Hej hej,
Jo så här är det, Lillebror kräktes på annandagen, en gång, lite diarré. Äter lite kräks inte mer och sen hepp! på söndagkväll kräks. Vill äta måndag, tisdag, och sen onsdag lunch, kräks lite, äter lite mer under dagen, kräks onsdag kväll.
Efter onsdagkväll så backade vi matintaget, gav mest fruktpuré och majskrokar, och sen har vi fasat in mer och mer mat, och hans aptit har också ökat. Nu i morse märker jag att han mår lite tjuvigt, vill inte äta riktigt och till lunch spottade han mest ut det jag erbjöd. Lite äpple gick ner och några russin.
Och så då efter middagsvilan här så har han kräkts i sängen när jag kommer och ska ta upp honom (inte så mycket, lite grann bara) Nu verkar han må rätt illa vill inte dricka nåt direkt och inte äta heller så där, men är ändå pigg och lajjar runt och så. Vad sjutton kan det här vara för nåt skräp, borde jad ta honom till doktorn?
/oroliga mamma
magsjuka igen, eller vad är det här?
-
Lillstrumpan
magsjuka igen, eller vad är det här?
Stora 0630 Lilla 0903
Låter precis som den magsjukevariant som kompisarna haft under hela julhelgen. Alla började om mellan 2 och 3 gånger, med ett par dagars mellanrum. Och det vände inte förrän de var ordentligt noga med vad man fick stoppa i sig. Då jag själv har haft samma problem i alla år, och mina ungar med, har jag utarbetat följande modell för att köra magsjukor på porten. Har man inte min erfarenhet i ryggen tycker man nog jag är väl drastisk. Men det här är det enda som funkar här hemma. Och samma fick kompisarna alltså erfara nu under julen.
Vid minsta tecken på magsjuka (kräkning el diarré):
Direkt stopp på all fast föda.
ENDAST vätskeersättning tills barnet haft 1 HELT kräkfritt/diarréfritt dygn (samt Piggelin, om det uppskattas)
1 liter vätskeersättning per dygn (och absolut minimum 5 dl), ges i doseringsspruta, sked, mugg el vad som funkar bäst. Men vätskan måste i.
Därefter LÅNGSAM infasning. Vätskeersättning i ytterligare 1 dygn tillsammans med BRAT-kost: Banana, Rice, Apple, Toast
Nästföljande dygn - utöka med kokt fisk, kokt potatis, kokt kyckling, blåbärsoppa, vilket jag håller i 1-2 dygn.
Först därefter är ungen friskförklarad här hemma. Och då ges tonvis med smör i maten, för att fetta upp litet benrangel, med utskjutande höftben och skulderblad som står ut som små spjut bak i ryggen
. Men här brukar det bara ta 2-3 dagar så är de tillbaka i sin gamla kroppsform igen.
Krya på sig
Vid minsta tecken på magsjuka (kräkning el diarré):
Krya på sig
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Lillstrumpan
Hej Ewa! och tack!
Nu är lillebror mycket bättre, det var nog nåt slags virus. Vi var till doktorn på Vårdcentralen och jösses säger jag bara, vilken klåpare, kunde googlat till mig ett bättre diagnos
Bra tips, dom ska jag verkligen ta till mig. Nu idag har storasyster kräkts
tar liksom aldrig slut. Fast det verkar som mina ungar bara kräks, det kommer liksom inget ur andra så, märkligt. Storassyster sitter nu och suger på en piggelin så får vi se vart det tar vägen.
I övrigt känns det som om den här lilla familjen har sån jäkla otur hela tiden och åker på allt!! Gaah! Fast så kanske det är hos alla småbarnsfamiljer.
Nu får det bli sommar!
Nu är lillebror mycket bättre, det var nog nåt slags virus. Vi var till doktorn på Vårdcentralen och jösses säger jag bara, vilken klåpare, kunde googlat till mig ett bättre diagnos
Bra tips, dom ska jag verkligen ta till mig. Nu idag har storasyster kräkts
I övrigt känns det som om den här lilla familjen har sån jäkla otur hela tiden och åker på allt!! Gaah! Fast så kanske det är hos alla småbarnsfamiljer.
Nu får det bli sommar!
Stora 0630 Lilla 0903