dagmamma eller dagis?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

80% har ni båda full rätt att gå ner till. Kan inte arbetsgivaren säga nej till. Om ni båda jobbar 80%, borde ni kunna flexa så att ni går omlott. Om ni tycker det är ok med tidiga morgnar och sena kvällar under en period i livet. Och ni kan ju varva och ha det schemalagt så att ni båda kan erbjuda kunderna förmiddags- och eftermiddagsmöten. Så nog borde ni kunna få ihop det, tycker jag. Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Jag har inte heller så mycket att komma med, tyvärr! :shock: Vi har gått omlott medan vi båda har pluggat, maken och jag. Det gick tack vare tur med schemat (Pappa Chokladkanins föreläsningar låg på fm och mina på em) och en avlönad barnvakt som täckte upp våra överlappningar genom att ta typ 2h utelek på förmiddagen en gång i veckan när det krävdes, samt nån läggning då och då när vi kände att vi behövde få ut lite kvalitetstid oss vuxna emellan... :D

Nackdelen var att vi inte sågs så mycket alla fyra, samt givetvis ekonomin. Men vi har turen att ha billigt och bra boende, och i övrigt har vi väldigt anspråkslösa vanor, så det har gått finfint. :D Det är ju en prioritering man gör, och förutom att jag på ett idealistiskt plan är rätt nöjd med att komma undan med att räcka ut tungan åt kapitalismen ett litet tag :^o så tänker jag precis att det är tillfälligt och att det där med att jaga makt, rikedom och status säkert hinns med senare.... eh. Om man vill. :D

Inför framtiden så har vi faktiskt inte ens börjat på Lillebrors föräldradagar än. :roll: Men jag går gärna omlott mer, som Ewa beskriver - för jag både älskar mitt jobb och "vuxenkänslan" det ger, och saknar att vara med mina barn när jag är på jobbet....8) Så jag tror att det vore idealt för mig att få jobba kortare/färre dagar.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Tack för tips! Jo, visst går det att gå ner på 80% lagligt, men sen är det ju en helt annan fråga hur det ser ut i verkligheten..svårt men är man motiverad så fungerar det säkert. Som det ser ut för tillfället jobbar nog min man minst 60 timmar i veckan, hela dagarna på jobbet och sen en timme med barnen på kvällen när han kommer hem och sen tillbaka till jobbet när de gått och lagt sig för att klämma ett par tre timmar till...så 80% känns väldigt avlägset.

Men skam den som ger sig! När han varit hemma ett tag kommer han förhoppningsvis ur det :-)

Lyxigt att inte ha börjat med Lillebrors dagar än, jag börjar med lillasysters nu i dagarna..men jag ska se om vi kan spara in på dem lite till så att de räcker längre än vad de gör i nuvarande beräkning.
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"