Tidigt syskonhålligång

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fridolin

Tidigt syskonhålligång

Inlägg av Fridolin »

Vi är alla förmodligen rätt glada över att det är vår och ljust på mornarna.... I alla fall om man inte tänker ha sina barn sovande då! :lol:

Barnen (drygt 2 respektive 8 månader) sover i samma rum, såklart. Men det går inte en morgon utan att de väcker varandra med arga rop och gråt som följd. Stora tjejjen har alltid varit morgonpigg, men lillebror såg faktiskt ut att kunna bli av en annan modell. Nu vaknar de runt fem båda två. Morgonen ska börja först klockan 7. Olika vem som vaknar först, men vaknar en så väcks den andra helt enkelt. Jag ramsar så fort nån av de vaknar, men det somnas inte om!

Stora tjejjen brukar komma på nåt annat att pyssla med en kort stund, men lillebror blir SÅ arg och ledsen. Efter ett tag är det fullt hålligång på båda två :!: Går jag in och börjar buffa på lillkillen när jag tycker det behövs blir det totalt kaos. Då tror tjejjen att hon ska komma upp och killen låter sig inte lugnas till sömn. Det underlättas såklart inte av att tjejjen ligger i sängen brevid och deklarerar att nu är det morgon och hon vill inte sova mer!! :?

Hur katten ska man hantera den här situationen :?: :?:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Har du mörkläggningsgardin i rummet? Om inte, skaffa åtminstonde något som gör det mörkare så att de inte vaknar av morgonljuset. Här hemma räckte det med vanliga persienner samt ett tunt mörkblått tygstycke som jag hänger över gardinstången på kvällen. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Jo, vi har mörkläggningsgardin... Det skulle säkert varit ännu svårare utan den, men HELT mörkt blir det inte. :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag hade delat på dem och kört en kur på dem var för sig för att därefter flytta ihop dem igen!

:idea: Om du inte vill dela på dem så är det "bara" att tuta och köra för att få till ett omsomnande på dem.

:?: Är det verkligen sådan kris att buffningen behövs? Det kan vara så att du stör och står alltså för underhållningen :wink: .

:idea: Önskeläget är ju att du får rätt på det med ramsan och får till ett omsomnande no matter what :wink: . Det kan ta en vecka eller så men visst går det! Ramsa gärna från ditt sovrum - distinkt och i förbigående (du sover ju - eller hur?!? :P ).
Trollet

Hade samma problem!!

Inlägg av Trollet »

Hej!
Jag var i precis samma situation som du.
Eftersom alla "här inne" sa att det var så bra att ha dem i samma rum så försökte jag med det under en längre tid. Men de väckte varandra på morgonen, och när storasyster väl har vaknat i 6-tiden så somnar hon inte om.

Till slut delade jag på dem. Numera sover lillasyster till 7.30 som är vår "godmorgon-tid". Storasyster håller vi "i schack" med ramsor och upprepade läggningar, men det känns iallafall bättre att åtminstone en av dem sover... Oftast sover storasyster iallafall till strax före 7, och det känns rätt så OK.

Om någon har tips för hur man får en 3-åring att ligga kvar i sängen på morgonen så tar jag tacksamt emot dem. Ramsan funkar ju inte så bra på en som redan håller på att klättra upp i min säng... :wink:

Min slutsats är: Dela på dem!!
Mamma till två döttrar, födda 02 och 04.
Vi hade stora sömnproblem med stora tjejen, men med den lilla hade jag Barnaboken till hands och har använt verktygen från dag 1.
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Det låter som det bästa är att dela på dom åtminstone ett tag. Då återstår bara problemet att vi inte har tillräckligt många rum att lägga "alla" barnen i. :) Det återstår att fundera på en lösning på det alltså. Sova i badrummet kanske... :roll:
Sen har kanske Mammut Maria lite rätt i att jag kan skippa buffningen några av gångerna. Men jag tycker det är svårt att alla gånger skilja på ett uttråkat gråtande och en ledsengråtande. Jag vet att jag kämpade med det när det gällde stora tjejjen oxå.

Tack för tips och hjälp!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"