dagmamma eller bara morsa?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
knallen
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 14:29

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av knallen »

Hej

Jag har startat pedagogisk omsorg i Malmö och kommunen är inte rolig att ha att göra med. Jag anställer dagmammor som arbetar i sina hem. De slipper alla admin bitar och får lön av mig.
Den andra delen av min verksamhet är att jag hyr ut barnvakter.

Roligt att komma i kontakt med andra här som vill göra samma sak o stötta varandra. Hur går det för er? Hoppas det var ok att hoppa in såhär.

Kika gärna in på min hemsida:
http://www.dagmamman.nu
http://www.minnanny.nu
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Trebarn »

Jätteintressant, Knallen. Välkommen!

Jag som hittills bara har tänkt starta upp en barnomsorgsverksamhet i väldigt blygsam skala fattar inte att det ska behövas alla dessa papper......

F-skattsedel
Registreringsbevis från skatteverket
Radonmätning av lokaler (!)

Jag tror det var en 14 punkters lista min kommun ville ha. Det jag pratar om är barnomsorgspeng, och ingen vet på kommunen vad det är. Jag planerar alltså att ha mina egna två hemmabarn hemma (har ett på förskolan i sexårsverksamhet också) samt deras kusin. Och då får man enligt ett regeringsbeslut även ta emot lika många av sina egna barn som barn man tar emot utifrån. Dvs jag borde få barnomsorgspeng för kusinen och ett av mina egna.

Jag pratade med en vänlig dam igår som skulle höra sig för, hon hade aldrig hört någon förut i kommunen som ville prova det här konceptet och visste därför inte hur man gjorde, men hon var medveten om att det fanns en sån här lösning "i teorin".

Vi får väl se hur det går..... Jag tror inte jag i praktiken blir en "riktig dagmamma", eftersom jag inte hade tänkt ta emot fler barn, i alla fall inte i första skedet.

Knallen, radonmäter du "dina" dagmammors hus??

:-)
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

janujäklar!

hej trebarn och alla andra, välkommen knallen!

vi är änteligen med hus. efter sju bedrövelser så har vi inflyttning i augusti och det är bara så underbart. här kommer att bedrivas pedagogisk omsorg så det yr.

ville bara berätta det. på måndag börjar min resa. å vad härligt!!!

kram på er alla,

eefwah
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Trebarn »

Hej alla!

Jag har pratat med kommunen, som bestämt sig för att vara "för" att invånarna ska kunna välja denna variant av barnomsorg. Därmed inte sagt att JAG får den såklart...

Men nu ska allt gå fort. Jag måste lämna in en verksamhetsplan och skriva ansökan som vilket privat initiativ inom barnomsorgen som helst, och det är inte lite papper som måste in. På onsdag får jag ett hembesök från kommunen, som vill kolla att jag har ändamålsenliga lokaler.

Så håll tummarna, here we go!
Trebarn


PS.
Jag har redan skrivit ett utkast till verksamhetsplan och jag slutar så här:
"En stor inspiration i ovanstående verksamhetsidé är författaren Anna Wahlgren och hennes bok Barnaboken".
DS
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
knallen
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 14:29

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av knallen »

Hej

Nä, någon radonmätning görs inte. Det slipper vi än så länge. Fast det är så mycket annat här i Malmö. Kommunen här är visst inte så glada för privata dagmammor eller dagmammor över huvudtaget.

Men det är kul att se att det finns så många andra som vill vara dagmammor. Det behövs.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

hej trebarn, kul att det rör på sig!
Jag har pratat med kommunen, som bestämt sig för att vara "för" att invånarna ska kunna välja denna variant av barnomsorg. Därmed inte sagt att JAG får den såklart...
detta låter lite udda i mina öron. det är väl ett regeringsbeslut och inte alls avhängigt kommunens tyckande och tänkande. uppfyller din pedagogiska omsorg kriterierna, så spelar det väl ingen roll hur "emot" kommunen är, eller?

verksamhetsplaner hit och dit :) en sådan borde man väl kunna kopiera från nåt kommunalt dagis och justera lite efter sina egna tankar. låt inte byråkrati hindra dig bara!

detta fixar du galant! jag håller alla tummar och tår :).
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Trebarn »

Hej Eefwah...

Nej, jag tror inte alls alla kommuner går med på "pedagogisk barnomsorgspeng", det är nog lika som med vårdnadsbidraget, det är upp till varje kommun att bestämma om man ska erbjuda det eller inte. Men min kommun HAR vårdnadsbidraget, så jag hade blivit förvånad om de inte varit "för" pedagogisk barnomsorgspeng i enskild regi. Min kontakt på kommunen behövde klartecken från politikerna i alla fall, eftersom det inte är "dagmamma" jag vill vara, i o m att jag inte tar emot barn från någon kö, vare sig privat eller kommunal, utan har "headhuntat" vår kusin.

Det som är så bra med den här pengen är ju att i o m att jag blir "förskola" åt kusinen och får kommunal budget för honom, får jag även för min egen dotter.

Jag har ju en del följdfrågor, vad tror ni om följande, Knallen och Eefwah? Jag har kollat upp att 2007 var kostnaden per barn i svensk barnomsorg 108 000:- per år. Betyder det att det är den summan jag ska få? Och kommer den summan en gång per år, som en jättebudget som jag får portionera ut under året? Eller blir det månadsvis? Hur ska jag redovisa hur budgeten använts? En del blir väl materialkostnader, om jag vill köpa lite böcker o färg och sånt, kanske inträden om man vill gå på museum eller nåt. Men resten, blir det "lön"? Vanlig lön som jag betalar skatt på osv?

I så fall, måste jag höra av mig till min rektor, som jag hittills bara meddelat att jag ska vara föräldraledig med föräldrapenning? Kan man hävda att jag provar en annan tjänst och därmed bör söka tjänstledigt från skolan (och därmed kanske inte alls beviljas detta av min rektor??)

Många frågor, har säkert flera, men är lite trött... får återkomma.
Hejhej!
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
knallen
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 14:29

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av knallen »

Hej trebarn

Jag förstår att du har frågor och jag hjälper dig gärna med det jag kan.
Det är upp till din kommun hur mycket du får i barnomsorgspeng så kontakta dem och fråga hur stort det är. Det brukar vara att man får bidraget månadsvis och det ska täcka allt. Alla utgifter du har och givetvis det som blir över är till dig själv. Är det enskild firma du kommer att ha? I så fall ger du dig inte lön utan det blir uttag som du gör när du behöver ta ut lön till dig själv.

Väljer du att ta ut taxa för de barn som kommer utifrån så måste du även själv betala taxa.

Det kan verka komplicerat och du får gärna maila eller ringa mig om du behöver hjälp.

Gå in på en av mina hemsidor och maila till mig där om du har fler frågor eller om du vill ha mitt nummer:
www.dagmamman.nu
www.minnanny.nu
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

Jag har ju en del följdfrågor, vad tror ni om följande, Knallen och Eefwah? Jag har kollat upp att 2007 var kostnaden per barn i svensk barnomsorg 108 000:- per år. Betyder det att det är den summan jag ska få? Och kommer den summan en gång per år, som en jättebudget som jag får portionera ut under året? Eller blir det månadsvis? Hur ska jag redovisa hur budgeten använts? En del blir väl materialkostnader, om jag vill köpa lite böcker o färg och sånt, kanske inträden om man vill gå på museum eller nåt. Men resten, blir det "lön"? Vanlig lön som jag betalar skatt på osv?
108 000 låter högt, men stämmer kanske. i malmö ligger siffran runt 90 000 per barn och år. det är den summan du får ja för ditt eget barn samt för det barn du bedriver pedagogisk omsorg för. hur den betalas ut vet jag inte. sen ska du betala skatt och sociala avgifter samt göra avdrag för mat, leksaker och materiel, genom ditt företag. troligtvis ska du starta en enskild firma. du ska driva en förskola i miniformat, på ett ungefär. du betalar också ut "lön" till dig själv genom företaget.

huruvida man kan bedriva pedagogisk omsorg som föräldraledig låter jag vara osagt. men du bör nog kolla upp det nånstans. just in case.

allt gott

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

hur går det trebarn?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Trebarn »

Oj, har ju glömt svara här...

Det har gått bra! Jag kan meddela att jag startar min "begränsade pedagogiska barnomsorg" på måndag 8 augusti!

Den är begränsad såtillvida att jag bara får beviljat ett år i taget, och bara ett barn, nämligen barnens kusin. Men jag antar att jag skulle få beviljat att ta ett barn till om jag ville.

I min kommun är barnomsorgspengen 82 000:- per barn och år (4-åringar). Så nu får jag den pengen för kusinen OCH min egen dotter. Samt vanligt vårdnadsbidrag för min minsta, tills hon fyller 3 år i december.

Det SKULLE ju kanske vara bra att ta ett till barn i vår, i tre-årsåldern, och därmed få barnomsorgspeng även för lillasyster. När nu någon så vist har tänkt ut att det bara är så man kan få barnomsorgen subventionerad för sina egna barn om man har tänkt sig ta hand om dem SJÄLV, herregud, vilka galna människor det finns...
:D Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

Sjysst =D> ! Kul att du är igång! Grattis till dig som lyckets fylla i alla papper :D .

låter bra med en treåring till våren - var får man tag på dem bara? det är nog min svåraste nöt just nu: var får jag tag i ett syskonpar som matchar mina barn och som hellre går hos mig än på dagis :shock: . har de väl börjat på dagis så brukar inte vilja byta till dagmamma precis och två småttingar är jag inte såvärst intresserad av eftersom mina egna inte får så stort utbyte då. annons på blocket känns inte helt trovärdigt :lol: .
När nu någon så vist har tänkt ut att det bara är så man kan få barnomsorgen subventionerad för sina egna barn om man har tänkt sig ta hand om dem SJÄLV, herregud, vilka galna människor det finns.
galna, tja, eller faktiskt riktigt kloka människor :D .
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
knallen
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 14:29

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av knallen »

Grattis trebarn!!!! Verkligen superkul att höra.

Hur går det för dig eefwah? Hur långt har du kommit? Vi bor ju i samma stad ser jag. Eller du flyttade från Malmö?

Ha det så bra!
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Trebarn »

Nej jag vet inte heller hur jag ska kunna rekrytera en till... Kanske någon nyinflyttad i mitten av terminen som har barnomsorgskris? De kanske står i kö till ett närmare dagis men just nu måste åka runt halva stan till ett tillfälligt dagis? (Och sen under tiden man är dagmamma som en tillfällig lösning KANSKE föräldrarna omvärderar situationen och gärna vill fortsätta, men det kan man ju inte räkna med...)
I mitt fall har jag nog tänkt kolla med kommunens barnomsorgssamordnare, eller vad det heter, om det finns någon att "rädda" några månader, som en överlappning till dagis, sen får vi se. Men det är mycket som ska stämma. Både ålder, närhet, och i mitt fall att mina barn + kusinen går på svenska kyrkans barntimmar tre förmiddagar i veckan, och det måste väl det nya barnet också göra, annars blir vi ju ensamma när de andra är där och det känns väl lite snopet... Vid närmare eftertanke ska jag nog höra mig för på barntimmarna också om det finns nån som måste börja jobba där men vill ha barn kvar på barntimmarna. Kanske ett tips till dig också...?

Jag håller gärna kontakten här och hör hur det går för dig. Hojta till om du behöver nån hjälp!

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

Hur går det för dig eefwah? Hur långt har du kommit? Vi bor ju i samma stad ser jag. Eller du flyttade från Malmö?

Ha det så bra!
hej knallen! vi bor i samma stad; jag flyttade inom malmö. det går väl sådär. jag har så mycket just nu, med in- och utflyttning, renoveringar och annat elände, att jag knappt hinner delta i mina egna barns liv. det bara rullar och rullar. hoppas kunna ta kommandot snart igen ;). och då behöver jag ett syskonpar på runt 2 och 3,5 år. det ska blir så spännande; jag ser riktigt fram emot att komma igång igen.

ha det bra själv; vi håller väl kontakten här, hoppas jag.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"