SM med Matilda

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

SM med Matilda

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Fick en underbar liten tjej :heart: 100317 som nu alltså är 9 veckor. Hon är född med snitt 14 dagar innan BF.

Jag har använt SM från start och det har fram till någon vecka sedan fungerat fint! Vi jobbar på och har inte satt schema än, men tiderna blir ungefär samma ändå. Tidigare kunde det se ut såhär:
7.00 mat
8.15 sova till ca 10.15 (9.45)
10.15-11.45 mat, vaken ca 1,5-2 timmar
11.45-13.45 sova
13.45 mat, vaken ca 1,5-2 timmar
15.45-16.30 sova
16,30-19.30 mat, liten lur i mitten ca 20 min
Nu är alltså sömnen 30 minuter och vakenpassen kanske 1.15 men då är det mycket trött.

Hon sover på mage med larm i vagn. Vi drogs med en förkylning i nästan 3 veckor vilket gjorde att vi vagnade lite mer än tänkt tyvärr :x . Nu den senaste veckan har vi börjat att öva på att somna själv vilket går hyfsat. Jag drar vagnen tills hon tystnar och går med skak i handtaget. Behöver upprepas några/många gånger.

Det stora problemet är 30-minuters skarven på alla lurar :!: . Först var det bara lunchluren som strulade men nu är det alla. Det här ställer till det ordentligt då hon naturligtvis inte orkar vara vaken och äta ordentligt på vakenpassen. Mot kvällen är hon så trött att hon bara skriker stackarn :( . Har pågått i ca två veckor, så jag kanske inte ska dra så många slutsatser av detta, men jag ser ingen förbättring, snarare tvärtom.

När hon somnat för kvällen vaknar hon numera efter 30 min och är hungrig vilket jag förstår då hon inte äter bra tidigare på kvällen då hon är så trött. Ammas då i mörkt sovrum och sover sedan ca 5 timmar till nästa matning, vilket ju är toppen :)

Hur ska jag göra för att hon ska sova mer än 30 minuter? Jag har ställt vagnen mörkt i några dagar, vilket har gjort att hon någon gång faktiskt sovit 45 min istället. För det mesta påverkar det inte alls dock... Jag har även vid några tillfällen vagnat mjukt några minuter före 30 till några min efter, tyvärr utan resultat.

Jag tror själv att det kan ha med maten att göra. Jag ammar henne och oftast vill hon inte ha påfyllning utan äter bara 2-3 ggr. Hon spyr mycket så det kan ju innebära att magen är full ändå? Jag trugar så gott det går och hon ser faktiskt äcklad ut och ibland spyr hon nästan av åsynen av mat.. :roll:

När hon vaknar under lurarna brukar jag vagna några drag tills hon tystnar, skak i handtaget och sedan gå. Hon tystnar normalt direkt men sätter igång ganska snart. Ofta verkar det som hon sover ca 1 minut, sen vaknar hon igen. Vad kan det tyda på? Hunger? Vill bli vagnad? Luktar lite vagningsträsk.. Såhär håller vi alltså på hela sovperioden och under en lur som normalt ska vara 1,5 timma sovs det kanske 30 min plus någon 5-minutare :( .

Är det någon som ser något mönster i detta och kan ge mig tips mottages det tacksamt :heart: , för jag tycker det är så tråkigt att inte kunna hjälpa henne till att sova.

Jag har även tänkt att det kan vara en ökningsperiod och erbjudit mat oftare men det är hon inte intresserad av. Jag tog även upp henne efter 30 min någon gång för mat, men då äter hon kanske en minut för att sen däcka men sover sedan inte i vagnen..
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"