Två töser

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

GRATTIS PÅ 2-ÅRS DAGEN FREJA! \:D/

Det är stort att bli två år, man är liksom lite vuxen då och väldigt förståndig, begriper allt och kan allt. Härligt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

GRATTIS =D>
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!

trådkapar lite här....
fick tips om denna tråd via susans tråd om lilla linus på späda och små. det gäller blöjborttagningen. har ju en liten selma som är 2 år 4 månader snart. jag tycker att hon borde sluta med blöjan nu. hon talar oftast om när hon kissat och bajset kommer nästan alltid vid samma tidpunkt på dagen. ändå är hon helt ointresserad av pottan, toaletten. ibland vill hon iofs sitta där men det kommer inget. utom en gång då morfar satt och läste bok för henne i 10 minuter... (vilket jag inte har planer på att göra). det är som att hon inte vågar släppa på.... har tänkt vänta till intresset kommer och annars ta blöjan till sommaren. men varför då? stressig som jag är. efter att ha läst detta känner jag ändå att det kan vara idé att hoppa på tåget. hur gör jag med dagis? hon är där tre dagar i veckan 9-14. om de vill att hon ska ha blöja där hur ska jag göra då? när min stora tjej slutade ville dagmamman att hon hade blöja när de var ute men den behövdes inte speciellt länge heller. idag ska jag fråga dagis vid hämtningen hur det ställer sig till detta?

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag är tämligen säker på att man förvirrar barnets egna kroppssignaler om man har olika tillvägagångssätt på olika ställen. Och dagis har kanske lite svårt att hinna med att sköta blöjavvänjningen. Å andra sidan går det tämligen snabbt att bli i det närmaste helt torr, om man väl är ute när tåget går. Kan du ha henne hemma en vecka? Det brukar räcka för att det ska sätta sig hyfsat bra. Sedan har man med extra ombyte till dagis när det väl kommit på plats, är mitt råd.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

ville bara avsluta min trådkapning. lilla STORA selma blev torr på mindre än en vecka! tjoho! tack för inspiration. utan denna tråd hade jag fortsatt med blöja till sommaren. så onödigt. :wink:

kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Fy bubblan va länge sedan det var jag var här! *Skäms så det skulle kunna klassas som uppvärmningskälla till huset!*

Jag tänkte egentligen bara spana in min gamla tråd för att se hur jag gjorde när jag tog bort Frejas blöja. Det gick så himla smidigt då, jag ville bara se när det var, hur gammal hon var. Och jag får det till att hon var 1 år och 10 mån.

Ronja är nu 1 år och 5 månader. Idag tog jag hennes blöja. Samma "roliga" ;) stohej med stora trosdagen, men det har inte alls gott lika smidigt idag, som då. Inget vi deppar för eller nåt, bara ett konstaterande. Ronja tycks inte riktigt koppla det här med att man kissar på golvet till att det borde komma i toan/pottan. Hon säger till och beklagar sig då olyckan varit framme, men sen är det inte mycket mer med det. Nästa olycka är på plats på samma sätt igen.

Vi var ute på en promenad innan, utan blöja såklart, och innan dess "kissade" vi på pottan. Det kom inget, inte heller ute kom det något, men några få droppar i pottan när vi kommit hem - "så SKÖÖÖNT att kissa pottan!"
20 minuter senare var olyckan framme igen... "knasiga kisset!"

Jaja, så kan det vara. Kanske är det för tidigt, men Ronja älsklingen har länge nu bett om att få ha trosor och sitta på pottan, som Freja gör... så nu kör vi på hennes initiativ!

:heart:
BIanca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Tillbaka igen..

Märkligt det där... att man bara skriver när det är knepigt i tillvaron. Just nu är det knepigt med lilla Freja, 3 år i morgon!

Det har hållit på ett tag... det här knepiga. Förmodligen har vi agerat helt fel då det började, och nu sitter i här i en o-vana.

Freja, 3 år snart som sagt, vill kissa på nätterna. Inte en gång utan gärna 3-5 gånger. Hon har varit blöjfri i ett år snart och vi har aldrig haft "problem" med detta. Jag misstänker att hon nu trotsar på något sätt... Har fått en "fix idé".

Under dagen sköter hon allt med toalettbesök själv. >Det går jättebra! På kvällen "dubbelkissas" hon. Innan kvällsbadet och precis innan hon läggs ner i sängen. Ramsar ut x4 - som alltid. Sen går det kanske 3-5 minuter så börjar hon skrika. Ramsar jag blir hon hysteriskt arg! Hon VILL upp och kissa. Igår fick hon inte komma upp och efter några minuter tystnade hon. Jättebra?! Eller hur? Njae... När jag senare gick in till henne (då hon sov) insåg jag att hon istället hade kissat i sängen och somnat i det. :( Vi tog upp henne innan vi själva gick och la oss, för att hon skulle kunna kissa "i sömnen". Det gjorde hon, massor! :shock: Men lik väl vaknar hon igen på natten och vill kissa... :-k

Hur bryter man det här? Just nu känns det som om jag velar lite hit och dit med mina "handlingar". Vilket ju inte alls är bra för en liten 3-åring. Vi behöver en konkret handlingsplan här! [-o<

Och nej! Hon är inte sjuk. Vi har varit hos läkaren och tagit tester. Inga bakterier, inga äggviteämnen, inget blod och inget socker i urinen. Och blodprovet visar att hon inte har diabetes.
Så nej - inget "fysiskt fel". Läkaren menar "fix idé" (hans ord). Men hur man gör nu visste han inte... typiskt va... :-s :roll: :lol:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Kan hon klättra ur själv, ställ en potta i rummet och en rulle toapapper så kan hon sköta sig själv i dunklet.

Annars måste hon ju liksom få komma upp och kissa, tycker jag. Men visst lite av en fix ide är det nog. Det hänger på att göra det hela TRÅKIGT, JÄTTETRÅKIGT. Helst i dunkel, så det finns inget nödvändigt att titta på. Helst skall hon sköta det själv.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Tack TorsMamma!

Men hon kommer inte ur sängen. Jag tar upp henne, sätter henne på pottan, som står bredvid sängen, hon kissar och läggs ner igen. Kan nog inte bli mycket tråkigare...

Men just vid läggning är det SÅ tydligt att det är ett spel. Hon sitter ju på pottan 2 minuter innan hon lagts och skriker.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ja, då är det ju jättesvårt. Min son hade också "spelet" men han kissade ju inte utan han tröttnade till slut.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Läggning i kväll...

Älskade ungen kissar efter badet - mycket kiss. Vi går upp. Läser saga, sedan kissas det igen, kanske en msk kiss...
älsklingen läggs i sängen. Det tar 1 minut sen skriker hon hysteriskt. Jag ramsar, hon blir ännu mer hysteriskt.
Jag låter henne hållas ett tag... sen går jag in - jag vet #-o - Hon säger att hon MÅÅÅÅSTE kissa. Hon lyfts upp, sätts på pottan och kissar maximalt en tsk kiss. Läggs i sängen.
Nu lugnt...

Fix idé = JA!

Men HUR göra nu...

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag skulle nog låta henne kissa, jag. Även om det bara kommer en tesked kiss. Det går över. Ju mer du själv trixar och tänker på det, desto större affär tror jag hon kommer att göra av det. Kör lite "hoppsan, kissnödigt igen, ja, då är det bäst att kissa då". Så skulle nog jag ha gjort, för hur det än är kan man aldrig vara bensäker på att det inte är kissenödigt, och då har man negligerat något som man ändå vill att barnen ska kunna ta hand om själv. Så tänker jag :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Tack Mia och tack TorsMamma

Nu har jag tänkt lite... Ja... jo... N'r jag tänker efter så gör nog JAG en stor grej av det, då det irriterar mig, och jag försöker komma på ett sätt att hantera "problemet". Men som ni säger, om jag bara skulle gå in, tyst, inte säga ett ord, typ inte ens titta på henne - sätta henne på pottan lägga ner igen och gå min väg.. ja, då kanske hon tröttnar till slut. Det är ju inte så kul.
Nu försöker jag ibland "förklara" för Freja att hon behöver kissa innan hon ska sova, att det inte är kul att kissa på natten etc. Och det blir väl kul då, kan jag tro... att få mamma "engagerad".

Och nej, det känns ju inte helt rätt att inte låta henne kissa! Även om det är ett spel...

Tåls att tänka på...

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Käraste Bianca :heart: Som du förstår hinner jag inte svara privat (också), men nu har jag gjort det och förvarnat dig om att jag lägger mitt svar här också. Kanske det kan komma fler till någon liten nytta eller eftertanke (innan) :wink: :lol:

Jag ser din tråd på forumet och att du fått svar, bl a ett från Mia som jag instämmer i helt. Där ger du också en syndernas bekännelse - att du RESONERAR med lilla barnet och försöker få henne att för sitt eget bästa inse att det inte är någon bra idé att kissa på natten... osv. Inte bra alls; där lägger du ansvaret på henne och vräker för säkerhets skull på lite lagom med skuld. Gör inte det!

Du är tvungen att sätta ramsan. Meningen med det hela är ju trots allt att överbringa budskapet PÅ NATTEN SOVER MAN. På natten händer ingenting. Ingenting annat än att alla människor sover. Kissandet (det mer eller mindre obefintliga) ägnar hon sig inte åt som "spel" men väl som trots, dvs ifrågasättande av den ordning du / ni (inte) stipulerat utan själva ifrågasatt, dvs just detta att PÅ NATTEN SOVER MAN. Du ser hennes frågor om vad som gäller som "hysteriskt", hysteriska protester, och släpper därmed ramsan, dvs underlåter att ge henne beskedet PÅ NATTEN SOVER MAN. Det gör henne inte gladare, om man säger - rättare sagt, det gör henne inte säkrare, eller säker alls, på att du / ni vet vad du gör.

Och det kan hon förstås inte acceptera. Därför fortsätter hon ställa dig / er mot väggen så att du blir tvungen att bekänna färg till slut. Och det kommer du inte undan genom att låta dig svepas med av styra-och-ställa-sjukan, där barnet ska förmås inse sitt eget bästa. Det är DU - ni - som har till uppgift att bevaka hennes intressen. Det kan hon inte själv. Och dit hör obevekligen att ALDRIG ifrågasätta rutinerna, varav den obrutna nattsömnen är en stark en!

Trafiken måste alltså upphöra och ramsan sättas. Den ska upprepas övertygande tills den tas emot. Om det så tar fjorton varv eller femtioelva. Den ska ha sista ordet.

Jag skulle kunna föreslå att du låter henne ha nattblöja och att ni kunde prata er fram till det i rörande samförstånd. Men eftersom det inte är kisset det handlar om utan barnet STÄLLER FRÅGOR, så skulle hon strax finna ut andra vis att "fråga" på (i form av nya "krav" och protester; jfr lilla Ålens ändlöst uppfinningsrika sätt att trotsa!).

Så först: läs kapitlet Potträning? i Barnaboken och inse att du har gjort alla fel som finns, ungefär, hmhm... Skämt åsido, att överhuvudtaget lägga sig i detta kissande och göra det till ett projekt av yttersta dignitet för DIG / er är att be om bekymmer. Dem har du nu.

Så sluta prata om saken. Försök låtsas som om ämnet aldrig varit på tal och du inte bryr dig. Ge förslag till natten, "Kissa lite, kanske?" Det är ungefär så långt du kan sträcka dig utan att utmana ödet. Svara inte själv och sluta resonera!!

Lägg henne sedan, efter idoga skratt-till-go'nattet, och sätt ramsan, hög och glad, på väg ut och utanför. Låt den brygga en bro av glatt förtroende, byggt på att det är en FÖRMÅN för vem som helst, i all synnerhet små barn, att få sova så gott, här finns inga vargar så långt ögat når, är det inte underbart! Och skulle det dyka upp några, har ni koll. Då motar ni bort alla faror innan de har minsta chans att komma i närheten av barnet. Så för lilla barnet gäller orubbligen att PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Ramsan upprepas lika glatt, nästan hurtigt och verkligen högt tillräckligt, vid varje efterföljande FRÅGA. Modell goddag-yxskaft, i en ton som säger att all is well with the world.

Du har då förslagsvis bäddat med vaxduk över madrassen, stor frottéhandduk över vaxduken och lakan på toppen.

Lyckas barnet övertyga dig om att hon verkligen HAR kissat i sängen, sin som du vet lilla tesked, och låter uppriktigt olycklig, går du snabbt in utan minsta kommentar och lägger en liten frottéhandduk över det möjligen blöta stället och kanske en slät kökshandduk över handduken eller ett dubbelvikt barnlakan, och kvickt som ögat; barnet får du fösa undan som en annan sängliggande patient så att du kommer åt och sedan lägga på plats så hon inte skrynklar ihop de nya finesserna, men allt ska gå kvickt och ligga helt på den praktiska bogen. Sedan ut direkt, utåtvänd, med ramsan hög och övertygande, betryggande och säker, och med så många verser utanför dörren som någonsin behövs. INGET annat prat.

Samma sak i vargtimmen, men innan du ens överväger att gå in ska du ställa det kravet för dig själv på barnet att hon verkligen lyckas övertyga dig om att det är KRIS.

Och jag törs lova dig: det är det inte.

Så ramsa. Har hon en tesked kiss i sängen, som sugs upp av frottéhandduken under lakanet, överlever hon vargtimmen fram till glada God Morgon utan problem.

Ge henne en minikur så här. Och så kan vi vänta med spänning på vad hon ska finna ut att ifrågasätta härnäst - i stället! - som du då blir tvungen att lära dig hantera, alldeles själv, i barnets intresse... Du som är hennes kärleksfulla ledare och guide!

Trotsåldern är förtroendets tydigaste utmaning.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Tack!
Vilken läsning. Jag måste erkänna att sådär, just sådär tänkte jag först, när allt började för någon månad sedan. Men sen tog mina egna orosvargar vid och jag tänkte "men gudars så elakt att inte låta henne kissa om hon "behöver", klart hon ska få kissa"
Och ja, vad fick vi för det... lilla Freja. Inte lätt med en mamma som mig.. [-X :(

Jag vet ju det här - egentligen!! Men blir sedan så osäker. Dumt! Och jo, jag har läst om potträningen, fast det inte märks. :(

Nu jäklar! (ursäkta ordval ;) )

Och grattis till min älskade lilla unge, Freja, som fyller 3 år idag! Bästa presenten blir kanske en mindre "osäker" mamma! :)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"