Vara hemma och studera

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
Mrs Green
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 18:44
Ort: USA

Vara hemma och studera

Inlägg av Mrs Green »

Hej,
Jag undrar om det är någon här på forumet som är ensamstående och hemma med sitt barn och samtidigt studerar?
Jag vill så gärna börja plugga igen. Skulle vara skönt att få höra att det GÅR även om man är själv om att sköta sitt barn.
Kramar,
H
älskling född -081017
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej :D

Jag studerar ju inte ännu. Men jag kan bara säga att det hade inte varit några som helst problem. Jag hade haft 8 tim vaken tid att studera på per dag eftersom Celeste har ensamlek två tim, sover två tim och sen kvällarna. Så 8 tim och jag räknar bort 8 tim sömn per dygn för min del.
Har man någon barnvakt el kanske dagis så är det ju absolut inga problem, bara man har en strukturerad vardag så känns det mesta möjligt tycker jag.
Ska söka till en skola i Januari, som jag förhoppningsvis börjar efter sommaren. Kör på tycker jag, barn är ju sällan ett hinder till någonting tycker inte jag. Kan tänka mig att man blir väldigt målinriktad och effektiv i sina studier eftersom man inte har tid att lata sig. :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Mrs Green
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 18:44
Ort: USA

Inlägg av Mrs Green »

Effektiv ja, det kan jag också tänka mig att man blir. Det skulle jag gärna vilja tvingas till :D
Jag vill inte lämna på dagis,han är bara 14mån, så just nu försöker jag hitta om utbildningen finns på halvfart. Det tror jag är bästa lösningen för oss.
Ska du plugga på heltid om du kommer in?
älskling född -081017
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej

Nej det kan förstå. Min dotter är ju fortfarande hemma oxå, hon fyllde tre alldeles nyss. Om jag kommer in ska jag plugga heltid, och funderar på om Celeste ska börja dagis då. Hon kommer vara 3,5 år. Men funkar inte det så får hon vara hemma. Har man bara en kompis/släkting/ diverse som man kan lämna över till vid absolut kris, så tycker jag ofta att det funkar.
Det finns ju massor av distansutbildningar med, det är ju väldigt smart om man vill vara hemma.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Mrs Green
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 18:44
Ort: USA

Inlägg av Mrs Green »

Så hur har du fått det att gå ihop ekonomiskt då, om du varit ensamstående och hemma i snart tre år?
Jag har redan 6 års högskolestudier bakom mig så jag får inte ta mer studielån.
Sitter och funderar lite på hur jag ska göra..hmm :-k
älskling född -081017
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Inlägg av My Precious »

Hej och välkommen hit!

Att studera istället för att jobba går minst lika bra. jag tror inte att förskolan gör någon skillnad där. Däremot är det nog värre om du inte kan ta mer lån. Om du redan har 6 års studier, vad är det som gör att du fortsätter? Ska du professera eller något liknande? I så fall kanske du kan hitta någon sponsor eller så. Alternativt får du söka extra jobb. Hur har du tänkt där?
hör dig och berätta hur det går!

KRAM



:P
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej

Jag har ju blivit på pappret ensamstående alldeles nyligen. Men har väl ändå varit det omvårdnadsmässigt innan. Hursom så vet jag inte hur det har gått ihop. Levt på lite pengar, haft min mamma som barnvakt, försökt tjäna pengar hemifrån, sökt bidrag, lånat en hel del tyvärr med. Men det är lixom värt det ändå tycker jag för att inte behöva dagis så tidigt.

Jag får inte heller mer lån, men funderar på om min mamma kan ta ett vanligt banklån istället. För jag får inte. För det är ju egentligen samma sak nuförtiden, sen CSN ändrade sina avbetalningsregler. MIn utbildning (konditor tänkte jag bli) är bara ett år, så då behöver man kämpa med saker i ett år. Sen vill jag iofs starta eget, så det blir väl inte att ligga på latsidan då heller direkt. :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Mrs Green
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 18:44
Ort: USA

Inlägg av Mrs Green »

Hej igen!
Jag funderar fortfarande, det går långsamt här :roll: :wink:
Men helt klart ska jag ordna det på ett sätt så att jag kan vara hemma med liten. Håller med dig cissi, att det är de värt!
Som tur är så har jag liksom alltid levt på lite pengar och aldrig haft nåt problem med det, så det går nog bra att fortsätta så :lol:
Och doktorera ska jag inte, fast det låter spännande :)
jag tänkte bara prova någonting helt annat.
Min familj tycker jag är knäpp som "kastar bort" en hel utbildning, fast jag ser det inte så. Jag hade ju inte varit den jag är idag om det inte vore för alla de åren.
Ärligt talat så var det liten som fick mig på andra tankar. Under mamma ledigheten har jag fått distans till mycket och kunde se på min tillvaro med andra ögon (inte helt ovanligt kanske)
Men har ju som sagt inte funderat klart ännu, så jag får återkomma :oops:
älskling född -081017
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"