Hur mycket sömn ?

Skriv svar
redhotmama
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 20 nov 2006, 22:30

Hur mycket sömn ?

Inlägg av redhotmama »

Hej har en säker sovare som är född 060728 Kurad vid fyra månader och aw barn från första början visst har det funnits några fnurror men annars har det funkat galant. Men nu sedan några veckor tillbaka så vaknar han tidigt.

Vi har natt 19-07 och ingen lur på dagen

Nu har han börjat vakna allt tidigare imorse var den 0530, konstigt nog så vaknar han oftast tidgare på helgerna än på veckorna. Jag undrar hur mycket sömn en snart 4 åring behöver?

TAck på förhand Åsa
Mamma till Lukas 060728 (kurad vid 4 månader) har sovit hela sköna nätter sen dess :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, en som är nästan lika gammal som min son då! :lol:

Här kommer antalet timmar till dig

Från Barnaboken sid. 764

1 mån Ca.16,5 tim/dygn
2 mån Ca 16 tim/dygn
3+4 mån Ca 15,5 tim/dygn
5+6 mån Ca 15 tim/dygn
7+8 mån Ca 14,5 tim/dygn
9-11 mån Ca 14 tim/dygn
12 mån och hela andra levnadsåret Ca 13,5 tim/dygn
Tredje och fjärde levandsåren Ca 13 tim/dygn
femte och sjätte levnadsåren Ca 12,5 tim/dygn
sjunde till elfte levnadsåren Ca 12 tim/dygn

Vi har precis tagit bort dagsluren och börjat ha lite längre natt faktiskt och en "vila" på dagen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
redhotmama
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 20 nov 2006, 22:30

Inlägg av redhotmama »

Hej Tors Mamma

Och tack för svaret har letat som en galning men hittade det inte :)
Har nu börjat jobba med hans tidiga uppvak, mörklagt ordentligt och stramat upp rutinerna. I morse så somnade han om efter han vaknat 0600
så det bådar gott

Har du bytt från spjälsäng till vanlig ännu ? Det har inte jag då det känns som om han inte kommit ur trotsen helt undra om han någonsin gör det :)
När är det en bra tidpunkt att byta tycker du ?

Mvh Åsa
Mamma till Lukas 060728 (kurad vid 4 månader) har sovit hela sköna nätter sen dess :)
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Jag tycker det är en bra tidpunkt att byta till vanlig säng då barnet själv vill det. Om han inte har något emot sin spjälis tycker jag absolut du ska behålla den tills trotsen är helt över. Min äldsta bytte till vanlig säng då hon var drygt fyra år, och då sa hon själv att hon gärna vill ha en större säng :lol:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

redhotmama skrev:Hej Tors Mamma

Och tack för svaret har letat som en galning men hittade det inte :)
Har nu börjat jobba med hans tidiga uppvak, mörklagt ordentligt och stramat upp rutinerna. I morse så somnade han om efter han vaknat 0600
så det bådar gott

Har du bytt från spjälsäng till vanlig ännu ? Det har inte jag då det känns som om han inte kommit ur trotsen helt undra om han någonsin gör det :)
När är det en bra tidpunkt att byta tycker du ?

Mvh Åsa
Min son är ju 3,5 år och han har fortfarande sin spjälsäng. Men vi har börjat prata om "stor" säng nu lite grann. Dealen vi har är när han är Torr 5 nätter i rad så skall han få slippa blöjan och sova i stor säng. Detta är just nu en väldig motivator. MEn så är vi i princip ur all trots. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Inlägg av Siobhan »

TorsMamma skrev:
redhotmama skrev:Hej Tors Mamma

Och tack för svaret har letat som en galning men hittade det inte :)
Har nu börjat jobba med hans tidiga uppvak, mörklagt ordentligt och stramat upp rutinerna. I morse så somnade han om efter han vaknat 0600
så det bådar gott

Har du bytt från spjälsäng till vanlig ännu ? Det har inte jag då det känns som om han inte kommit ur trotsen helt undra om han någonsin gör det :)
När är det en bra tidpunkt att byta tycker du ?

Mvh Åsa
Min son är ju 3,5 år och han har fortfarande sin spjälsäng. Men vi har börjat prata om "stor" säng nu lite grann. Dealen vi har är när han är Torr 5 nätter i rad så skall han få slippa blöjan och sova i stor säng. Detta är just nu en väldig motivator. MEn så är vi i princip ur all trots. :lol:
Min dotter blev precis torr på natten. Hon kissade i blöjan varje natt men sen en kväll så ville hon absolut inte ha blöja på sig. Jag försökte med "vi kan ju se om du är torr några nätter först" men hon insisterade och tillslut bestämde jag mig för att se positivt på det hela och uppmuntra henne till att sova utan blöja. Jag satte på ett sådant där kiss-lakan och hon fick sova utan blöja. Hon har inte kissat i sängen en enda gång! Jag är så överaskad!
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"