dagmamma eller dagis?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

dagmamma eller dagis?

Inlägg av maiyah »

Har beslutsångest! Kaspian ska inte börja på dagis förren i höst men vi måste bestämma oss idag om vi vill gå hos en dagmamma 2,5 km bort eller ett dagis 700 m från huset..

Avståndet talar ju för dagiset, det är ett utedagis där de i stort sett är ute jämt, äter ute och har en fin gård samt skogen precis utanför staketet. Samtidigt är det 22 3-5 åringar på 3 vuxna lärare och två andra grupper som delar samma gård. 15 1-3 åringar och en till 22 barnsgrupp på 3-5 år.

Dagmamman är i 50 årsåldern, har vuxna barn och har varit dagmamma i 20 år eller nått sånt. Har 7 barn i gruppen 1-5 år gamla samt samarbetar med två andra dagmammor som ses relativt ofta och gör saker tillsammans allihopa.

Så himla svårt! Han kommer ju bara gå 15 timmar i veckan, hos dagmamman förmodligen 2,5 dagar i veckan och på dagis antingen 3 eller fem dagar i veckan. Cera ska ju vara hemma ett år till men eftersom det inte finns ett enda barn över 1,5 i vårt område som inte går till dagis så tycker jag inte att det känns rätt att ha honom hemma ytterligare ett år då han fyller 3 i höst...

Någon som har erfarenhet av både och eller bra dåligt överhuvudtaget? JAg har själv bara gått hos dagmamma så jag är lite rädd för dagis..min man är tvärtom. Och har bara gått på dagis :-)

tacksam för input!!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Nu är detta inte ett svar på din fråga men jag håller inte med om att Kaspian inte skulle kunna vara hemma 1 år till.
I jämförelse med Cera är han "stor" men i färhållande till världen så är han ännu liten.

Kaspian är 6 mån. yngre än Klimp.
Själva har vi bara kusinerna i vår närhet, som vi träffar då och då när de inte är på dagis och vår plan är att ha både Klimp och Smulan hemma så länge vi bara kan.

Som sagt, inget svar på din fråga utan mer en putt i häcken på dig om att DU visst lyckas lära, leda, underhålla, stimulera och umgås med Kaspian i 1 år till.

:heart: :)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Tillägg:

Du slipper dessutom alla (j*la) hemska dagissjukor :wink:
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

HEhe...läste din andra tråd Kalasis och håller verkligen med! Men det är inte jag som ska vara hemma i höst utan min man och han är inte alls lika övertygad som jag utan vill att Kaspian ska gå på dagis eller dagmamma, ivrigt påhejad av min mamma och många andra som anser att han behöver det..

Jag har verkligen inte upplevt att han saknar något av att vara hemma med mig, jag vill helst att det ska fortsätta så, men jag måste ju också kompromissa med den jag lever med. Och han säger att han inte vill ha båda hemma..men han kanske ändrar sig i ju och för sig..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Det var faktiskt en av de saker som jag gillade mest med USA, där fanns det ju massor med hemmamammor, och det var inte ett dugg konstigt att vara hemma med sin tvååring och sin bebis. Träffade många andra mammor som hade jämngamla barn och verkligen inte ifrågasatte om de "behövde" day care. Utan det var självklart att det hade man bara om man prioriterade att jobba istället för att vara hemma. Alltså inte för barnens skull utan för föräldrarnas. Mer ärlig inställning tyckte jag..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Min man blev lite grön om nosen först :mrgreen: vid tanken på att vara hemma med båda barnen.... men han har vant sig! :lol: Och är helt seriöst en superhemmapappa nu.

Det var ju inte så himla lätt att plötsligt vara hemmamamma med en typ 10 dagar gammal bebis heller, eller hur, när man aldrig har varit förälder förr? Men måste man lära sig så gör man ju det. Låt honom inte slippa undan sin egen utveckling! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

JAg har börjat peppningen, hoppas han ändrar sig, själv tycker jag att det större delen av tiden är lättare, eller i alla fall betydligt roligare, att vara hemma med två barn än med ett! Och det lär ju bara bli mer och mer så ju större Cera blir? De har ju mycket utbyte av varandra nu, men när hon kan gå och springa och så blir det ju ännu mer.

SÅ jag har sagt till M att jag tror han kommer tycka det är lättare att ha Kaspian hemma istället för att ha en ensam Cera som saknar Kaspian några timmar varje dag :-)

Men jag tror nog inte att KAspian dör av 15 timmar i veckan heller om han nu inte ändrar sig :-) Han gillar att vara iväg på äventyr utan oss, är en del hos mormor och morfar bland annat och det älskar han!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Och vi har iaf bestämt oss för att det blir dagmamma om det blir nått. Hon har 8 barn från 2 till 5 år, hälften tjejer hälften killar och hon har jobbat som dagmamma i över 20 år. Kör ur och skur med nästan bara utevistelse. Igår när vi var där och hälsade på vid 15 tiden hade de varit ute sen halv tio på morgonen och grillat korv i skogen. Hon bor helt underbart, precis vid stora skogen och med utsikt över en stor sjö som man kan bada i.
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Då riktar jag om sparken i häcken åt din make istället :D :lol: !

:heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

...samt slutar posta innan jag har skrivit klart...

Gott också att ni har kommit till ett beslut gällande dagmamma eller dagis!
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Tack! Jag ska fortsätta peppningen :-) Sen får vi väl se hur det blir nästa höst när lillungen är två. Då är våra föräldradagar slut..men jag är inte alls sugen på att ha dem en massa på dagis då heller. Men men den dagen den sorgen :-)
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Eller förresten, du kanske har några tips på hur man löser det hela kalasis..och Chokladkaninen också vet jag har lyckats pussla en massa?! Jobbar ju som itkonsulter både jag och min man, inte helt optimalt när man vill jobba deltid..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jobba omlott, om man kan flexa en smula. En börjar tidigt och den andra börjar sent. På så sätt kan båda få ihop 6-8 timmars arbetsdag, vilket blir ordentligt effektiv tid dessutom. Sedan kan man ju ofta jobba en smula hemifrån också, så kanske man kan lösa det med någon dag/helg var också, för att göra undan somligt. Och vips har man fått ihop det (eller så) 8) :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Åh Maya, jag har fått min möjlighet i princip mig serverat på ett silverfat så jag har inte så mycket tips att komma med :roll: :heart:
(En guldarbetsgivare; de ville inte säga upp mig utan gav mig alla förutsättningar, vi har utöver det billigt boende och makens jobb med följande schema som gör att vi kan ha det som vi har ett bra tag framöver).

Cissii m.fl. är i det här fallet esset på såna här frågor!
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Såvitt jag förstår så jobbar ni alltså en del båda vuxna i familjen? Men har ändå barnen hemma?

Och billigt boende..I wish..känns som att i Stockholm är det antingen billigt boende(relativt) och evgihetslångt till jobbet. Eller dyyyrt boende och hyfsat nära till jobbet.

Nu har vi som tur var det rätt bra ändå och skulle klara ekonomiskt att båda jobbar 70-80 % eller nått. Problemet är bara att få till det med arbetsgivaren. Jag ska luncha med min chef på torsdag och försöka lägga fram att jag vill jobba 50% efter jul. Deras motargument är att det är svårt att sälja konsulter på halvtid.

Känns som att det här mer blev kackeltrådsforumet! Men tack för stöttning!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"