Ryggvärk och foglossning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Ryggvärk och foglossning

Inlägg av Solglimt »

Är det någon som har några knep för att bli av med det? Jag är i vecka 25 och har svårt att röra mig pga ryggvärken :-(. Hade gärna fått fler barn efter detta men nu känns graviditeten så svår att det nog får räcka efter den här gången.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mäh, grattis! :D

Jodå, ett helt magiskt: Balansplatta. Jag kan inte nog predika hur underbart, fanastiskt och totalt förvånande effektivt det är! Bums in på Stadium och köp, Casall har.

Stå 5x5 minuter och öka på allt eftersom. Du kommer att bli förvånad över hur stel du är och hur lite du rör dig, jag lovar. Och man blir smärtfri, i allafall i stort sett.
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

Tack TorpSara!
Balansplatta ska inhandlas! Hoppas det hjälper. Kram!
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Sagasmamma »

och på samma tema: pilatesboll!

Jag köpte en boll och satt på hemma istället för stol. På så sätt får man automagiskt rätt hållning när man sitter+man tränar rygg/mage stabilitet. fast det måste vara en Stor boll, jag tror jag hittade en som var 85cm på ica Maxi.

Annars, yoga-fantast som jag är, skulle jag rekomendera gravidyoga, bra mot stelheten +kan hjälpa dig med andningsförberedelser inför förlossning.

(jag hade massor av ont i ryggen på slutet, då var ett helt batteri med åtgärder för hålla det i schack: yoga (kort stund morgon+kväll) +vattengympa +värmedyna +pilatesbollen +gravidmassage)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Du har redan fått fina tips men jag kan inte låta bli att länka till min tråd jag hade i somras.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20132

Kram från Nancy
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

Tack, Sagas mamma och Nancy!
Jag har faktiskt inte kommit mig för att inhandla balansbräda eller pilatesboll ännu, men ska skaffa endera för jag tror på balansövningar. Jag har läst din tråd, Nancy, och även den tråd som man länkade till i din tråd. Det är så många tips att man ej vet vad man ska satsa på...Jag vet att jag belastar fel, för jag har som ischiasvärk ner över båda skinkorna och när jag lägger mig på rygg på golvet och pressar svanken mot underlaget knakar det i hela ryggen... :( Känns så deppigt att man nu bara har att se fram emot att det blir sämre fram till förlossningen, i takt med att barnet blir allt tyngre.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

NIX! Jag blev helt symtomfri, och det var helt logiskt. Jag hade det som allra värst i v 18-20, men från v 25 var jag frisk. Måla inte fn på väggen än, utan upp på plattan och träna! :D :thumbsup:
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

TorpSara, nu har jag tränat på brädan i 3 dagar. Det är kanske för tidigt att dra slutsatser, men jag tycker faktiskt att det redan blivit något bättre :-) Tack igen för tipset, ska fortsätta med detta och förhoppningsvis klara slutet av graviditeten utan alltför stora smärtor. Kram på dig
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp! Jag är snudd på religiös., och utlovar en mirakulös förbättring på tio dagar! 8) :lol:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej solglimt och ni andra!

jag sitter här, som vanligt, och läser gamla trådar. försöker förbereda mig för nästa graviditet :D . och jag undrar helt enkelt hur det gått för dig solglimt. blev det bättre med balansplatta och pilatesboll för din del?

kram

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Ryggvärk och foglossning

Inlägg av eefwah »

Ohoj! Här har jag visst redan varit och frågat men inte fått svar. Ropar igen: soooolgliiiimt, hur gick det med foglossningen och balansplattan?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"