Höstbebis

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

MEN LINDA! Här är man ju inte så ofta nuförtiden, men WOW! Grattis, vad kul med en höstbebis! En trea. Den Stora Njutningen. Transportsträckan är bara att göra så trevlig som möjligt. Erövra soffan!

Många kramar!
Ulrika
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Susanne* :heart: Nya Mamman :heart:

19 september är vi beräknade till! Jag hoppas att det inte blir precis på utsatt dag, eftersom min syster fyller år då, men å andra sidan blir ju det en ganska trevlig födelsedagspresent 8) :wink: :lol:

Har precis klivit in i v 20 och den mest behagliga delen av graviditeten. Mår bra, viktökningen har stabilserat sig. Fogarna gör sig påminda ibland (tex idag då jag bar 5 st 50L säckar med jord :oops: ) Fast det där med att erövra soffan känns ju HELT rätt efter det.

Har precis fått Anna Wilsbys "Innan du föder" med posten, längtar efter en lugn stund (ikväll) då jag får läsa...Använde mig av profylax under min andra grav /förlossning men då hade jag bara utdrag ur boken, funkade bra, men vill ha helheten den här gången.

Vad gäller kön så har vi inte tagit reda på det. Jag gissar på en flicka. Mest för att den här graviditeten är så lik min första (extrem trötthet och illamående, längtan efter apelsinjuice) Mådde inte alls så illa med Malte + att jag längtade efter lakrits HELA tiden, inget sug alls efter det nu.

Kram
Linda

:santa: :oops: :P O:) :D :shock: :heart: (Vega väljer gubbar)
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Nu är lillebror här :heart: 3020 g och 49 cm lång och helt underbar :heart:

Torsdagen den 23 september, 4 dagar efter bf kom han till oss. Som en raket. Vi hann vara inne på förlossningen i hela 13 minuter innan det var klart :shock:

Första känningen kom ungefär 12.30 (då hade jag precis beklagat mig till mamma över hur seeegt det var att bara vara hemma och vänta på bebis)

Värkarna var regelbunda men kom glest, var 10-15 minut och höll bara i sig 30-40 sek, fullt hanterbart med avslappning och djupandning. Jag förstod att det hade startat men trodde att det skulle ta några timmar innan det satte igång på riktigt. Jens kom hem runt 14.00 och vi bestämde att farmor och farfar skulle komma efter 15.00 för att barnvakta under kvällen/natten.

Klockan 15.00 åker Jens och hämtar barnen på dagis. Själv ligger jag på soffan och tittar på film samtidigt som jag låter värkarna komma och gå. Men Jens hann knappt åka förrän det kommer en monstervärk som river i på ett helt annat sätt än tidigare. Jag missar den helt och andas både fel och och spänner mig. Nästa värk kommer redan efter fem minuter och är lika stark. Jag ringer förlossningen mellan två värkar som ber oss komma in. Väntar på att Jens och barnvakterna ska komma. 15.30 kommer alla hem. Kaos i hallen minst sagt. Jag försöker få på mig jacka och skor, hälsa på barn och samtidigt förklara att vi måste åka NU. Jens visste inte ens om att värkarna hade ökat, jag hade fullt upp med att andas och återhämta mig mellan värkarna medan jag väntade. Väl inne i bilen ( vilket tar en stund eftersom jag måste pausa under värkarna) känner jag första krystvärken. Flämtandas så gott det går, men det trycker på enormt. Framme vid BB springer Jens in och hämtar assistans. Jag läggs på en säng och rullas snabbt in i ett undersökningsrum, där de får jobba blixtsnabbt för att få av mig kläder och upp på en ny säng. Jag vill föda på sidan och när de får skenan för benet på plats så krystar jag ut bebisen, i en enda värk. Om jag hanterade värkarna sådär så hade jag full kontroll på krystningen. Jag var helt lugn när hon bad mig att trycka på. Lugnt och utan att ta i speciellt mycket så känner jag hur han glider ut. Spricker ingenting.

Sammanfattningsvis får jag inse att mina förlossningar går FORT. Det här var nästan en upprepning av när Malte föddes, fast då var vi inne i en hel timme innan han var ute.

Upplevelsen är trots allt positiv, mycket för att allt gick bra och att vi hann in i tid. Vi skulle naturligtvis åkt in mycket tidigare, men det är ju lätt att vara efterklok.

Nu håller vi som bäst på och lär känna varandra, och landa hemma med resten av familjen. Storasyskonen är omåttligt stolta, och det är en fröjd att se hur självklar han är hos oss.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh vilka härliga nyheter, en lillebror, vilken lycka.
Känner igen din beskrivning av värkarna, var i samma sits när Mika kom men vi hann nog vara på BB i åtminstone 25 min innan hon var född. :wink:

Njut av varandra hela familjen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

GRATTIS :D :D :D

Vad härligt, njut av den lilla :D :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad härligt! och stort GRATTIS!
roligt att läsa din förlossningsberättelse. jag går ju själv i väntans tider. drygt två veckor kvar bf 20/10. även jag väntar 3:an. så vi kommer säkert kunna följas åt inne på späda och små sen...
vad skönt att höra att det går lika bra att föda en 3:e gång. jag minns min andra förlossning som helt underbar och hoppas på att jag ska få uppleva det igen.

KRAM KRAM!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"