Blöjeksem eller något

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Blöjeksem eller något

Inlägg av chokladkaninen »

PANIIIIK!

Efter en läbbig magsjuka, som i Lillebrors fall yttrat sig som diarée, är Lillebrors rumpa ingen vacker syn. Inte låren heller, och nu i morse hade han till råga på allt fått en stor blåsa på förhuden - det riktigt syns hur ont den gör! :cry:

Vi känner förstås till standardtipsen: håll rent, håll torrt, smörj in och låt vädra. Men jag tänkte bara fråga om det är nån som har några ytterligare stalltips. Eller erfarenhet?

I nuläget smörjer vi, utan nån vidare urskillning, med Bepanten eller Borago, vilken som som Storasyster kommer bärande på när man ber henne hämta salva. Bättre alternativ?

Vore verkligen tacksam för råd om detta, för vi känner oss som hjälplösa klåpare eftersom vi inte har lyckats undvika ett problem vars orsak ju är helt tydlig. ](*,)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kan det vara svamt, tror du? Några av mina har fått det och då har vi smörjt med pevarylsalva i några dagar så har det försvunnit. När barnen var små hade jag på potatismjöl om det var rött i rumpan, ingen salva eller så utan bara mjöl. Ett gammalt huskursknep som jag tyckte funkade bra!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia, och tack! :heart:

Jovisst skulle det kunna vara svamp, men jag lutar mer åt att det är frätskador, helt enkelt - den där magsjukan var inget att leka med, och sticks här och var även för den som använder toalett och slipper få hela härligheten utkladdad över hela baken! :evil: Är logiken med potatismjölet helt enkelt att "dra ut" vätska?

Hur märker man om det är svamp? Ska ringa BVC om det inte blir bättre under dagen, för att få hjälp att reda ut det, men jag drar mig lite för det eftersom han fortfarande har diarée väl därmed inte är smittfri från magsjukan än?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tror att det finns två olika sorters svamp barnen kan få; jästsvamp och trådsvamp om jag inte minns fel. Det blir rött, kliigt och det kan bli vätska i också, nån av svamparna kan börja fjälla (minns inte vilken...). Hur och varför potatismjöl funkar vet jag inte, bara ATT det funkat för oss :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Själv körde jag ju vädring och bm på röda rumpor , men det var ju i lite spädare ålder än så här :lol:, så några bra krämtips har jag inte. Men det låter ju troligast att det just är irriterad hud till följd av magsjukan, tycker jag. Och då skulle man ju gärna vilja vädra och gå byxlös så mycket som möjligt, men det är ju inte så lätt om han fortfarande är magsjuk förstås :-s 8) (vilket han för övrigt är så länge han fortfarande har diarré, först när magen klarar stekt mat utan bekymmer är man smittfri).

Krya på sig :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Stackars! Bland salvorna tycker jag att Inytiol är 1000 gånger bättre än Bepanthen som vi hade först. Tjocka lager och mycket luft när det går...
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Håller med Torpan, det är bara Inotyolsalva som hjälper på röda rumpor. Bre på en rejäl omgång och så på med blöjan. Det brukar bli bättre alldeles bums.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag håller med föregående talare om rumpor som är jättedåliga. Inotyol slog allt. Det värkar även som om Inotyolen är lite smärtstillande, för så fort sonen fick det som liten slutade han gråta av det onda.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Tack allihop! :heart: Var lite panikslagen där ett tag.

Inotyolsalva är inhandlad och påsmörjd före sänggåendet. Lillkillen har sprungit barrumpad hela dagen och pinkat revir; Pappa Chokladkanin hävdar att han inte har gjort nåt annat än att torka kiss hela dagen.... :shock: :lol: Vilket i o f s är bra, hela förhuden är svullen på stackars Lillebror och sjukvårdsupplysningen förklarade för mig att det var viktigt att han kunde kissa, och kissa rakt. Men inga problem där, alltså. 8) I övrigt tyckte de att vi skulle ta oss till barnakuten för att få det uppkollat, men det kändes inte riktigt värt, eftersom Lillebrors allmäntillstånd var finfint - inte tillstymmelse till feber eller nåt lidande utöver den onda rumpan och snoppen. Så efter en hel del krånglande fick vi tid hos BVC imorgon istället.

Och diarrén verkar ha lugnat sig också, i alla fall har vi inte sett nåt av den sedan imorse. Och han äter rejält. Så vi hoppas att han är på bättringsvägen. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Förhudsinflammation? Hade min stora vid upprepade tillfällen när han var liten innan vi fick fix på orsaken. Bad i grönsåpa. Häll i lite grönsåpa i badvattnet alltså. Ta en spruta och spruta in grönsåpelösning för att rengöra och få bort bakterierna som orsakar svullnaden. Det är vår eminente läkares recept och det funkar utmärkt!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack för rättstavningen hörni. :D Jag tänker som Ewa. om man har haft diarré så kan det säkert bli en förhudsinflammation om det kommer in bajs. Bad är effektivt och grönåpekuren gillade jag! :D :thumbsup:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Inotyolen är superbra, men när jag för ett tag sedan rensade ut alla mineraloljor åkte den ut... Till förmån för Weledas zinkkräm. Den funkar lika bra men tilltalade mig bättre gällande ingredienserna :) Och den lilla rumpestumpen här hemma mår finemang :heart:

http://shop.weleda.se/templates/product ... roupGuid=6
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Tack igen! :heart:
Jag köpte inotyolsalva igår, som sagt, och smorde med före läggning, och svullnaden hade gått ned rätt mycket redan när han vaknade imorse. Och han grät inte när hans far bytte morgonblöjan :thumbsup: det har känts så förfärligt att han har gjort det i ett par dagar. :cry: Sedan sprang han lite blöjfri, och blev smord vid varje blöjbyte, under dagen, och när vi väl kom till BVC på eftermiddagen fanns det knappt kvar nåt problem med förhuden att titta på.... :lol: Så vi passade på att klara av hans 1,5-årskontroll när vi ändå var där!

Och om det nånsin händer igen så vet jag att grönsåpa is the shit. :wink: Tusen tack! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Jaha, hörrni. 8) Efter vår andra balanit (så har jag numera lärt mig att det heter) på ett halvår :cry: kan jag rapportera att grönsåpa funkade. Den här gången kom det onda inifrån (sjukvårdsupplysningen trodde att han hade fått in ett sandkorn eller nåt i snoppen) så inotyolsalvan hade vi ingen användning av. Men bad med grönsåpa i har han å andra sidan fått ca 12 st den här helgen...

Det började med en lite svullen snorre i torsdagskväll. Sedan vaknade han något före normal tid och väldigt ynklig i fredags morse. Jag gick upp och hittade en febrig och huttrande lillkille, med illröd och uppsvullen snopp! :shock: Jag blev skiträdd, förstås, och ville ta taxi till sjukhuset (:lol:) men istället blev det alltså alvedon + grönsåpekur. Och på det blev han feberfri lördag fm och återställd söndag em.

Tack, Ewa. :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:heart: Det är inte roligt med balanit, men tur att det finns något som hjälper så bra utan massa annat eländes smörj som ska till. Låt lillkillen sitta och bada snoppen i lite grönsåpa varje kvällsbad så uppstår inte problemet så lätt. Skulle det ändå vara så att det fortsätter så kan man börja fundera över fysiska orsaken... det kan finnas en sådan. Det gjorde det här. Och även det åtgärdade vår genialiske doktor så vi slapp fler njurbäckeninflammationer och ständigt återkommande balaniter. Så hör av dig om så skulle vara framöver.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"