Tid mellan "sets"?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Tid mellan "sets"?

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Vi har nu börjat läsa, ngt som var tänkt att påbörjas för länge sedan men inte blev av då. Ngt som jag inte hittar i boken om läsning eller här, är hur lång tid man kan ha mellan två sets, eller hur kort egentligen...

Kan man läsa ett set busa lite emellan och läsa nästa? Eller var det rätt som jag tycker mig ha läst ngnstans att det ska gå femton minuter mellan två sets? Det skulle ju vara skönt att klara av tre sets på morgon, tre sets mitt på dagen och tre på em/kvällen om ni förstår hur jag menar. Så att man har tre tydliga sessioner.

Jag hittar heller ingen riktig info om att lära tvåspråkiga barn. Vet ngn var jag kan hitta det?

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Salaam aleykum!
Vad är det alla här inne pysslar med?
Det känns som nån hemlig klubb som man måste kunna det hemliga språket för att kunna vara med i. Så lär mig då det hemliga språket!!!
Lillebror i familjen e ju smart som bara den, vi lärde ju storen alif ba ta förra sommarn, och lillen hakade på av att bara lyssna på storebrorsan.
Nu kan de ju alfabeten (svenska också) men att läsa är nåt jag vill börja med nu med båda, jättekul! De älskar att följa med med fingret i talim-böckerna :D Så nu vill jag att de ska läsa själva! :lol:

Är det samma Doman som i Luvisens räknetråd? Vad heter boken då?
Puss puss på ALLA i familjen, ingen gömd :wink: och ingen glömd (eller jo förresten, pappan får ingen puss. Inte av mig iaf :lol: ) :lol:
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Wa aleykum salaam! :)

Hemliga klubben meddelar: För läsning "How to teach your baby to read" av Glenn Doman. Läs om läsning och matte här (långt men superintressant!):

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=3892

Yasin läser också redan alfabetet och 1- 20 sen i höstas, tyvärr måste jag väl säga för det är bättre om de inte kan det vid den här metoden. (Men det funkar ändå.) Han tycker det är sååå roligt med att läsa ord nu och säger: -"Mer ord mamma!". Läs denna tråd så förstår du :) . Denna metod är perfekt för att lära de arabiska också.

Beställ på en gång. Läsboken och matteboken till lillan! Hon kan börja med matten nu! Det bråskar!!! :)

Jag pussar tillbaka på er alla utom maken och speciellt min smarta lilla extrason :heart: (kan det vara bröstmjölken astaghfirullah :) ).

Vi ses snart insha´Allah/ Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Förresten köpte Stadsbibblan in den senaste upplagan av matteboken (tror jag det var) förra sommaren för att jag ville ha den så de är inte omöjliga. Ställ dig i kö för matteboken!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Nej! Kollade just! Det var läsboken och den finns inne på vuxenavdelningen och är INTE utlånad.

Namn Doman, Glenn
Titel How to teach your baby to read
År cop. 2006
Upplaga Rev. and updated ed.
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Nu är den bokad! Kommer väl hit till vårt bibliotek snart hoppas jag!!
Barak Allahu fikum!

Kram!!
När kommer ni förresten? Jag har frågat förut, men kommer inte ihåg....
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Välkommen i vår "hemliga" klubb, som jag hoppas ni sprider rykten om till alla ni känner!

Tiden mellan två sets måste vara minst 15 minuter, allra helst 30 minuter.

Och det är för att det tar så lång tid för hjärnan att lagra ett minne.

Har ni hört om folk som mister bevisstheten i trafikolycker? Efteråt kan de inte minnas själva olyckan eller minuterna före. Och det är för att bevisstheten blev "klippt av" innan minnet blev lagrat.

Så innan ni ger era barn ett set till, passa på så hjärnan har fått lagra det förra settet.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Tack Hege! :) :heart: Det är väl du som är ordföranden i "hemliga klubben

:) !

Ummis! (som Yasin skulle säga om han ville skoja) Vi kommer insha`Allah den 26!


/Mammis (som Yasin säger ibland)
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Och var får ni tag i materielet?
Jag vill inte köpa flera-tusen-kronors-materiel från USA (sorry Luvisen om du kikar in här) Torsmamma har visst prickarna har jag förstått, måste det vara röda prickar om man nu inte har färgskrivare? (och jag kanske ska läsa böckerna först innan jag ställer dumma frågor, som jag antar att det är om man bara e lite påläst).
Sorry Nimrah mammisen för trådkapningen. (jag tyckte vi kunde dela tråd :mrgreen: eftersom jag känner dig, så därför fortsätter jag här o inte i Luvisens tråd) Jag ska skaffa en egen tråd sen när jag är påläst och inte ställa frågor som finns det svar på i boken.

Puss Puss!!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Rött e bra när de är småttisar och inte ser så bra... Så vad jag förstår börjar man alltid med rött både när det gäller bokstäver och prickar.../Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Ockupera min tråd hur mkt du vill, här är det tillåtet!

Du får låna en skrivare så kan du skriva ut prickarna som behöver vara röda. Skaffa en stooorpack A4-papper som väger typ 200g eller mer (ska kunna hållas upp utan att "fladdra" allt för mkt). Du kan använda pappret till orden oxå. Orden kan du välja att skriva ut på skrivare eller texta för hand. Det ska vara större (längre papper) till orden men man kan klippa och klistra eller skaffa A3 som man delar på längden. Det behövs en bred röd markeringspenna till orden. Detta kanske din mor kan hjälpa till med. Jag försöker ta det jag har.

Lyxigt vore att ha en A3-skrivare fullproppad med rött bläck, skulle vara väldans smidigt. Du förstår sen jag lovar! :)

Killarna kommer absolut tycka att det är jättekul med ord och lillan kommer insha´Allah bli ännu klipskare! :)

Puss puss :heart:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Hege!
Nästa steg efter single words är ju couplets. På svenska säger man ju t ex Mamma springer inte mamma IS running. Kan man börja med mamma springer couplets eller finns det ngn anledning till att vänta med verben? Är det mängden ord som man går efter så att säga eller ngt annat? Förstår du hur jag menar? :?: 8-[

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja, Nimrah, jag förstår vad du menar.

Jag gillar adjektiv, och har alltid lagt in adjektiv bland orden.

Och då har jag änvänt färger, och motsetningar. (Stor - liten, mjuk - hård, kall - varm). Sen har jag gjort egna tvåords meningar med orden + adjektiv.

mjuk katt

gul sol

När jag har gjort detta, så har jag som lek lagt kort ut på golvet, och visat att det går att göra lite knasiga meningar också. Gul pappa, till ex. Det har lockat fram mycket skratt. Och barnen har snabbt fattat galoppen, och vill göra egna varianter.

Det går jättefint att göra verben sån också. Och pappa hoppar kan man ju visa fysiskt också.

(Jag tycker det är så kul att ni tycker detta är kul!)
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Åh vad bra! Tack Hege! Då skulle jag ju kunna göra tvåordsböcker till honom oxå. Jag tror det blir ännu roligare för honom. Typ "Yasin äter" och en bild på nästa sida där han äter.

En till fråga. Jag såg att du svarat biuna att det kanske skulle behöva gå lite snabare fram. Jag märker att Y redan lärt sig många ord snabbare än 3 sessioner x 5 dagar. Kan jag byta ut de snabbare? Finns det ngt minimum antal ggr man kan köra?

Roligt, roligt!

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Hm. Snabbare! :)
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "