Det där med social delaktighet

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Det där med social delaktighet

Inlägg av chokladkaninen »

Vi håller på att renovera här hemma, så jag är ganska upp i det. Min man läser en kurs och är ganska upp i den. Så då och då blir det så att den som har barnen känner sig lite hindrad av dem, och hellre skulle vilja bryta upp golv/skriva uppsats. :oops:

Idag var en sån dag. :cry: Jag hade barnen på förmiddagen, och vi gick och plockade lite hemma, men satt mest och hängde, fick besök av en vän och hennes bebis, gick ut och käkade sedan lunch på ett kafé (eftersom jag har rivit ut köket). Sedan gick vi hem och barnen sov och jag renoverade. Efter lunchluren tog deras pappa, som varit i skolan på morgonen, över barnansvaret men lyckades inte göra något vettigt med dem, han heller. Bebbo blev grinigare och grinigare. :cry:

Men efter middagen konstaterade jag att vi verkligen behövde gå och handla, klädde på Bebbo och tog med honom till affären. Och så trampade vi runt där, diskuterade vad vi skulle ha och småpratade lite allmänt, och han hjälpte till att trycka på kortläsare och lägga saker i vagnen. 8) Och, alltså, nöjdare unge får man leta efter! Grinigheten var som bortblåst!

Så när vi kom hem gick han runt och småpratade med alla, drack lite välling och tog fram en ren blöja åt sig. Sedan tyckte han att det var kväll och gick helt sonika till sin säng och försökte klättra i. :heart:

Social delaktighet rular! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och barn är toppen att ha i renoveringen! Men man får ju anpassa sysslorna lite när de är med, men jag lovar att det går och det blir idel harmoni. De kan bära, lyfta, hålla, tejpa och skruva. VAD är inte så noga, huvudsaken det är viktigt och blir bra. De märker ju att det är på riktigt, liksom. :D Vi hade aldrig klarat detta husbygge utan Ed! (eller, utan social delaktighet...)
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Ja.... men det är så mycket spikar! :? Och kakeldamm... :? Och målarfärg.... :? Och andra livsfarligheter. :cry: Men jag ska gå och städa undan lite av livsfarligheterna nu och imorgon kommer hantverkarna och kopplar ur el och vatten, så sedan kanske jag kan hitta på något lite mindre farligt som de kan hjälpa till med? 8)
Jag lovar att lägga pannan i djupa veck och fundera ut något! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, lite kakeldamm dör de inte av. Här har vi ju både hemska sågar och höga ställningar, och man får ju göra lite avkall på sitt eget arbete under tiden man får hjälp...8) Dock har vi ju uteslutande giftfri färg, fördelen med att vara byggnadsvårdsnörd, så det brukar han få arbeta med när någon orkar.
http://a3.vox.com/6a00f48d01c42a0001011015e441e3860b-pi :shock:

Bra jobb är att tejpa fast, hålla i när man skruvar, sortera kakel, annan sortering, bärhjälp och hållhjälp. Man får hitta på. :D
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Ååååh, vad fin bild! :D
Vi har vattenbaserad färg, men det betyder väl inte nödvändigtvis att den är giftfri, eller? Sedan tänker jag också att det är viss skillnad på en kompetent 3-åring som Ed eller Storasyster och på en Bebbo.... som jag inte riktigt vill se luta sig mot en nymålad vägg.... men han är bra på att sopa, kanske kan han få sopa och svabba om jag bara spiksäkrar golvet först, och Storasyster kan säkert hjälpa till att tejpa. :D

Och sedan när vi börjar skruva skåp kan de få hjälpa till att hålla saker, det klarar de säkert. Och vara handräckare när vi lägger golvet. :idea: Tack, Sara! Det här blir bra! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det blir det! :D
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Storasyster kom för övrigt precis bärande på en roller som jag slarvigt hade lämnat på tork i badrummet, farligt nära soffan och parkettgolvet i vardagsrummet, och deklarerade: Jag vill göra som ni gör! :D

:heart:

Så nu har jag förstås lovat henne att snart få hjälpa till att måla... :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"