Dela kids?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Dela kids?

Inlägg av Luvisen »

Hej hopp!

Om jag får som jag vill är det typ 1 år kvar tills jag måste jobba igen *suck* och då inte kan vara med min älskling hela dagarna :cry: . Dock är ekonomin inte så jättebra... :roll: så jag vill gärna tänka ut ngn lösning på hans dagar som inte inkl dagis el dagmamma. Är det ngn som är intresserad av att "Dela Kids"? Typ att man tar de små älsklingarna ngr dagar i veckan var så man kan jobba två, tre dgr /vecka och inhämta den välbehövliga kosingen?

Om du finns i Sthlms innerstad och är intresserad kan vi ses och snacka lite.


Hör av dig!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Hej

Jag hoppas verkligen du hittar ngn att dela kids med.
Tyvärr är jag inte hemma på dagarna och bor dessutom utanför stan, men hoppas ändå att det går bra för dig och att du hittar någon av alla som är hemma!! :-)

//Cilla
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ja! Det hoppas jag med! [-o<
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

I vår kommun finns de sk "familjenätverk" som fungerar så. Det borde ju finnas i Stockholm med, kan man tänka. :D
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

"Familjenätverk"? Hur menar du, fr forumet eller fr någon annanstans?

:-k /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej medmänniskor,

Jag tyckte jag hade en sån bra idé med att Dela kids och ändå jobba. Nu har jag pratat med min arbetsgivare som säger att det är väl ok om jag då stannar hemma tills min son är 2 men absolut inte längre. Då får jag välja mellan att stanna hemma eller säga upp mig. - förövrigt ska jag uppvisa att jag sökt dagisplats med ljus och lyckta men inte fått ngn dagisplats. Jag får alltså inte VÄLJA att stanna hemma med min son utan dagis skall han ha annars får jag inte jobba för staten. Deltid kan jag glömma då jag har en heltidstjänst. Så antingen jobbar du eller så är du "LEDIG", med din son...

Förskräckligt budskap :twisted:

Känner mig både arg och ledsen :cry:
/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Så kan inte arbetsgivaren göra. Så länge du har föräldradagar kvar att ta ut har du all rätt i världen att vara föräldraledig. Det kan ingen arbetsgivare neka. Men sedan gäller det förstås att ha dagar kvar också. Har man tänkt finansiera sin föräldratid på annat sätt så har man inte samma rätt till att behålla sin tjänst. Vill du ha paragrafer att stoppa under nosen får du hojta...
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Tjena! :)

Du har rätt att gå ner till 75 % utan att ta ut någon föräldrapenning. Vill du gå ner ännu mer så krävs att du tar ut föräldrapenning, och det kan du göra på del av dag. Föräldrapenningen kan ju betalas ut som hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning.

Jag tänker såhär: En fjärdedel kan du vara ledig utan föräldrapenning utan att arbetsgivaren kan bråka om det. Sedan kan du vara ledig ytterligare en fjärdedel som du tar ut föräldrapenning för. Voila - halv föräldraledighet :D

Det enda som kanske inte är så bra är att detta påverkar din SGI, så om du ska ha fler kottar krävs sex månaders arbete på heltid för sedan kunna få föräldrapenning beräknad på din heltidslön.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Dagarna har sinar kvickt av flr olika anledningar som jag inte ska tråka er med...i vilket fall tar de slut i september. Därefter har jag inbokad semester så långt det räcker. Det var det bästa jag kunde komma på. Sedan därefter hade jag tänkt mig vårdnadsbidrag men som sagt arbetsgivaren behöver inte ge mig tjänstledighet för att "bara" vara hemma och ta hand om mitt barn. När helst de behagar kan de ge mig kicken. Vilket min arbetsgivare gör hellre än att söka en lösning vi alla tycker blir bra. Jobba hemma tex, tyckte jag kunde vara finfint. Även för gossen min men det gör sig ingalunda. Eller då att jobba halva veckan, även det var ju ett BIG NO NO.

Jag har nog hört detta förrut men inte lagt märke till det. Ngn stans visste jag vad AW var på väg att säga mig i BB men jag har inte hunnit läsa allt men nu vet jag ju precis vad hon menar.

Budskapet är inte bra för att inte säga übertrist... :evil: Barnen får inte vara med...De små solstrålarna... Pissigt! :evil:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Vårdnadsbidrag ger ju rätt till ledighet, så länge du anmäler ledigheten minst två månader i förväg. Men visst blir man ledsen. :cry: Det är jobbigt att ständigt behöva försvara sina livsval och att få helt oförstående reaktioner när man säger att man vill vänta med dagis. Men alternativet är ännu jobbigare. :|

Lycka till :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Ewa skrev:Så kan inte arbetsgivaren göra. Så länge du har föräldradagar kvar att ta ut har du all rätt i världen att vara föräldraledig. Det kan ingen arbetsgivare neka. Men sedan gäller det förstås att ha dagar kvar också. Har man tänkt finansiera sin föräldratid på annat sätt så har man inte samma rätt till att behålla sin tjänst. Vill du ha paragrafer att stoppa under nosen får du hojta...
Åhå! Jag har f-dagar kvar men inte så att det räcker för att fylla upp hela veckan men nog för att klara ekonomin. Räknas jag också in i det ovanstående då månntro?

Kram Jannika
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Precis som Tetz så tjusigt vidareutvecklade och förtydligade så har du alltså rätt att ta ut föräldraledighet så länge du har dagar kvar. Står i Föräldraledighetslagen. Men tar du bara ut 25% i FP, så måste ju de 50% upp till 75% täckas av annat, för arbetsgivaren giltigt skäl för att ge mer än de 25% kortare arbetstid som lagen tillåter. Äsch, Tetz har redan förklarat mycket bättre. Men, JA, Jannika - klarar du bara det så täcks förstås även du här då.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tetz skrev:
Vårdnadsbidrag ger ju rätt till ledighet, så länge du anmäler ledigheten minst två månader i förväg.
Ja, det var så jag förstod det. Det var därför jag tänkte att jag kan klara att vara hemma tills bebis är 3 år på så vis även om man blir fattig som en kyrkråtta... Om jag nu inte kunde köra "dela kids konceptet".

Blev bedrövad för jag ringde min fackliga representant och hon sa att ovanstående inte gick. Alltså det går men bara om arbetsgivaren tycker det är ok. Hon sa att det var ytterst ovanligt. Men då har hon fel :?: :shock: Eller :?:

Goa hälsn/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Föräldraledighetslagen radar i 3 § upp vilka typer av föräldraledighet som finns. Under punkt nummer 6 och i § 6 finns vad som gäller vid vårdnadsbidrag, så där kan inte arbetsgivaren hävda något annat.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... t=1995:584

Sedan när det gäller lösningen med deltid, måste jag säga att jag nog aldrig träffat på den. Samtidigt ser jag inte något klart argument till att det inte skulle funka rent juridiskt. Jag jobbar fackligt (på heltid) och brukar köra på devisen att om arbetsgivaren inte håller med, så faller det på deras lott att bevisa varför 8) Och vice versa såklart :D

Det som sedan kan bli lite trubbel med ledighet på deltid, det är ju hur arbetstiden ska förläggas. Men där får inte arbetsgivaren bestämma såvida ditt upplägg totalt sabbar verksamheten. Det räcker alltså inte med att arbetsgivaren tycker att det blir lite jobbigt :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Åhå!

Tack och bock! Inte dumt det här forumet, inte! :P

Lysande! Då ska jag snacka med dem igen!

Känns genast mkt bättre.

Nästa tanke som kommer krypande är om Sverige byter regering...vad händer då? Socialdeomkraterna ville väl ta bort vårdnadsbidraget? Var det inte så... :?

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"