Två töser

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två töser

Inlägg av TorsMamma »

Hej Acnaib :heart:

Nu kanske detta låter "brutalt" men, din reaktion är liksom allt i detta. Hon gör, hon detta osv... Men vad gör du? reagerar!! du ger uppmärksamhet åt dessa saker och skäller?!

Så vad göra istället?

Jag skulle tvinga dem till att kramas och talar vi inte om en 10 sek kram utan kanske en 2-3 min kram, en riktig kram där man måste visa sin tillhörighet och att man hör ihop. Direkt efter det sätts man i ARBETE!

Samma svar som ovan alltså! Har man utrymme att skapa bus för jag ser detta också som bus eller ett sätt att få uppmärksamhet. Då skall man inte få någon större reaktion eller så skall man ha EN GIGANTISK reaktion och så till den milda grad att den KÄNNS!! Att gå runt och vara lite konstant arg är sällan eller oftast meningslös. Men att bli genuint ARG och förvisa dem rejält (för de är stora nu) kan man gott göra, och när man förvisat dem bett dem tänka över sitt beteende så sätts man i arbete! HÄPP!!

Eller så säger man lite tanklöst OJDÅ! :o Du behöver visst något att göra! :D

Här, duka, städa, ta ut sopor, dammtorka, dammsuga, skura badrum osv... Livet när man är säg 5-6 år (vilket Ronja är nu va?) Läs om 6 åringen i BB, där man läser att de är så odrägliga att de faktiskt inte ens står ut med sig själva. :twisted: MÅnga, och jag menar MÅNGA ringer mig och säger att min 5,5-6,6 åring har nog ADHD! :o :shock:

Nejdå säger jag, men man tror gärna detta kan jag lova, i över 1 år tror man de är helt odrägliga, det tror de också. Så ditt jobb är att se det goda och sätta henne i ARBETE, MYCKET arbete!! Hon måste i detta odrägliga känna sig behövd och få tack för detta, känna sig NÖDVÄNDIG! Sen och sist, TROLL SPRICKER I SOLSKEN!!

6 - åringen behöver MASSA skratt, massor!! Här gäller det att i värsta fall kittla dem tills de ber om nåd, lääääänge!!

Så läs om 6-åringen och tänk på att ju mera odräglig du tycker hon är, är fortfarande inget mot vad hon känner om sig själv. Hur detta tar sig uttryck är också olika och detta är hennes sätt att utrycka sin utveckling och det är också DINA knappar att trycka på! Så välj dina reaktioner NOGGRANT!!

Inte så mycket fokus på hennes beteende, utan mera fokus på dig och ditt beteende. Klarar du dig bättre utan henne? Hur reagerar du? Hur reagerar Pappa? Prata ihop er om hur ni vill ha det. Fixa en plan i stor stil med kurplan. Ni klarar detta, men man måste hålla ut dryga året. :P :P :P

KRAM! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Två töser

Inlägg av mari »

Ni har hamnat i en ond cirkel.

Du skäller fast du inte vill och du vet att det inte är bra.

Du behöver skapa situationer där du och barnen måste samarbeta. Barnaboken beskriver mycket bra hur barnen behöver vara praktiskt och konkreta behövda.

Var i något liknande med mina barn för många år sen. Det här var inte planerat. Men vi hamnade på ett ganska uselt vandrarhem när vi skulle till kolmården och inte hade råd med deras vildmarkshotell. Det var dass ute vatten behövde hämtas på ett annat ställe och kokas. Det var bökigt att göra matsäck och vi hade verkligen inte råd att äta ute också. Men vi fixade det tillsammans och alla behövdes.
Tid att vara osams och komma med dumheter fanns inte. Barnen kände det. Nu som vuxna pratar de om den bästa resan någonsin. Vi kom varandra närmare och jag lärde mig att de måste behövas på riktigt hemma också. Visst vi kom in i nya kriser så är livet. Men vi kunde gå tillbaka till detta igen. :D

Ett annat knep se till att båda flickorna blir arga på dig att de måste hålla ihop mot dig.
Se det som din uppgift att stärka deras sammanhållning. :D
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Hej på er!

Länge sedan jag använde denna tråd nu, men tänkte att jag ju lika gärna kan fortsätta i den jag har istället för att starta en ny.
Flickorna är nu ca 6,5 och 5,5 år.

Vi har "problem" med morgonen. Egentligen kanske denna fråga skulle hamnat undet "säkra sovare" men tänker att det kanske egentligen är en "uppfostrans-fråga".

Så... Problemet:
Flickorna delar rum. Freja vaknar alltid innan Ronja på morgonen. Si så där en timme innan morgon. Hon vaknar kl. 6 istället för 7. Väcker då Ronja, som egentligen mer än gärna sover tills väckning (eller längre). De båda börjar busa och leka på hög volym. Sen är Ronja jääättetrött vid kl. 7
Jag har pratat med Freja och Ronja om att det ska vara tyst tills mamma eller pappa kommer in och säger god morgon. Att man inte får väcka varandra och att om man vaknar tidigare så får man ligga i sängen och vänta.
Men nej... det funkar ju inte att försöka förklara detta.. de minns till dagen efter, men ytterligare en dag senare är det igång igen.

Jag har försökt att lägga de, senare, vid kl 20 istället för 19. Men det blir ändå samma resultat, Freja vaknar vid 6 och väcker Ronja. Någon gång har det varit tvärt om.

Så.. vad kan/ska vi göra??

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två töser

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så om det sista du gör när du går ut ur sovrummet på kvällen frågar, "vad är det som gäller i morgon bitti när en vaknar??!" Kommer de komma ihåg varje morgon då? När klockan ringer är det morgon, inte annars!
Klarar ni inte av detta så kommer "X" få sova i annat rum tills ni klarar detta, typ.
Har du ett annat rum där du kan lägga Freja tillfälligt någon vecka eller två så de inte kan störa varandra?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Tack för tankar TorsMamma.

Åh, väckarklockan ja! Det hade vi ett tag, men tog bort då Ronja blev så rädd för den. Förknippade den med brandlarm. Så nu har de ingen klocka. Kanske skulle skaffa en annan (snällare).

Jag har faktiskt "hotat" med det tidigare att de inte kan dela rum och att någon får flytta ut. Har t.o.m. flyttat ut Freja vid nåt tillfälle men det tyckte hon bara var SUPERKUL! :P
Vi har flera rum hon kan "ta". Men egentligen vill jag ju att de ska dela rum. Men kanske får flytta henne igen då, för ett tag, om det inte blir bättre.

Ja, påminna varje kväll gör jag oftast, men det funkar inte riktigt (om vi inte haft "stora-snacket" då...). På morgonen säger Freja bara "jag kan inte stoppa pratet, det går inte". Så hon vet att det är fel, men "kan" inte göra rätt... typ..

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två töser

Inlägg av TorsMamma »

Ok, men Freja är väl gammal nog att börja lära sig klockan? Tänker en lite digital klockradio som visar siffror och man går igenom att när den visar 7.00 DÅ får man prata och gå upp och leka. Tor kan ibland titta och tänka 6.38 då får jag vänta och vila.

Säger innan jag går ut ur rummet på kvällen, 7.00 DÅ får du gå upp och titta på mrogon tv. Kanske kan vara något? Då får hon ju också en känsla för tiden :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Åh! Ja. Smart! Hon kan klockan. Både digitalt och analogt! :) Har inte tänkt på att man kan göra så! Det måste jag testa!! :D

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Två töser

Inlägg av Acnaib »

Nya funderingar.

Flickorna har ALLTID varit bästisar. Freja har tagit hand om Ronja och alltid har de skyddat varandra.
Nu har vi fått en lillebror... och... Nu kan Freja helt och totalt strunta i stackars Ronja bara för att vara med Franz.
Freja och Ronja kan leka på ovanvåningen. Franz skriker till lite på nedervåningen med mamma eller pappa. Freja kommer ner. Gosar med Franz. Sätter sig hos honom och "fastnar" där. Efter ett tag kommer Ronja ner, leden. "Freja bara struntar i mig, vi lekte ju".
Hur reder man ut det här på ett BRA sätt utan att göra Freja ledsen, eller göra så att Franz är mindre viktigt, eller göra så att Ronja känner sig mindre viktig.
Ronja säger själv att hon av avundsjuk på Freja (antar att hon menar Franz). Hon säger att "Förr brydde sig Freja om mig". Ronja han stampa i golvet och säga "Franz, Franz, Franz.. det är ALLTID bara Franz".

Jag vill ju att de ska vara lika goda vänner som innan. Älska varandra och finnas där för varandra. SAMTIDIGT som jag vill att även Franz ska bli en del av gemenskapen.

Hjälp mig hur jag ska tänka!!

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två töser

Inlägg av TorsMamma »

Som vanligt får du samma svar som alltid. Socialdelaktighet! FÖR ALLA! Försök hitta saker där båda behöver sammarbeta kring lillebror. Att man leker blir distraherad och glömmer komma tilllbaka är nog vanligt tror jag. Förälskelsen kommer förhoppningsvis gå över en aning. men visst förstår jag det hela. De måste sammarbeta allihop tillsammans! läs lite extra i syskonkapitlena i BB. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"