Dela kids?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

:D Ja det här forumet är fantastiskt i alla möjliga frågor! :D

Jag tänkte exakt samma tanke igår, om vad som kan hända om vi byter regering. Socialdemokraterna var ju emot vårdnadsbidraget när det kom, men jag tror och hoppas på att det blir kvar. Det som kan hända är ju att det införs ännu fler kriterier för att få det., "för att undvika kvinnofällan" :evil: Jag kommer troligtvis att ta ut bidraget i höst så då hoppas jag att de inte hunnit göra något. Det finns ju betydligt hetare och större frågor att ta tag i, oavsett vem som vinner valet.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hoppas... de låter den vara.. [-o< [-o< /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Ja det får vi hoppas på! [-o< Och på att din arbetsgivare tar sig i kragen och fattar lite vettiga beslut O:)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Tack Ewa. Jag måste ha missat Tetz sammanfattning. Så om jag pluggar halvtid och tar ut 6 fd/v så borde inte min arbetsgivare protestera? Nu har de iofs inte gjort det hittills men jag inser ju att jag tänjer på gränsen för tålamod och välvilja. Jag är redan utanför a-kassans skyddsnät trots att jag betalat dit under alla mina år som lärare. Jag har för lång sammanhängande barnledighet. Till sommaren kliver jag ur SGI-nätet också, då är garantidagarna som jag fyllt på med slut. Living on the edge family style. 8) Det får ordna sig.

Heja Luvisen! Ibland är det lönsamt att komma igen och ha på fötterna. Lycka till.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Haha - här är det living on the edge också. Jag har ju betalat fackavgift i alla år, tills jag för bara ett år sedan kom på att... vänta nu, får jag någon a-kassa ALLS om jag skulle bli arbetslös. Särskilt som jag nu ska plugga i några år till. Svar: nej. Så klart. Så både facket och jag var ense om att jag skulle gå ur, och gå med igen sista terminen eller så. Och SGI har jag inte heller haft sedan Disa fyllde 2. Dvs i 2 år nu. Så det gäller att ligga i och hitta små inkomster överallt där det går.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Oj då, tjejer! :shock: Ja, det kallar jag living on the edge 8) Systemet är inte rikigt byggt för att vara hemma med kottarna så länge som de behöver, även om Sverige är det bästa landet att vara förälder i (ekonomiskt i alla fall).

Damn, nu fick jag den där sabla Aerosmith-låten på hjärnan :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Åhå! Tackar för info Ewa!

Ja, herregud. Det är mkt att jonglera för den nyinvigda :lol: SGI och whatnot... Jag väljer framförallt min älskling. Resten fixar jag med min finfina kreativa hjärna... eller hur?

Ja, just så ska jag påminna mig gg på gg när jag får för mig att bjuda in Herr Vanmakt :!:

Tack för att ni alla goa finns och tack Anna för sanslöst bra plattform!

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

På nåt underligt vis känns det bättre för mig att någon så klok och sansad som du Ewa har det likadant, haha! Då kanske jag inte är helt rudis liksom... 8)

Puss på er alla! :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hallå allihop!


Jag vill ju gärna stanna hemma med min son så länge jag bara kan. Detta har fått mig att tänka på att göra ett val jag aldrig trodde jag skulle göra. Rösta på Kristdemokraterna.

Jag har aldrig intresserat mig för politik. Och om KD hör man sällan om så därför har jag liksom inte kollat på deras politik. Men nu såg jag att de driver förslag om att höja vårdnadsbidraget till 6000:-/mån. Inte dumt... Deras övriga politik tycker jag inte verkar så jättelockande men just nu är jag helt insnöad på min sons väl och ve varför jag kan tänka mig att rösta på vem som helst som kan möjliggöra "hemmafostran" :lol: :oops:

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
ÅsaT
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 12 jan 2010, 10:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Hej Luvisen!
Bra idé att "dela kids" Själv börjar jag plugga igen i höst, och min kille ska vara hemma 5 månader...Sen verkar det som om lillen måste börja dagis..:/ Känns ju sådär..Och jag som pluggar till förskollärare, haha.
Tycker ju förskola är en bra sak (inte alla förskolor dock tyvärr..) men inte för såna här småttingar.
Har också haft lite lösa funderingar den sista tiden om man skulle försöka plugga halvtid eller distans...kanske övertala arbetslösa morfar att flytta upp till sthlm och vara dag-morfar..:P Fast han säger iofs "ajabaja" så fort Casper ska undersöka något, så det är ju kanske inte så lockande trots allt..;)
Här lever vi fattigt och drar ut på dagarna, men inte kommer dom räcka länge till trots allt...Men när man pluggar behöver man ju inte vara i skolan varje dag, så nån typ av "dela kids" grej kanske skulle funka..

Rösta på KD tycker jag däremot inte att du ska göra, men det hör ju inte hit ;) De kommer antagligen ändå inte hänga kvar...
Klura gärna vidare på din idé och dela med dig av din kreativitet ;)
Jag är intresserad! Och bor i Sthlms innerstad :D
Mamma till Casper född 090724
Kurad februari 2010
http://www.smultronkatt.blogg.se
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Vi skulle ju kunna träffas och prata ihop oss och se hur det skulle kunna se ut att Dela kids. Vad tror du om det?

:P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
-Linda-
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 15:04
Ort: Stockholm

Inlägg av -Linda- »

Hej på er! :D

Jag tänker också vänta länge med dagis och vill slänga in att jag också ev är intresserad att dela kids. Bor på södermalm.

Exakt när vet jag inte riktigt ännu men jag tänker att det är bra att hooka upp och hålla kontakten? En parkdejt med lite kaffe någon dag kanske?
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Låter förträffligt! :P

Jag kan både denna och nästa vecka. När kan ni?

Det är ju alltid trevligt att träffas förutsättningslöst och bolla idéer. Planera lååångt i förväg tycker jag också är bra när det kommer till sådana här saker. :D

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
-Linda-
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 15:04
Ort: Stockholm

Inlägg av -Linda- »

Jippie! :D

Vad sägs om nu på fredag? Någon park här på södermalm?
Hela forumet kanske inte är intresserad av var, när osv 8) så vi kanske kan PM:a varandra vidare?
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej Linda!

Fredag var vi visst bjudna på födelsedagskalas... Har du ngt annat förslag?

Vi kan ta oss till Södermalm. Vi bor är på andra sidan- Vasastaden men kommunikationen är ju utmärkt :wink:

Mvh/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"