Träning med inspiration från Doman

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Träning med inspiration från Doman

Inlägg av Sofiapia »

Hej,
Lillkillen har legat på mage en stund varje dag sedan födseln, ofta på tjock filt och med sockar. När jag hittade till detta forum åkte sockarna av och filten bort. Vi har ett stort köksbord som han fått vara mycket på. När han började vara frustrerad över sin oförmåga att ta sig framåt började vi hjälpa till med stöd bakom fötterna. Senare byggde vi en ålningsbräda till honom, som han har varit i några gånger per dag i 3 veckors tid. Jag har tagit till mig råden här, att frustration och läten är ok. På senare tid har dock frustrationen övergått i gråt och ledsamhet. Jag tror att vi kanske lurade honom när vi hjälpte till med stöd under fötterna, för nu flaxar han ofta med fötterna i luften och tror att stödet ska komma.

Ni som har använt ålningsbräda, har ni hjälpt till något också i början? Hur brant lutning rekommenderar ni för att få igång ålningen? Hur långa stunder har de varit på ålningsbrädan? Hur lång tid tog det för dem att få igång rörelse? Har ni bra tips på hur vi kan fortsätta träna ålning, men med mindre ledsna miner?

Vi har lagt fokus på ålning och ännu inte riktigt kommit igång med strukturerad träning av övriga delar i Domans träningsprogram i "How smart is your baby?". Är det rätt prioriterat? Några andra delar som ni speciellt rekommenderar?

Tackar så mycket för alla tips ni vill dela med er av!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Sofiapia

Nej ni har inte alls lurat honom. Men han är antakelig en smart kille, som har sett hur han lättast kan lösa problemet???

Låt honom få hjälp i fortsättningen, och sakta låta hjälpen bli mindre. Håll nere hans ben, så tårna kan få feste. Stöd bara lite när han sparkar i från. Hjälp honom att böja knät, då kan inte foten "spralla i luften", men ligger där den ska för att han ska få tag.

Krypbrädan, den ska luta så mycket att han glider ner en liten bit när han rör armar och ben. Han ska alltså inte kana ner, och bli skrämt från vettet, men han ska glida ner så mycket att han fattar att, "Jaha, när jag gör SÅHÄR, så händer DETHÄR!"

När det börjar bli väl lätt för honom att ta sig ner brädan, då sänker ni, så blir det svårare för honom, och har får jobba mer själv.

Som för alla som tränas av någon, så måste den här lillkillen också få pris och beröm. Det ger man lättast med fysiska kramar och närhet. Lyfta upp honom efter ett han jobbat lite, och berömma! Tänk på din attityd, och va så motiverande som du bara kan. Visst är han liten, men han fattar.

Låt honom inte vara på golvet i få, men långa stunder. Gör det till lek och roligt, korta, men MÅNGA vistelser under dagen. Lägg dig gärna själv ner på golvet. Eller sitt där och vik kläder eller läs tidningen eller vad du nu har för syssla för dig. Kan den göras på golvet medan lillkillen ligger där? Ja, men så gör den på golvet då. Sällskap vill även småfolket ha.

Och rädda inte från golvet!! Golvet är en trygg och säker plats, HANS plats, så för all del, säg inte till honom genom handling att han behöver räddas. Det är ofta det vi gör när vi tar upp barnen när de gråter. De "ropar på hjälp", och vi kommer räddande till. Avleda, och ta snabbt upp när det blir en liten paus i gråtandet. Berömma! Då skickar du inte meddelandet om räddning.

Tyckte du det blev lite klarare nu? Om inte, så hör av dig igen. Hör förresten av dig oavsett, så jag får höra hur det går.

Och följ gärna bloggen, goda tips kommer framöver, jag lovar!
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Tack Hege, klart och nyttigt som vanligt!

Lillkillen kämpar på med ålningstekniken. Jag har på din rekommendation höjt ålningsbrädan lite, så att han ska få mer hjälp att röra sig nedåt. Vi byter också rum och läge ofta. På mage på köksbordet vid frukosten, i ålningsbanan några gånger på dagen, i sovrummet på golvet när jag sitter bredvid på eftermiddagen och i badrummet på kvällen till badet. Naken på två lager handdukar på det varma badrumsgolvet är en klar favorit. Frottéhandduk som underlag passar bättre än jag trodde och han lyckas förflytta sig bäst där hittills. Jag lyckas inte hjälpa till så bra, men det kanske inte behövs om han inte blir för ledsen när han tränar själv. Beröm får han däremot mycket!

Balansövningarna gör vi också några stycken per dag. De är ju lätta och roliga. Läs och synträningen har vi däremot inte kommit igång med. Det är en liten tröskel att ta sig över att göra korten, men nu har jag hittat till http://theclassicalmommy.com/ där jag hoppas hitta vad som kan tänkas behövas för att komma igång snabbare.

Jag återkommer med rapport eller fler frågor. Tack för ditt svar! Bloggen följer jag med nöje.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vad kul att höra! Och jättebra tycker jag det hörs ut med olika ställen att åla på, och med olika underlag. Variation tycker ju även de små om!

Om du inte gör kort för honom att titta på, så försök ha tänket med när du införskaffar leksaker. Stärka färger, mycket kontrast, och har du en riktbar lampa? Rikt ljusstrålen mot de färggranna leksakerna. Mycket att se på = mycket hjärnstimuli.

Roligt att du tycker om bloggen! Det inspirerar till mer skrivning.
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Hej!
Nu ålar lillkillen för fullt här hemma. Korsvis får han till för det mesta även om höger ben är effektivare än vänster. Det är så roligt att se glädjen hos honom när han kan ta sig fram själv :heart: . Spännande också att se vad han intresserar sig för och väljer att utforska, nu när han själv har valmöjligheten :D .

Vi har börjat med mattekort också. Jag skrev ut på A4 och la i en plastficka. Nu har vi hållt på i en dryg vecka, men jag funderar på att göra ett uppehåll eller avbrott. Idag intresserade han sig mer för snöret på byxorna och färgen på kudden som han satt på än korten. Jag har försökt att visa snabbt och vara glad och uppmuntrande under passet och ge mycket beröm efteråt. Jag började fundera på om jag ska byta 3 kort per dag för att göra det mer spännande, men just nu spelar det nog ingen roll eftersom han inte tittar upp på korten. Ska jag låta det vila några dagar eller är han kanske för liten för mattekorten? Doman tycker ju att 3-6 månader är en perfekt tid att börja och han är ju 4,5 månad och jag upplever det som att hans syn är helt ok. Det kanske inte är något att fästa så stor vikt vid att vissa pass inte blir så spännande? Jag gör det för att det ska vara roligt för honom, men det är ju svårt att veta innan vi startar passet om det ska bli uppskattat eller om annat är mer spännande just då. Ja, vad tror ni?

Vad har ni för erfarenheter av vad som uppskattas att börja med i denna ålder? Spontant känns Domans förslag med en choice board lite "over kill", men det kanske är någon som har testat? Har ni använt någon bra länk/fil för bits of intelligence cards som varit populära? Det får inte bli för ansträngt, utan glädjen i att lära sig spännande saker och göra något tillsammans måste finnas där. I en annan tråd läste jag detta:
Anna skrev:Vill därför bara i all vänskaplighet varna dig för styra och ställa-sjukan Den så kolossalt utbredda i dessa dagar, där föräldrar från alla håll uppmanas att STIMULERA och TRÄNA sina små barn. Som om de inte skulle utvecklas annars.
Styra och ställa-sjukan vill jag undvika. När är man i riskzonen :roll: ?
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej

Allra först, jag tror inte Anna siktar till Doman med "styra och ställa-sjukan". Jag tror hon menar alla dessa baby-simning, baby-teater, baby-sång och dylikt.

Det tror jag är superstressande för barnet också.

Att vara hemma och stimulera, det är en halt annan sak.

Bra med ålningen! Uppmana till så mycket ålning som du bara kan. Sätt dig ner i andra ändan av rummet och kalla på honom. Gör du detta fler gånger om dagen, så rullar det på med meter.

Mattekorten....
Kom i håg att han är snabb! han lär sig snabbare än en 1-åring. Och en 1-åring lär sig snabbt!!

Kanske går det för sakta? Försök byta ut fler kort i taget. Visa i FÅ sekunder. Kom i håg att han bara behöver kasta en super-snabb blick på korten. Han behöver inte titta flera sekunder som vi vuxna måste.

Försök att låta honom lösa ett problem. Håll upp två kort, och säg en av siffrorna. Vilket kort tittar han på?? Om han tittar på båda korten, vilket kort tittar han längst på? Och hur ofta har han rätt?

Jag har aldrig upplevt själv att så små barn kan "svara" tillbaks, men Institutet säger att det kan de. Om de får möjligheter att göra det på sätt de kan klara av. T.ex titta på choice-board. (Titta på två mattekort är ju faktisk lite choice-board.)

Om du känner att han svarar rätt, och får med sig det du förmedlar, så tycker jag du ska fortsätta. Att lösa "instant math" (vad ska vi översätta det till svenska med? Ögonblickligen matte??) är ett fönster som står öppet så kort, så kort tid. Redan vid två års ålder så stängs fönstret om man inte har börjat med matten. Har man däremot börjat vid tidig ålder som du gör nu, så stängs inte fönstret. Så försök lite till.

Men jag är nyfiken på hur han löser problemet med två kort, kan du inte försöka, och låta oss veta??
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Dags för en sen uppdatering.
Lillkillen lärde sig krypa när han var 7,5 mån. Jag tyckte aldrig att han fick till ålningen klockrent. Vi försökte begränsa höger fot med en tjock stickad socka och barfota på vänster. Enda gången han använde båda lika bra var på en tjock handduk eller en tjock matta, när han fick stort motstånd allså. Jag hoppas att det tyder på att han kunde, men inte ansträngde sig med båda benen om det inte behövdes. Kanske så att vi får försöka träna lite ålning igen när han blir äldre. Nu är lillkillen 9,5 månader och tar 4-5 steg själv. Han står upp bra med balans och kan behålla balansen efter några steg. När han tappar balansen är han bra på att sätta sig ner, så jag är aldrig orolig att han ska slå i bakhuvudet. Det är nog inte långt kvar nu tills han går själv. Kryper gör han snabbt som bara den.

Vi hade lite uppehåll i matteträningen eftersom den inte alltid lockade. Nu visar jag korten någon gång i veckan, och det uppskattar han mycket. Det är lite svårt att veta hur ofta jag ska byta kort eftersom jag inte riktigt håller samma tempo som Doman vill. Vi har gjort några addition och gör problemlösning ibland. Har är inte säker på problemlösningen. Ibland tittar han på rätt kort och ibland inte. Nu var det ett tag sen vi gjorde problemlösningen och det verkar som att korten är roligare just nu, så vi kanske ska strukturera upp vår matteträning lite igen. Så länge han tycker det är skoj.

Lästräningen uppskattas ofta. Pappa visar korten och lillkillen tjuter lite nöjt. Ibland är det annat som lockar och inte heller läsningen följer vi lika noga som Doman rekommenderar.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Hej!
Läste lite här på forumet och fick några funderingar. För att inte trådkapa flyttar jag mig hit:

Hur kör ni era mattesessions?
Luvisen: Fattade jag det rätt att du bara visar samma kort en gång? Kör du dom i ordning då? Jag förstod det som viktigt att första gången ett nytt kort visas så ska det vara före nästa (alltså 31 före 32 när man blandar in dem i två olika sessions med 4 andra kort). En gång per kort är ganska långt ifrån Domans förslag (har lånat ut boken, men han har flera sessions per dag och utbyte av 2 av 10 kort/dag, så det blir ju rätt så många tillfällen).

Det kanske är nyckeln för oss också. Jag lyckas inte hålla lillkillens uppmärksamhet på 5 kort/session. Han vill springa iväg mycket snabbare än så. Jag fortsätter så länge han tycker det är roligt, så ofta blir det max 3 kort. Ibland tror jag att det beror på att han tycker det är tjatigt med samma kort så många gånger. Vi får inte till så många sessions per dag heller, så vi trampar lite vatten nu tycker jag. Addition lockar inte mycket mer.

Så tips för att få tillbaka lite attraktionskraft till matten tas gärna emot.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hei Sofiapia

Det finns barn som bare behöver se korten én enda gång. De fleste av dem är ett år eller yngre. De lär snabbast av alla. Fem-åringar som ska lära läsa behöver se korten flera gånger, de lär saktare än fyraåringen. Som lär saktare än treåringen. Som lär saktare än... Allra snabbast lär han under ett år.

Hur snabbt visar ni korten?

Så här snabbt ska det göras.

http://www.youtube.com/watch?v=8HnpKHJJVYA

Nya kort MÅSTE komma kronologiskt. Barnet lär vid att han ska få se ett nytt kort som har en prick mer än förra gången han så ett nytt kort. Det måste vara så förutsigbart för honom. Han VET at nu kommer det ett kort med en prick till, det är inte det han väntar på. Han väntar på att höra vad det HETER när det är en prick till. Hva heter det som kommer efter "trettisju"?
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tack för youtube länken Hege :thumbsup: Den damen hade tränat :lol: .

Ja, fort fort ska det gå! Kul att SE ur ngn annan gör. Sånt diggar jag- jag är väldigt visuell av mig!

Sofiapia: Ja, jag visade 1 bara en gg. That's it. Ena dagen

"Hallå! Här är....1 .....2 :!: :P Tjohoo!"

När jag sedan hade en liten hög med prickkort som jag hade visat tog jag två och gjorde problemlösning eller operationer med dem. För då ser Bebis dem igen lite då och då. :wink:

Jag tror det är viktigt att ta till sig hur barnet lär sig, hur de verkligen suger upp info. Då fick jag iaf mer tilltro till att det räckte med min utformning och bevisligen tycker den lilla människan att det är mkt skoj med matte och läsning. Det viktigaste är iaf intakt- lusten till inlärning!

Inte haka upp sig på exakt hur Doman utformat sitt program. [-X Låt dig ledas av litens glimt i ögat! :P
Kram Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Hej,

Ni har så rätt. Snabbheten är nog helt ok. Att vara positiv och göra snabbt har jag tagit till mig. Att gå från 10-15 rep (eller hur många de nu rekommenderar) till 1 har jag inte vågat tro på.

Så klart vi ska ändra upplägg! Tack för det.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "