Min 4 åring går bara 15 tim- utanför gruppen?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
vicky77
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 13:26

Min 4 åring går bara 15 tim- utanför gruppen?

Inlägg av vicky77 »

min 4 åring går som sagt bara 15 tim och det jag märkt är att han ej är med i gruppen på samma sätt som förr. Känns jobbigt då han är en kille som älskar och behöver dagis. jag hade gärna betalt för att få ha han där heltid.

Sen ett annat dilemma. Nu går det magsjuka där och då vill jag givetvis hålla han hemma för att han ej ska bli sjuk eller vi där hemma. men då blir ångesten stor över att han blir borta mer från dagis. Hur brukar ni göra?(ni som har barn på dagis) Vissa säger att han ska gå så att han blir härdad etc....
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:shock: Magsjukor kan man mig veterligen knappast HÄRDA bort ](*,) Antingen tycker du att det inte gör något om han får magsjuka, eller så tycker du att det är onödigt och håller honom hemma, för att du kan. Det är upp till dig. Härdad av att vara där blir han dock inte, i den meningen att han kommer få FÄRRE magsjukor i framtiden. Du får fundera över om du tycker han behöver ha det nu eller inte.

Vad gäller att bli utanför gruppen - mina båda går 12 tim/vecka - och det funkar alldeles förträffligt :D . Den mesta planerade verksamheten sker på förmiddagarna, då mina är där, och det är de då alltså med på. Så jag har inte upplevt några som helst problem med det.

Jag tycker att du ska ta upp det med personalen. Vad gör de/kan de göra för att svetsa samman gruppen. För att ta med barnen i gemensamma aktiviteter och sysslor och få dem att jobba tillsammans. På så sätt svetsar man samman grupperna. Lämnar man dem i huvudsak till fri lek så överlåter man ansvaret på barnen. Och det tycker inte jag är särskilt snällt.

Att din lille blott 4-åring skulle ha mer behov av kompisarna på dagis än av sin tillhörighet hemmavid köper inte jag. 15 timmar i veckan motsvarar ju cirka 3 timmar om dagen, vilket är vad Anna rekommenderar i tid utanför flocken för 4-åringen. Så bättre självförtroende! DU är viktigare för honom än vad du ger dig credit för. Vill man sedan bjussa på mer kompisar funkar det ju utmärkt att bjuda hem en kompis också någon gång ibland. Från dagis eller någon annanstans ifrån. :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
JohanK
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 23:23
Ort: Uppsala

Inlägg av JohanK »

Vi har upplevt samma problem.
Inte att vårt barn är utanför gruppen men att han förstår att andra barn är mer tid på förskolan och han vill göra som dom andra. Han är där fem timmar per dag under tre dagar.
Tyvärr har jag inget tips att ge men vet att fler föräldrar med 15 timmars barn upplever detsamma.
I vårt fall har vi försökt förklara orsakerna till att han är där kortare tid än dom andra och till viss del förstår han. För egen del kommer jag att prata om 15timmars problematiken med politiker inför höstens val för att uppmuntra dom till att hitta kreativa lösningar.
Utan att säga något illa om Anna W så behöver hon inte ha rätt i att barn bara vill/bör vara borta från "flocken" mer än 3 timmar per dygn. Personligen har jag ingen psykologisk kompetens men tror att barn är olika och har olika behov och att den tiden troligen är individuell.

Så mitt enda tips är att försöka prata med barnet om detta och ge det goda som även du har till det.
kalinka
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 21:43

Inlägg av kalinka »

Ett litet tips är att ta hem honom helt...da slipper han ju att va utanför...eller hur?
Hemmamamma -83
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"