 18 månader, skall starta med matten? Skall vi köra matte och läsning parallellt eller vänta med läsningen efter matten?

Novis med många frågor... vi får säkert svar på det när böckerna kommer. :oops:

Det här skall bli så spännande... 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om man bara vill göra en för att göra båda samtidigt är för mycket så börjar man med matten!

Annars kan man gott och väl köra båda paralellt bara man som förälder hinner och orkar. det är tufft kan jag lova! Ha allt förberett ordentligt innan, annars blir det lätt att man slutar.

Så ha hela matte tal klart, det går fort från 1-100.
bara ett par få veckor sen kör man plus, minus, gånger och division.

så tänk som vi alltid säger. LÅÅÅÅÅNGSIKTIGT!

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej och Tack för snabbt svar! :heart:

Du känner ju till vår situation, att jag jobbar hemma samtidigt som jag har Ester.

Kanske kan det kännas övermäktigt att köra båda två samtidigt. Matten är ju viktigast att börja med eftersom det fönstret stängs vid 2 års ålder. Men läsningen, kan man vänta med den till efter matten eller har den också ett fönster som stängs?

KRAM! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Jag skulle köra matten. Det viktigaste är att ert lilla program går fort fort. De små liven har ju inte så mkt tid om man säger. De har så mkt att ta in. Jag kunde ju inte göra EXAKT som det står i boken men det gick när jag körde SUPERKORTA pass :wink:
//Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag sitter här med en god känsla :D , och den får jag av Luvisen och TorsMamma som är inne här med svarhjälp. Och det är sådana BRA svar de ger ut, och jag känner mig nestan överflödig. :wink:
Jag är ner i tårna tacksam! :heart:

Du har redan fått det riktiga rådet. Börja med matten. Håll passem korta, och börja med läsord när du känner att matten sitter bra, att ni har fått in en god rutin och att ni kommer klara av att göra material och köra ett program till.

Det kommer ALDRIG att ligga på att Ester inte klarar av ta in det ni presenterer, för att ni preseneterar för mycket.

Det kommer ALLTID att ligga på att ni inte klarar att hålla Esters tempo. Ester kan ta in hur mycket som helst. Mer än vi vuxne kan presentere. Mycket mer.

Och var glad. Det är nestan det viktigaste. Om ni är glada, och visar i HANDLING (leenden, glada röster) att detta är roligt, så kommer den glädjen att smitta av, och bli till nyfikenhet och utveckling.

Jag tackar för dina fina ord till mig, och jag ser fram mot rapporter om hur det går. Kom i håg alla som läser här, men aldrig lämnar inlägg. Alla rapporter och frågor är till hjälp för dem också.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej ni goa!

Nu har vi fått våra böcker, vi har börjat läsa matte-boken. Det blir matten vi börjar med.

Eftersom jag har nytt bokprojekt som fyller hela min vuxna tröga :roll: :P skalle har maken tagit sig an med hull och hår, tack goa pappan, att förbereda materialet. Vi har skrivit ut alla prickkort på datorn och lagt i plastfickor. 1-100.

Maken gör ett prydligt Excel-ark med datum och vilken dag det är dags för vad, vi kommer ha två lådor. En för prick-kort, en för ekvationerna. I varje låda kommer maken lägga följande dags lektioner, färdigsorterade. Jag tittar igenom på kvällen och är sedan redo att köra järnet dagen därpå. Vi känner oss bekväma med det system vi förberett. Ordning och reda = snabbhet och säkerhet :arrow: glädje och upprymdhet.

Planen är att börja köra första prickarna nu på måndag. Vi är båda så spända och positiva till att se Esters förmåga att lära.

Återkommer löpande, häng med då. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Spännande! Lycka till! :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Nu är vi igång. Nu på andra dagen. Vi har haft dagens första lektion före e-leken och skall ha andra direkt efter den, före uteaktiviteten.

Första lektionen första dagen var förvåning. Jag satte henne i hennes favoritfåtölj, mig själv på fotpallen framför. Sa "NU skall vi leka matteleken, hur kul är inte den?!" Tog högen med kort från bordet och började visa.

"Detta är ETT, detta är TVÅ osv". Sedan la jag högen åt sidan, berömde henne massor och sa att hon var SÅ duktigt och att jag var SÅ stolt över henne.
Lektion två - då började glädjen lysa i hennes ögon och hon ville ta korten från mig då jag var färdig. Jag berömde henne SÅ igen, och la snabbt undan korten och sa: "NU skall vi gå ut och GUNGA! JAAA!"

Hon sa "JAAA!" och hoppade ner från fåtöljen.

Likadant på eftermiddagen, fast ännu mer glädje i ögonen.

Dag 2:

Efter frukost körde vi lektion. Idag, återigen blandade 1-5. Ännu mer glädje i ögonen, det är så härligt att se!

Sitter nu i e-lek och direkt efter den kör vi igen. Denna gång 6-10 i ordning.

Följ oss gärna! :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:lol: =D> We like! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Underbart!

Jag ser med spänning fram mot mer rapportering! :D
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vi har nu gjort dag 4. Ester är ömsom jätteintresserad, ömsom lite småuttråkad - trots att vi kör SNABBT och riktigt uppmuntrande. Det är typ varannan gång.

Vet inte om vi redan nu skall börja ta bort respektive lägga till nya kort. Känns nästan så...

Eller är det för tidigt att säga? Är det ett tecken på att "fönstret" är stängt?

Kram!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det är snarare ett tecken på: "Usch, är det inte mer?"

Börja byta ut redan nu, och se om intresset växer. Blir det ännu mindre intresse, så var det för tidigt med utbytandet.

Växer intresset, så är ni på rätt väg.

Och jag tror faktiskt att du redan nu skulle kunna prova med en eller högst två problemlösningar.

Du vet, visa två kort samtidigt ( ex. 3 och 5) och fråga: "Vilket är 5??"
(Glad röst!!)

Om Ester tittar på riktigt kort, sår säger du: "JAAAAA; det är 5!!!!" Pris och beröm!

Om Ester tittar på fel kort , så säger du: "Detta är 3", och så håller du fram 5 och säger med glad röst: "Det här är 5!"

Sen packar du bort både 3 och 5. Man gör inte större väsen av att Ester har tittat på fel kort.

Här ligger det viktiga. Man berömmer den riktiga lösningen. Man bemärker inte den felaktiga lösningen. Man sägar vad det är som är riktig, men man gör ingen stor sak av att det blev ett fel. Kan du se skillnaden??

Lycka till, låt höra hur det går!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "