Lyx problem. Resa eller inte?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Dixie

Lyx problem. Resa eller inte?

Inlägg av Dixie »

Hej!
Vi funderar på att åka till Mallorca i mitten av augusti. Men det är ju så oerhört varmt där just då. (Enda tiden som det passar). Jag och min man känner att vi verkligen vill åka. Hotellet är väldigt barnvänligt och det finns ac på rummet kvälls- och nattetid. Barnen är bara 3 och 1,4 år då. Jag kan själv tycka att det är jobbigt med mycket värme. Jag har dessutom alltid sagt att jag inte kan tänka mig att åka med så små barn. (Rädd att de ska tycka det är jobbigt med flygresan, att de ska bli sjuka osv). Men denna resan är bara på 3,30 h. Och så många i vår närhet har berättat hur härligt de har haft det på sina resor.

Kanske det finns någon här som rest till varmt land med små barn och kan ge lite tips, råd eller avrådan. För jag kan inte bestämma mig! :shock: :D

Kram :D
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Dixie!

Åk, tycker jag :D Vi har bara varit iväg en gång med alla kidsen och det var just till Mallis, de yngsta var lika små som dina är nu och det gick HUR bra som helst! Tror vi svala svenskar oroar oss lite väl mycket över värmen ibland, folk och små barn bor i de länderna och mår alldeles utmärkt :wink: 8) .

Det vi gjorde var att införa en lång siesta för alla i familjen under hetaste tiden på dagen (mellan12,13-15), då hade vi kolsvart på rummen och sov/vilade och sen var alla vakna längre under de svala kvällarna istället!

Flygresan gick jättebra, hon som var minst tog sin lur i famnen på mig och sov nästan hela flygresan. Små pysselpåsar med lite roligheter i kan vara bra att ha med sig, men för vår del behövdes de nästan inte alls.

Och nu längtar jag tillbaka :roll: :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Håller med Mia, åk, ni kommer inte att ångra er. Vi for till Grand Canaria med våra tre barn som då var 6 mån, 2 år och 4 år. Absolut inga problem med själva resandet, plätt-lätt skulle jag till och med säga. Storgrabbarna hade sin små ryggsäckar med överraskningspyssell i och minstingen roade sig med allt smått och gott hon kunde hitta.

Värmen borde inte vara något problem alls, ta en siesta mitt på dagen och var uppe lite längre på kvällen. Så gör man ju normalt i länder där värmen är hög.

Så åk och njut av varandra, vädret och allt annat som går att njuta av.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dixie

Inlägg av Dixie »

Det var precis det jag behövde höra!
TACK Mia och SusanD :heart: :heart: :D
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
CiL

Inlägg av CiL »

Vi tog sonen från ett varmare land till ett betydligt kallare... Första resan när han var sex månader. Men den var speciell och kan inte jämföras med en semesterresa.

När han var dryga ett år reste han och jag til Danmark för att träffa en vän. Tåg, kladdvarmt, gick urbra, var kul. När han var 1,5 reste vi till vänner i Spanien som fyllde år. Varmt på dagarna, iskallt på nätterna. Gick bra, men något med sömnen strulade i nattkylan minns jag nu.

Att ha lilla egna bubblan med sig i form av sovverktyg, kanske något ätbart, lek och läs är bra. Filt och handduk så man kan bygga bo också om flyg blir försenade.

Och så barnseendet i det lilla förstås. Om man åker förbi ett Eiffeltorn så kan det vara bildörrens handtag som är MYCKET mer intressant att kika på just då. Med badorter brukar det inte vara något problem - både vuxna och barn blir mikrofokuserade. Sandkorn och melonskivor och vattenflaskor som blir varma. Sköna, lilla, nära värld!

Ha det gott!
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"